img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.

Dette handler ikke om Norge som el- og ladehybridbilland, men om EUs kommende utslippskrav som snart begynner å bite produsentene i bunnlinjen. Og flåteutslippet til Mercedes-Benz befinner seg ganske langt unna 95 grams-nivået EU er i ferd med å tvinge produsentene mot.

Sånn sett håper jeg virkelig Mercedes har en ladevariant (batterielektrisk eller ladehybrid) på lur, for GLB var bilen jeg falt for.

Ikke det at den på noen måte blir en «gi-bort-Mercedes» i pris, for selv den rimeligste havner nok over 500.000 kroner når forhandlerne i Stuttgart og importøren på Skårer får snakket seg ferdig. Der har de ikke ennå, men anta at prisen havner mellom GLA og GLC. La meg gjette på rundt 550.000 kroner for en 200 4Matic med 150 dieselhester.

Mellom GLA og GLC
Med MFA2 (skalerbar plattform for biler med tverrstilt motor) i bunnen er det noe herlig enkelt og ujålete over GLB. Den er høy under taket som en London-taxi, den har stort bagasjerom inntil de to setene i tredje rekke aktiveres.

Siden GLB bare er 4,63 meter lang er den naturligvis altfor kort og trang som sjuseter, men så sier heller ikke Mercedes at voksne bør sitte der.

Nei, dette er nødseter den dagen du skal redde noen fra drosjekø på nyttårsaften, eller aller helst: når du trenger ekstra seter for barn eller tenåringer til en fotballkamp eller liknende. Da er det strålende å kunne vippe opp to seter som knapt stjeler av bagasjeplassen når de ikke brukes.

Sju sitteplasser
Så Audun Hermansen, kommunikasjonsansvarlig hos den norske importøren, er ganske sikker på at de fleste som ender opp med GLB i Norge kommer til å krysse av for sju sitteplasser. Så legger jeg til firehjulsdrift for egen regning.

En bil med geitostform kan aldri bli sportslig med mindre den har vært innom AMG først, og det har sportsversjonen av GLB, men glem AMG nå.

Sportsprogrammet i standardvarianten holder i massevis. Ja, bilen endrer seg merkbart ved å skifte fra komfort til sport, og jeg skjønner ikke vitsen med AMG akkurat her.

GLB handler først og fremst om bruksfornuft, om hverdagsbilen som – så vidt jeg kan erindre – i denne klassen ikke har en eneste konkurrent med like omfattende teknikkpakke.

Teknikken i dette tilfellet handler blant annet om firehjulsdrift. Om å ta seg fram der du egentlig ikke tør kjøre.

Terrengbilen
Jeg lar meg imponere over oppfinnsomheten til Mercedes (og Land Rover) når de konstruerer offroad-løyper som ser ufremkommelige ut, men som du vet du likevel kommer fram i.

Jeg ble likevel overrasket da min makker under lanseringen ufrivillig kom til å stoppe på vei opp i en bakke så bratt at vanlige bilister neppe hadde våget seg ned og i hvert fall ikke å kjøre opp, og dro seg i gang igjen uten det minste problem.

Dette var altså mulig med en bil som slett ikke gir seg ut for å være noen terrengbil, som riktignok har 20 cm bakkeklaring og derfor er bortimot den ideelle hyttebilen, som ikke har noen form for differensialsperrer og kun lar elektronikk styre framdrift og bremser ute i terrenget.  

Tredelt baksete
Tredelingen av baksetet (40/20/40) gir maksimal fleksibilitet, og nesten helt flatt gulv å laste på. Med tysk grundighet står åpningshøyden på den elektriske bakluka (169 cm) som advarsel i dørkarmen på bakdørene. I tilfelle du ikke skulle se at den kvadratmeter store luka er åpen.

Den gode bakkeklaringen gjør at du setter deg rett inn i GLB, ikke ned i eller opp i. Og du setter deg inn i – i det minste for alle med kjennskap til nyere Mercedes-modeller – et svært gjenkjennelig førermiljø alle modellene på denne plattformen deler.

Husk å krysse av for den mest omfattende skjermpakken med sammenhengende skjerm som dekker halve dashbordet.

Menystyringen
Jeg har hørt flere klage over de mange menyene og hvor vanskelig det er å finne fram i dem.

Til det er å si at ingen bilprodusent jeg vet om har lagt mer omtanke i å skille funksjonene for å gjøre dem lett tilgjengelig. På den lille berøringsflaten på venstre side på rattet styres styrbare funksjoner på instrumentskjermen, mens berøringsflaten til høyre på rattet styrer funksjonene på dashbordskjermen.

I tillegg består valgmulighetene i stemmestyring eller å skrive med fingeren på midtkonsollplaten.

Men oppsettet forutsetter et nært forhold til smarttelefon og iPad.

Som nevnt innledningsvis foreligger intet elektrifisert tilbud i GLB. Kun firesylindrede bensin- og dieselmotorer. Med unntak av 306 hk AMG-varianten, yter de to andre bensinmotorene henholdsvis 163 og 224 hk. De to sistnevnte kan ikke kombineres med 4x4.

For å holde utslippet så lavt som mulig prioriteres tre dieselmotorer: 116 (bare forhjulsdrift), 150 (valg mellom to og firehjulsdrift) og 190 hk (bare firehjulsdrift.

Jeg anbefaler uten tvil sistnevnte. 190 hk passer til en såpass stor bil, firehjulsdriften gjør GLB til den ideelle hyttebilen og drift på alle hjul gjør helt klart bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.

Mercedes GLB

Motor:

R4 turbo diesel,

1950 ccm

Effekt bensinmotor:

190 hk v/3800 o/min

Samlet moment:

400 Nm v/1600-2600 o/min

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

463/183/166 cm

Akselavstand:

283 cm

Bakkeklaring:

20,0 cm

Egenvekt:

1660 kg

Bagasjerom:

570-1805 liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

217 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,53-0,55 l/mil (WLTP)

CO2:

138 - 146g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer