img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Europa-vinneren
PRØVEKJØRT: Nissan Qashqai var i fjor Europas mest kjøpte SUV. I seneste oppgradering gjeninnfører Nissan 4x4 i kombinasjon med automatgir.

Først publisert i Bil 5-2019.

Hvis du slår av tenningen på Nissans oppgraderte Qashqai og åpner døren før passasjeren bak deg har kommet seg ut, glir førersetet automatisk så langt bakover at beina til baksetepassasjeren nærmest låses inne i baksetet.

Ikke det at dette er unikt for Qashqai, men det må være lov å si at ikke alle endringer nødvendigvis er å regne som framskritt eller gir flere valgmuligheter.

Årsaken til at første generasjon av Nissan Qashqai tok Norge med storm, at den var blant de mest kjøpte bilmodellene og Nissans suverene bestselger til elektriske Leaf kom helt mot slutten av 2011, kan sannsynligvis forklares med alle valgmulighetene: bensin/diesel, 2WD/4WD, manuell-/automatgir og 5 seter/7 seter. Så godt som alle variasjoner over disse temaene lot seg kombinere.

Med ny modell i 2014 forsvant sjuseteren og 4x4 automat. I Norge sank salget som en stein, i Europa inntok Qashqai plassen som SUV-vinneren.

Ny bensinmotor
I seneste oppgradering før helt ny Qshqai gjøres klar, lanseres ny bensinmotor, 1,3 liter og turbo, med sylinderkutt, og valg mellom 140 og 160 hk, sistnevnte også i kombinasjon med sjutrinns dobbeltclutch-kasse. Motoren er utviklet sammen med Mercedes, og du finner den blant annet i nye A-klasse.

Jeg gråter ikke over Nissans bensinmotorfarvel til CVT-transmisjonen i Qashqai, men synes samtidig det er trist at Nissan ikke har tatt kostnaden ved å tilby 4x4 i kombinasjon med bensinmotor.

Men vent med å klage, for om bilen ikke står i prislisten, er Qashqai på vei tilbake med oppgraderte dieselmotorer og drift på begge aksler. Og kryss i taket: 4x4 vil heretter kunne kombineres med automatgir, dog CVT.

Spareknappen
Den nye bensinmotoren er naturligvis hentet fram som en tilpasning til EUs 2021-krav til lavere utslipp. Derfor er den koblet opp mot en så godt gjemt spareknapp at det sannsynligvis ikke er meningen at bilens bruker skal finne den. Innkoblet sender den umiddelbart halve stallen på ferie og gjør selv 160 hk til en særdeles slapp affære under normal kjøring.

I normalmodus derimot går det helt fint, 160 hk gir 1315 kilo tunge Qashqai krefter til at den føles pigg nok uten å være overmotorisert.

Om den nye, to clutch-kassen er ikke annet på si enn at den er enda tregere i oppstarten enn VWs DSG-kasser, men tråkker du litt for hardt på pedalen i håp om å vekke den til live, våkner den ved å sende bilen ut av garasjen med et byks. Jeg håper dette har med programmering å gjøre, og at girkassen faktisk ikke skal oppføre seg slik.

Ute i trafikken derimot girer den kjapt og mykt.

Pakket med utstyr
Fordi dagens Qashqai nærmer seg pensjon, kompenseres alderen med utstyr. Avhengig av pakke tilbys varme i frontruta (veldig bra), el-regulerbare seter med minne, BOSE lydanlegg som ikke imponerer og fire kameraer som skanner alle bilens sider. Men, bare for å gjenta en tidligere klage, det hjelper lite å «fotografere» bilen i fugleperspektiv når skjermen bildet vies på er så liten at dets innhold knapt lar seg tyde.

For å spare energi tar det flere kilometer med kjøring før setet er godt og varmt å sitte i, og rattvarme (du vil ikke være det foruten om du først har hatt en bil med varmt ratt) kan du glemme.

Jeg vet at alt dette høres surmaget ut, men jeg forsøker kun å si at Qashqai begynner å bli såpass tilårskommen at plattformen ikke tillater store endringer før det blir veldig kostbart.

Like fullt inneholder Qashqai de fleste førerstøttesystemene som forventes i en 2019-bil, dog er aktiv cruisekontroll og aktiv filholder først standard på toppmodellen, Tekna +.

Crossover 
Qashqai, av mange oppfattet mer som crossover enn SUV fordi den aldri har vært noen utpreget «ta-meg-ut-i-terrenget-bil» er lett å like, lett å finne rett sittestilling i og lett å kjøre. Interiørets myke flater gjør det lett å trives i Qashqai.

Tungt vektet oppsett mot komfort gjør at Qashqai ikke innbyr til noen form for sportslig lek på veien. Det spiller heller ingen rolle, det er ikke der Nissans SUV skal være.

Den høye sitteposisjonen gir god oversikt i trafikken, bakseteplassen er helt ok, det digre glasstaket slipper massevis av lys inn i bilen, og bagasjerommets størrelse dekker de fleste behov. Men de to krokene til å henge fra seg bæreposer på er så usle at de egentlig ikke kan brukes til noe.

I forhold til utstyrsnivået prises Qashqai (testbilen til 411.000 kroner) litt under eksempelvis Skoda Karoq med 150 hk og Peugeot 3008 med 180 hk og Toyota RAV4 (dårligere utstyrt, men mye større og mer motorsterk), mens Mitsubishi Eclipse koster 7000 kroner mindre selv når 4x4 inkluderes.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer