Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen-gruppen har blitt verdensmestre i å introdusere sine nye modeller i mange trinn. Tenk bare hvor mange ganger du så Audi e-tron, Porsche Taycan og Volkswagen ID.3 i en eller annen forkledning det drøye seneste året – før den endelige produksjonsversjonen ble vist. Nå blir ikke Skoda Octavia så ny, men de tok seg likevel bryet med å invitere en gruppe journalister til en førpremiere med tidlig kjøring i den kommende fjerdegenerasjonsutgaven i tungt kamuflert utførelse før den avsløres for alle 11. november. Betyr alt Modellen er enda viktigere i Norge, hvor den ifølge OFV teller nær 45 prosent av antall nyregistrerte Skoda i 2019. Og hvis du lurer på hva som er Norges mest solgte dieselbil, så er det denne – overlegent. Og siden merket ennå ikke har fått ledning til noen av sine biler er det viktig med fortsatt suksess på diesel. Fjerde generasjon Det er vanskelig å få et godt inntrykk av designen, for stasjonsvognene vi skal få prøve er kledd i gul og oransje med mønster som gjør det beste for å fjerne linjer og proporsjoner. Men vi aner at det under maskeringen skjules en både skarpere og mer distinkt design. Dog ikke mer enn at det fortsatt er umiskjennelig Octavia, selv om likhetene med Superb øker. Litt mer av alt Under den glorete kamuflasjen rir Octavia på MQB-plattformen, og gjennom plattformsamarbeidet i gruppen har man kunnet jobbe med detaljer som alle merkene har nytte av. Og det merkes når vi endelig får ta plass bak rattet for å teste førproduksjonsbilene med både 2.0-liter TDI og 1.5-liters bensinturboutgaven, med henholdsvis sekstrinns manuell og syvtrinns DSG girkasse. I komfortsonen Det er ikke så lett å peke på enkeltting, men bilene virker meget faste, uten noen tegn på at de lider av noen barnesykdommer eller har behov for å justeres. Dette er «the real deal», slik de vil fremstå når de lanseres om noen uker. Motorene er fleksible og støysvake (forhåpentlig er produksjonsutgavene like godt støydempet), og komforten – selv på svingete Toscana-veier, i baksetet og i litt utfordrende hastigheter – må ha gjort noen kraftige kliv fremover. Selv i høye hastigheter på motorvei er det forbausende lite vindstøy. Så har da også luftmotstanden blitt forbedret med 14 prosent forteller produktekspertene. Det er vanskelig å sammenligne når en ikke har dagens modell som direkte referanse, men den virker å ha vokst, på alle måter. Teknikkskifte Det gir automatisk selektiv nedblending av fjernlysene, ved at kameraer i frontruten detekterer møtende eller foranliggende trafikk og blender ned kun de områdene av lysstrålen som trengs. Innvendig har instrumentpanelet blitt digitalt og består av en ti-tommers skjerm. Den er blitt mer intuitiv i bruk, med enkel betjening fra rattet. Valgbare layouts er Basic, Classic, Navigation og Driver Assistance Systems. Også innvendig hadde maskeringsgeriljaen herjet ganske kraftig før vi fikk sette oss inn, så det rent estetiske må vi nok vente til selve produksjonsversjonen før vi kan uttale oss sterkt om. Men alt under plasten virker å være på plass, både eksteriørt og interiørt. Det er en bil klar for markedet, det er det ingen tvil om. Sniktitt Men følelsen av at Octavia har tatt et godt skritt videre ble bare forsterket når maskeringstapene var borte utvendig og innvendig. Octavia har lenge hatt posisjonen som en voksen familiebil med gode drivlinjer og flotte kjøreegenskaper, men nå kreves det ledning for å utnytte hele markedspotensialet i Norge. Og det kommer, om ikke så brått.
|