img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Stor oversikt: Disse elektriske varebilene er norgesaktuelle
Flere og større modeller, økt rekkevidde, mer nyttelast og et saftig tilskudd fra staten kan få fart i salget av elektriske varebiler. Her er modellene som er i salg nå og modeller som kommer snart. YrkesBils oversikt viser store forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å merke seg.

Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler gått tråere.

Elvarebilene utgjør ikke mer enn 5,0 prosent av registreringene hittil i år og 5,3 prosent i september, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).               

Enova-boost
Årsakene til det labre salget hittil er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg – enn så lenge, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på flere modeller forklarer nok noe.

I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.

Fritak fra/reduserte bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.

Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker.

Men statlige Enova innførte 17. august i år en støtteordning på opptil 50.000 kroner per elvarebil. Siden den gang er det utlevert 228 elvarebiler, 86 i august (i perioden 18. til 31. august) og 141 i september.

Enova har imidlertid gitt støtte til 2.656 elvarebiler siden ordningen ble innført, ifølge OFV. Det vil si at det er flere elvarebiler i bestilling.

Mye på gang fra billeverandørene
Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.

Med hjelp fra de norske bilimportørene har YrkesBil laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid (se oversikt nederst i artikkelen).

Studerer du de tekniske dataene vil du oppdage betydelige forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å ta med i betraktningen ved valg av elvarebil. Ikke minst er det avgjørende å ha avklart eget behov og bruksmønster.

Her er en liten statusrapport for de ulike merkene med elektriske varebiler i porteføljen eller på gang:

Fiat
Lanserer sin første elektriske varebil, Ducato Electric, neste år. Produkt- og markedssjef Dag Brekken hos importøren FCA Norway sier de også forventer at den mindre modellen Fiat Doblo Electric lanseres i løpet av 2021.

Ford
Har foreløpig ingen rene batterielektriske varebiler, men har lansert såkalt «Mild hybrid»-versjoner av Transit 2T og Custom - som egentlig ikke har noe med elbiler å gjøre. Nå har Ford nettopp også lansert Custom Plug in hybrid – en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Dette er en løsning som Ford – oss bekjent – er alene om i varebilsegmentet, så det blir spennende, selv om det selvsagt kan diskuteres hvorvidt en hybrid skal være med i en elbiloversikt som denne. Ford har også varslet at det kommer en fullelektrisk Transit 2T i 2021.

Iveco
Har nettopp fornyet Daily-serien, hvor en batterielektrisk versjon inngår. Ingen informasjon om andre elvarebil-nyheter derfra.

MAN
Selger e-TGE og har ingen informasjon om endringer på denne eller nye elvarebiler.

Maxus
Importøren RSA satser på Maxus som et rent elvarebil-merke i Norge, og selger den store modellen EV80. Lanserer den mindre modellen EV30, som ble vist på Transport & Logistikk-messen i Lillestrøm i september, i Norge til våren neste år.

Mercedes-Benz
Er i gang med salget av eVito og planlegger lansering av eSprinter neste år. Importøren opplyser ikke om noen planer for andre elektriske varebiler.

Nissan
e-NV200 er Norges mest solgte elvarebil, og ble i fjor oppgradert med større batteripakke.

Importøren har ingen konkret informasjon om nye elvarebiler de kan gå ut med, men kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan i Norge forteller følgende:

– Som et ledd i vår såkalte mid-term plan M.O.V.E to 2022, så er en videre elbil-satsing blant målsettingene til Nissan. Det betyr at det vil komme flere hel- eller del-elektrifiserte modeller i flere segmenter. Noen av disse har allerede vært vist i form av konsepter på ulike bilustillinger, men vi er ikke så langt unna at det snart vil bli vist ferdige biler. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn dette foreløpig.

PSA (Peugeot, Citroën og Opel)
Peugeot og Citroën selger fortsatt el-utgavene av de utgåtte versjonene av Partner og Berlingo. Importøren opplyser nå at arvtakerne, de nye versjonene av Partner, Berlingo og Opel Combo, skal komme i elversjon i 2021.  

At Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro også kommer i elversjoner har vært kjent en stund, og nå bekrefter importøren at lanseringstidspunkt i Norge blir sommeren 2020. 

Tidligere i år viste PSA også elversjoner av de store Peugeot Boxer og Citroën Jumper på nyttebilutstillingen i Birmingham.

– Disse bilene har så langt ikke vinterpakker og er derfor ikke aktuelle for Norge – men vi ser selvsagt på ulike løsninger her. Det samme gjelder en conversionversjon av Movano – men vi kommer nok til å ha fokus på de mellomstore – og etter hvert også de små varebilene, sier PR og informasjonssjef Citroën og Opel, Stein Pettersen, til YrkesBil.

Renault
Kangoo Z.E. er Norges nest mest solgte elvarebil. Nå kommer også storebror Master i fullelektrisk versjon, da med etternavnet Z.E. Sistnevnte importeres både av Renault Trucks (Volvo Norge AS) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge bekrefter at de skal ta inn elbilen fra i høst. Førstnevnte importør stilte sågar ut en versjon på¨Transport & Logistikk-messen i Lillestrøm i september. 

Toyota
Fra å være ganske skeptiske til batterielektriske biler, skal Toyota nå satse stort på teknologien, og blant de første elmodellene de lanserer finner vi varebilene Proace EV og Proace City EV – godt hjulpet av PSA-samarbeidet. 

Volkswagen
Selger i dag e-Crafter og har tidligere varslet elversjoner av både Transporter og Caddy, via et samarbeid med ombyggeren ABT. Nå ser det ut til at kun ABT e-Transporter kommer til Norge.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at importøren fortsatt er i vurderingsfasen når det gjelder om de skal ta inn ABT e-Caddy.

StreetScooter
Tyske StreetScooter er ikke representert i Norge foreløpig, men vi har inkludert dem i oversikten fordi produsenten tidligere har opplyst til YrkesBil at de ser på markedet her som svært interessant og vurderer å etablere seg her.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil 8-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste sakene og eksklusive reportasjer fra nyttekjøretøynæringen først**

Elvarebiler i salg nå:

Mercedes-Benz eVito (lengde A2 og A3)

Motor: 85 kW, opp til 300 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 41,4

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig

Rekkevidde: 150 km WLTP

Nyttelast (kilo): Cirka 1.000 (A2) og 985 (A3)

Lastevolum (kubikkmeter): 6,0 (A2) og 6,6 (A3)

Egenvekt (kilo): 2.200 (A2) og 2.215 (A3)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ja, som eVito Tourer personbil, opp til 9 seter *

Pris som varebil: Fra kr. 476.500,- (A2) og 483.000,- (A3)

Pris som personbil: Fra kr. 538.600,- (A2) og 547.400,- (A3)

(* Tilgjengelig som short range i dag. Long range med hurtiglader kommer i 2020. EQV (V-Klasse) personbil med hurtiglader og opptil 8 seter kommer også i 2020.)

Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy

 

Nissan e-NV200

Motor: 80 kW og 254 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 40

Ladefart «hjemmelader» (kW): Opptil 21,5 timer med 10A-kurs.

Ladefart hurtiglading (kW): 40-60 minutter (50 kW)

Rekkevidde: 280 km NEDC / WLTP 200 km

Nyttelast (kilo): 742

Lastevolum (kubikkmeter): 4,2

Egenvekt (kilo): 1.498 (fra)

Tilhengerkapasitet: Inntil 450 kilo

Muligheter for bakseter: Ja, personbilvarianten e-NV200 Evalia med 5- eller 7-seter.

Pris som varebil: Fra 288.990

Pris som personbil: Fra 322.840

Kilde: Nissan Nordic Europe

 

MAN eTGE

Motor: 100kW og 290 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 36

Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 t. og 20 min. (Wallbox 7.2kW)

Ladefart hurtiglading (kW): 40 minutter (opptil 80%)

Rekkevidde: 173 NEDC

Nyttelast (kilo): 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 10,7

Egenvekt (kilo): 2.500

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Nei

Pris som varebil: 683.190

Pris som personbil: Ikke mulig

Kilde: MAN Truck & Bus Norge

 

Volkswagen e-Crafter

Motor: 100kW og 290 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 35,8

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2

Ladefart hurtiglading (kW): 40

Rekkevidde: 173 NEDC

Nyttelast (kilo): Ca. 975 (avhengig av ekstrautstyr)

Lastevolum (kubikkmeter): 10,7

Egenvekt (kilo): Ca. 2.450

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Nei

Pris som varebil: 651.900

Pris som personbil: Ikke mulig

Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy

 

Peugeot Partner Electric Mester

Motor:  49 kW og 200 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 22,5

Ladefart «hjemmelader» (kW): 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading (kW): 30 minutter (opptil 80%)

Rekkevidde: 170 NEDC

Nyttelast (kilo): 620

Lastevolum (kubikkmeter): 3,3 (L1) og 3,7 (L2). Pluss 0,4 m3 på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt (kilo): 1.589 (L1), 1.628 (L2)

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (fem totalt).

Pris som varebil: 230.000 (L1)/238.000 (L2)

Pris som personbil: Partner Tepee: 223.500 (kun Lengde 1 som personbil)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Citroën Berlingo Electric Proff

Motor (kW og Nm): 49 kW og 200 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 22,5

Ladefart «hjemmelader» (kW): 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading (kW): 30 minutter (opp til 80%)

Rekkevidde: 170 NEDC

Nyttelast (kilo): 620

Lastevolum (kubikkmeter): 3,3 (L1) og 3,7 (L2). Pluss 0,4 m3 på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt (kilo): 1.589 (L1), 1.628 (L2)

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (fem totalt).

Pris som varebil: 225.000 (L1)/233.000 (L2)

Pris som personbil: Berlingo Multispace: 223.500 (kun Lengde 1 som personbil)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Renault Kangoo Z.E.

Motor: 44kW, 225Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 33

Ladefart «hjemmelader» (kW): Cirka 6 timer fra tom til fulladet med 7 kW/32A.

Ladefart hurtiglading (kW): Leveres ikke.

Rekkevidde: 270 (NEDC)

Nyttelast (kilo): 625

Lastevolum (kubikkmeter): 3 m³ (kort) og 4 m³ (Maxi)

Egenvekt (kilo): 1.505-1.735

Tilhengerkapasitet: 374

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (totalt 5 seter i bilen).

Pris som varebil: 259.900 (kort 2-seter), 269.900 (Maxi 2-seter)***

Pris som personbil: 279.900 (Maxi 5-seter)***

(***Hjemmelader (Wallbox) er inkludert i prisen på bilen.)

Kilde: RBI Norge AS, Renault-importør

Maxus EV80

Motor: 100 kW/320 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 56

Ladefart «hjemmelader» (kW): 8,5 timer

Ladefart hurtiglading (kW): 1 time (20-80%)

Rekkevidde: 192 NEDC

Nyttelast (kilo): 950/980

Lastevolum (kubikkmeter): 10,2-11,5 (planbil)

Egenvekt (kilo): 2.615

Tilhengerkapasitet: 1.250

Muligheter for bakseter: Ja, 7 seter (9 totalt)

Pris som varebil: fra 499.900 (planbil), 529.900 som kassebil

Pris som personbil: fra 689.900 (9 seter)

Kilde: RSA , Maxus-importør

 

Iveco Daily Electric

Motor: 60-80 kW

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 28-85

Ladefart «hjemmelader» (kW): 10-24 timer (3,5kW).

Ladefart hurtiglading (kW): 2 timer (22kW).

Rekkevidde: 70-200 kilometer NEDC

Nyttelast (kilo): 600-1.100

Lastevolum (kubikkmeter): 7,3-19,6

Egenvekt (kilo): 2.400-2.900

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ja, minibuss.

Pris som varebil: 838.000 – 1.423.900 kroner

Pris som personbil: Ikke oppgitt

Kilde: Iveco Norge

 

Ford Transit Custom Plug in Hybrid

Motor: 92 kW

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 13,6

Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer

Ladefart hurtiglading (kW): 3 timer (32A)

Rekkevidde: 50 km (NEDC)

Nyttelast (kilo): 1.000 (uten fører)

Lastevolum (kubikkmeter): 6

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ubesvart

Muligheter for bakseter: Ja, 8 seter (6 bak)

Pris som varebil: Ikke kommunisert

Pris som personbil: Ikke kommunisert

Kilde: Ford Motor Norge

 

Elektriske varebiler som kommer:

Renault Master Z.E.**

Motor: 57 kW – 225 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 33 kWh, 400V

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4kW: 6,0 t/ 3,7kW: 11,0 t/ 2,3kW: 17,0 t

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig

Rekkevidde: 200 NEDC ***

Nyttelast (kilo): 975 – 1.128 (med forbehold om COC)

Lastevolum (kubikkmeter): 8 til 13

Egenvekt (kilo): 2.300 (estimert)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Nei

Pris som varebil: Ikke klar

Pris som personbil: Foreløpig ikke tilgjengelig

Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2019

(** Renault Master importeres av både Renault Trucks (Volvo Norge) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge opplyser til YrkesBil at de skal selge Master Z.E.

***Data gjelder «non-cold climate»-versjon. Oppdaterte WLTP-tall for «cold climate»-varianten foreligger snart. «Non-cold climate»-varianten vil ikke bli tilgjengelig i Norge.)

Kilde: Volvo Norge AS (Renault Trucks) og RBI Norge AS (Renault)

 

Volkswagen ABT e-Transporter

Motor: 82 kW (Nm ikke tilgjengelig)

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 37,3 kWh

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 40 kW

Rekkevidde: 220 NEDC

Nyttelast (kilo): Cirka 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 6,7

Egenvekt (kilo): Cirka 2.100

Tilhengerkapasitet: Ja, men ikke fastsatt kilogrense.

Muligheter for bakseter: Nei, ikke i Norge

Pris som varebil: Ikke bestemt ennå.

Pris som personbil: Nei

Forventet/planlagt lansering i Norge: 1. kvartal 2020

Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy

 

Maxus EV30

Motor: 85/250

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 35 kW/t eller 52,5 kW/t

Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer

Ladefart hurtiglading (kW): 30 min (20-80%)

Rekkevidde: Opptil 320 NEDC

Nyttelast (kilo): Inntil 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 4,8-6

Egenvekt (kilo): Ikke data ennå

Tilhengerkapasitet: Ja, men kapasitet ikke oppgitt

Muligheter for bakseter: Ikke avklart

Pris som varebil: Ikke fastsatt

Pris som personbil: Ikke fastsatt

Forventet/planlagt lansering i Norge: Våren 2020

Kilde: RSA, Maxus-importør

 

Fiat Ducato Electric

Motor: 90 kW / 280 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 47-79

Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke kjent

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke kjent

Rekkevidde: 220-360 (NEDC)

Nyttelast (kilo): 1.100-1.900

Lastevolum (kubikkmeter): 10 til 17

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ikke kjent

Muligheter for bakseter: Ja, opptil 13-14 (personbil/minibuss)

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2. halvår 2020

Kilde: FCA Norway AS

 

Mercedes-Benz eSprinter

Motor: 85 kW, opp til 300Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): fra 41kWt (3 batteripakker) til 55kWt (4 batteripakker)

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 80 kW

Rekkevidde: 150 WLTP (4 batteripakker)

Nyttelast (kilo): 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 10,5 m3

Egenvekt (kilo): 2.460kg (3 batteripakker) og 2600kg (4 batteripakker)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ikke tilgjengelig

Pris som varebil: Ikke fastsatt

Pris som personbil: Ikke tilgjengelig

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2020

Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy

 

Toyota Proace EV 


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: Ikke klart

Drivhjul: Ikke klart

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart

Rekkevidde: 200 / 300 WLTP *

Nyttelast (kilo): 1000 kg*

Lastevolum (kubikkmeter): 4,6-6,1

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: 1000 kg*

Muligheter for bakseter: Ikke klart

Pris som varebil: Ikke klart

Pris som personbil: Ikke klart

Forventet/planlagt lansering i Norge: 3./4. kvartal 2020 - L1 (Medium)

(*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Toyota Norge AS

 

Toyota Proace City EV


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: Ikke klart

Drivhjul: Ikke klart

Batterikapasitet (kWh): Ikke klart

Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart

Rekkevidde: Ikke klart

Nyttelast (kilo): Ikke klart

Lastevolum (kubikkmeter): Ikke klart

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ikke klart

Muligheter for bakseter: Ikke klart

Pris som varebil: Ikke klart

Pris som personbil: Ikke klart

Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2021

Kilde: Toyota Norge AS

 

Peugeot Expert


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hk

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: >200 / >300 WLTP

Nyttelast (kilo): 1000*

Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020

(*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Opel Vivaro


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hk

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: >200 / >300 WLTP

Nyttelast (kilo): 1000*

Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020

 (*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Citroën Jumpy


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hk

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: >200 / >300 WLTP

Nyttelast (kilo): 1000*

Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020

 (*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Citroën Berlingo


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hestekrefter

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent

Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: Ikke kjent

Nyttelast (kilo): Ikke kjent

Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter

Egenvekt (kilo): Ikke kjent          

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Peugeot Partner


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hestekrefter

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent

Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: Ikke kjent

Nyttelast (kilo): Ikke kjent

Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter

Egenvekt (kilo): Ikke kjent          

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

Opel Combo


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hestekrefter

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh):              Ikke kjent

Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: Ikke kjent

Nyttelast (kilo): Ikke kjent

Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter

Egenvekt (kilo): Ikke kjent          

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

 

StreetScooter Work / Work XL Box

Motor: 38 kW permanent ytelse, 48 kW i kortere perioder.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 20 / 40 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 0-80 %: 4,5 / 8 timer. 0-100 %: 7 / 10 timer. Lader: max. 16 A.

Ladefart hurtiglading: Hurtiglader leveres ikke.

Rekkevidde: 118 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 720 / 895 kilo.

Lastevolum: 4,3 / 8 m3.

Egenvekt: 1.460 / 1.695 kilo.

Tilhengerkapasitet: Hengerfeste leveres ikke.

Muligheter for bakseter: Nei.     

Pris som varebil: Fra 40.400 Euro i Tyskland.

Pris som personbil: Leveres ikke.

Planlagt lanseringstidspunkt: Uvisst om den skal lanseres i Norge.

Kilde: StreetScooter

YrkesBil tar forbehold om at priser, tekniske data og andre opplysninger mottatt fra bilimportørene kan være endret etter publiseringstidspunkt, uten at dette er oppdatert i denne artikkelen. 


























toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer