img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Mazda MX-5 30th Anniversary Edition
NETTKJØRT: Mazda er flinke til å markere runde tall med spesialutgaver, og selvsagt må det feires med fyrverkeri når verdens mest solgte roadster runder 30 år.

Det er umulig å ikke først legge merke til fargen. Nesten like umulig som å komme på noe nytt, noe om dette ikonet som ikke allerede er blitt nevnt.

Her finner du våre mange tester og prøvekjøringer av MX-5

Heldigvis er denne jubileumsmodellen flink på å lokke frem førerens individuelle følelse og inntrykk av helheten. Ned til den minste detalj, hvis man leter godt nok.

Fargen ja! Den er oransje, veldig oransje. Racing Orange for å være spesifikk, og jeg ville ikke endret på det i det hele tatt.

Smilet kommer av seg selv, om ikke på utsiden, i hvert fall på innsiden når blikket raskt fanges av denne frekke kjøremaskinen. Fargevalget spiller lekkert med linjene, og står i fin kontrast til tak og felger.

Rays Engineering er velkjent i entusiastmiljøet – legender innen design og produksjon av felger, ikke minst i motorsport-sammenheng.

Her har de levert et sett ZE40, smidde aluminiums-felger i 17 tommer, noe som betyr at de er ekstremt lette men samtidig tåler vanvittig mye. Fargen, dark gunmetal, står perfekt til resten av bilen. Bak felgene skriker et par oransje calipere fra Brembo i front, og Nissin bak.

Gjennomført
Med nøkkelen trygt i lomma åpnes dørene via Keyless-systemet, og man ser med en gang at fargene gjentar seg i interiøret. Fantastiske Recaro-stoler i grå Alcantara – som går igjen på dashbordet og dør-panelene med oransje kontrast-sømmer. Lekkert! Kvalitetsfølelsen er akkurat der den skal være.

Topp-panelene i dørene er lakkert i bilens farge, noe som gir en ‘roadster-følelse’ på en måte – at eksteriøret blir med inn i kupeen. Rattet er lite men tykt, og har en oransje søm på toppen. Mazda – inviter meg gjerne på bane-kjøring!

Kompromiss til å leve med
Jeg finner meg godt til rette bak rattet – med kort overkropp og lange bein, sitter jeg helt perfekt. Men jeg savner fortsatt høyde-regulering på setene for å få litt bedre oversikt. Men igjen så bidrar dette med å få tyngdepunktet så lavt som mulig, noe jeg kan leve med.

Motoren grynter til og holder en herlig tone under kaldstart, og har en beroligende tomgang når alt har nådd riktig temperatur. Giret sjaltes inn i første med en kort og presis bevegelse.

God bakkekontakt
Kjøring i lav hastighet skjer uten anstrengelser, og man føler allerede asfalten gjennom Recaro-setene. Så langt utrolig lettkjørt og anonym, men fortsatt direkte.

Farten øker litt, og MX-5 genene begynner å skinne igjennom. Bilstein har virkelig gjort en formidabel jobb med understellet, hvor det svelger unna ujevnhetene til en gjennomsnittlig norsk sidevei, og spytter deg ut igjennom svingene.

Smilet på innsiden bryter overflaten – Mazda har funnet tilbake til røttene sine, det er det liten tvil om.

For meg føles det som om Mazda har gått tilbake to generasjoner, fra ND til NB, og samtidig gitt den en moderne innpakning. Chassis er betydelig stivere, og det kjennes. Pakken er som en symfoni mot underlaget, med en fantastisk balansert rotasjon igjennom svingene. Responsen inn imot kurver kontrolleres lekende lett uansett hvor mye weight shift du kaster på den.

Den føles litt ‘hakkete’ på gass-variasjon, noe som nok skyldes ‘drive-by-wire’ hvor gass-spjeld styres elektronisk i stedet for mekanisk. Men dette er ved ørsmå reguleringer, og ved medium til høyt turtall. Ved normal kjøring er ikke dette merkbart i det hele tatt.

Mer av alt
Turtallet ja. Effekten har økt fra 160 til 184 hestekrefter. Noe som kanskje ikke høres mye ut, men det kjennes markant! Og det er spesielt oppover i turtallsregisteret alt våkner til liv.

At rødlinja har flyttet seg fra 6800 til 7500 omdreininger skyldes en rekke forbedringer rundt og inni motoren, og er mangfoldige skritt i riktig retning for Mazda.

Så tilbake til hverdagen - sønnen min på seks har vokst opp med biler rundt seg, i alle tenkelige former og fasonger. At det bestandig har stått en MX-5 i garasjen, har også gitt en liten forkjærlighet for modellen.

Fars glis gjenspeiler seg i sønnens på vei til skolen, med taket nede selvsagt, og omveien kunne visst vært mye, mye lengre. Det regelrett hagler med kommentarer og spørsmål.

Påstanden om at «denne hadde det vært skikkelig morsomt å sladde med på bane, Pappa!», er jeg selvsagt veldig enig i. Men det får bli ved en annen anledning.

FAKTA Mazda MX-5 RF 30th Anniversary Edition

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1998 ccm

Effekt:

135 kW (184 hk) v/7000 o/min.

Dreiemoment:

205 Nm v/4000 o/min.

Mål LxBxH:

392 x 174 x 124 cm

Akselavstand:

231 cm

Bakkeklaring:

141 mm

Egenvekt m/fører:

1195 kg

Tillatt totalvekt:

1305 kg

Bagasjerom:

127 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,8 sek.

Toppfart:

220 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,67 l/mil

CO2:

155 g/km

Pris fra:

kr. 348.600 (1,5-132 hk)

Pris som prøvekjørt:

kr 433.500




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer