img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Dobler rekkevidden
PRØVEKJØRT: Mercedes E-klasse får doblet elektrisk rekkevidde og kommer nå endelig som ladbar stasjonsvogn.

Først publisert i Bil 5-2019.

Mange, det vil si de fleste, ladbare hybrider er litt håpløse ved at de har svært begrenset elektrisk rekkevidde, høyt forbruk ved langkjøring og batterier som tar opp mye bagasjeplass. Fordelen har naturligvis vært prisen. På grunn av svært lave avgifter har de vært rimelige i innkjøp og særlig gunstige som leasingobjekter.

Bensin ut, diesel inn
Nå er Mercedes-Benz ute med en ny generasjon ladbare hybrider, hvor noen av ulempene har blitt redusert og til dels eliminert.

Tyskerne har kastet ut bensinmotorene til fordel for dieselmotorer og satt inn en elmotor som gir betydelig lengre rekkevidde enn tidligere. Det er fornuftig.

Man kan si mye stygt om dieselmotorer, men vi har utelukkende positive ting å si om drivlinjen i bilen vi har kjørt denne gangen; E300 de stasjonsvogn. Med en anstendig elektrisk rekkevidde kan man kjøre miljøvennlig i byen, mens forbruket blir gunstig når strømmen er brukt opp og man kjører lengre turer.

Dobbel rekkevidde
Den elektriske rekkevidden er i praksis doblet siden første generasjon E-klasse hybrid. Nå tilsier teorien en rekkevidde på over 50 km (NEDC). Vi tok turen på langtur og kjørte helelektrisk på motorveien sørover fra Oslo. Da vi hadde passert Vestby, etter om lag 40 km, startet dieselmotoren opp for første gang. Selv med «oppbrukt batteri» kjørte vi elektrisk i for eksempel nedoverbakker.

Etter 307 km på veien, i hovedsak på raske motorveier, viste kjørecomputeren 80 km elektrisk drift, en gjennomsnittsfart på 81 km/t og et snittforbruk av diesel på 0,55 liter på mila. Med litt lettere gassfot skulle vi klart turen på under halvliteren på mila, noe som er svært bra i en bil på 2,1 tonn.

Som i E220 d er det en 194-hesters firesylindret dieselmotor som ligger i bunn. Hybrid-versjonen har derimot en samlet ytelse på 306 hk og veier drøye 300 kg mer. Viktigere er det at hybrid-utgaven har et dreiemoment på hele 700 Nm, mot 400 Nm i «donorbilen». Sprinten 0-100 km/t tar seks blank, som er 1,7 sekunder raskere enn det utgaven med bare dieselmotor kan skilte med.

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 kWt uten å ta opp mer plass. Ladekapasiteten har økt fra 3,6 kW til 7,4 kW. Ifølge produsenten kan batteriet lades fra 10 til 100 % på ca 1,5 timer fra ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Batteriene stjeler plass
At E-klasse hybrid nå leveres i stasjonsvogn-innpakning, gjør naturligvis bilen mer aktuell for flere enn da den bare kom som sedan. 

Det som er dumt, er at batteriene stjeler bagasjeplass og dukker opp som en kloss i lasterommet.  Dermed forsvinner muligheten for et flatt lasterom.  Mens E-klasse vanligvis er en av de romsligste stasjonsvognene på markedet, med 640 liter, er kapasiteten begrenset til 440 liter i den ladbare hybriden. Det er hovedsakelig deler av rommet under gulvet som forsvinner.

Mye bil for pengene
Mercedes E300 de er prisgunstig. Startprisen ligger på 606.000 kroner, som bare er 11.000 kroner mer enn en E220 d. For under 750.000 kroner får du en komplett utstyrt bil med sikkerhets- og komfortutstyret som forventes i en moderne Mercedes.

Med økt batterikapasitet og dermed økt rekkevidde har de ladbare hybridene fra Mercedes med ett blitt mye mer interessante. At elmotoren kobles sammen med Mercedes’ eminente, gjerrige dieselmotor blir bilen også et utmerket langtur-alternativ.

De eneste større ulempene er begrenset bagasjeplass og ingen mulighet for firehjulstrekk.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer