img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Prøvekjørt: Skodas nye Octavia
TOSCANA: Med nye Octavia knapper Skoda ytterligere ned på avstanden til storebror Volkswagen både i design og kvalitetsfølelse. Med ledning blir den en vinner.

Volkswagen-gruppen har blitt verdensmestre i å introdusere sine nye modeller i mange trinn. Tenk bare hvor mange ganger du så Audi e-tron, Porsche Taycan og Volkswagen ID.3 i en eller annen forkledning det drøye seneste året – før den endelige produksjonsversjonen ble vist.

Nå blir ikke Skoda Octavia så ny, men de tok seg likevel bryet med å invitere en gruppe journalister til en førpremiere med tidlig kjøring i den kommende fjerdegenerasjonsutgaven i tungt kamuflert utførelse før den avsløres for alle 11. november.

Betyr alt
Å si at Octavia er viktig for Skoda blir en ganske så blass underdrivelse, både på verdensbasis og her hjemme. Totalt står modellen for en tredjedel av Skoda-salget, og rundt halvparten av overskuddet.

Modellen er enda viktigere i Norge, hvor den ifølge OFV teller nær 45 prosent av antall nyregistrerte Skoda i 2019. Og hvis du lurer på hva som er Norges mest solgte dieselbil, så er det denne – overlegent. Og siden merket ennå ikke har fått ledning til noen av sine biler er det viktig med fortsatt suksess på diesel.

Fjerde generasjon
Selv med stadig større innslag av SUV-er i Skoda-menyen er det Octavia de må lykkes med, også i denne kommende fjerde generasjon.

Det er vanskelig å få et godt inntrykk av designen, for stasjonsvognene vi skal få prøve er kledd i gul og oransje med mønster som gjør det beste for å fjerne linjer og proporsjoner.

Men vi aner at det under maskeringen skjules en både skarpere og mer distinkt design. Dog ikke mer enn at det fortsatt er umiskjennelig Octavia, selv om likhetene med Superb øker.

Litt mer av alt
Dataene på bilen røper også at den er litt større enn den utgående generasjonen. Den strekker seg nå hele 469 centimeter i lengden, som er et par lengre enn forgjengeren. Og med nesten den samme breddeøkningen borger det for mulighet for litt mer plass, litt mer komfort og litt bedre kjøreegenskaper bare på grunn av dimensjonene og layouten på chassiset.

Under den glorete kamuflasjen rir Octavia på MQB-plattformen, og gjennom plattformsamarbeidet i gruppen har man kunnet jobbe med detaljer som alle merkene har nytte av.

Og det merkes når vi endelig får ta plass bak rattet for å teste førproduksjonsbilene med både 2.0-liter TDI og 1.5-liters bensinturboutgaven, med henholdsvis sekstrinns manuell og syvtrinns DSG girkasse.

I komfortsonen
Ingen av motorene er jo av det heftigste slaget, men det er ikke tvil om at de kler bilen godt. Sammen med alle de små forbedringene som er foretatt både på design- og ingeniørsiden på karosseri og chassis, gir det følelsen av at Octavia har modnet ganske kraftig gjennom denne oppgraderingen.

Det er ikke så lett å peke på enkeltting, men bilene virker meget faste, uten noen tegn på at de lider av noen barnesykdommer eller har behov for å justeres. Dette er «the real deal», slik de vil fremstå når de lanseres om noen uker.

Motorene er fleksible og støysvake (forhåpentlig er produksjonsutgavene like godt støydempet), og komforten – selv på svingete Toscana-veier, i baksetet og i litt utfordrende hastigheter – må ha gjort noen kraftige kliv fremover.

Selv i høye hastigheter på motorvei er det forbausende lite vindstøy. Så har da også luftmotstanden blitt forbedret med 14 prosent forteller produktekspertene.

Det er vanskelig å sammenligne når en ikke har dagens modell som direkte referanse, men den virker å ha vokst, på alle måter.

Teknikkskifte
Frontlyktene er kanskje det som gir mest Superb-assosiasjoner. De er skarpere og smalere enn nå. Selvsagt løfter man over på moderne LED-teknologi fra konsernlageret, og den vil kunne fås med full LED Matrix-hovedlys.

Det gir automatisk selektiv nedblending av fjernlysene, ved at kameraer i frontruten detekterer møtende eller foranliggende trafikk og blender ned kun de områdene av lysstrålen som trengs.

Innvendig har instrumentpanelet blitt digitalt og består av en ti-tommers skjerm. Den er blitt mer intuitiv i bruk, med enkel betjening fra rattet. Valgbare layouts er Basic, Classic, Navigation og Driver Assistance Systems.

Også innvendig hadde maskeringsgeriljaen herjet ganske kraftig før vi fikk sette oss inn, så det rent estetiske må vi nok vente til selve produksjonsversjonen før vi kan uttale oss sterkt om.

Men alt under plasten virker å være på plass, både eksteriørt og interiørt. Det er en bil klar for markedet, det er det ingen tvil om.

Sniktitt
Følelsen etter dagens kjøring er som sagt meget positiv, og før vi tar farvel med Toscana gir Skoda oss en sniktitt på stasjonsvognen uten all denne visuelle støyen. Da er imidlertid fotoapparater og telefoner for lengst låst ned for å unngå lekkasjer før den offisielle visningen 11. november. Da får vi sikkert vite mer.

Men følelsen av at Octavia har tatt et godt skritt videre ble bare forsterket når maskeringstapene var borte utvendig og innvendig.

Octavia har lenge hatt posisjonen som en voksen familiebil med gode drivlinjer og flotte kjøreegenskaper, men nå kreves det ledning for å utnytte hele markedspotensialet i Norge. Og det kommer, om ikke så brått.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer