img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
El-prisbombe
MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.

Akkurat idet jeg svinger ut fra den belgiske byen Genk vet jeg at jeg er med på å skrive et nytt kapittel i den norske bilhistorien. For bilen jeg kjører, MG ZS EV, er første kinesiske kompakt-SUV med elmotor som blir å få kjøpt i Norge, og når dette leses er kanskje de første bilene allerede i landet.

I speilet skimter jeg kullhaugene fra det nedlagte kullkraftverket, og dessverre kan det nettopp være elektrisitet fra skitten, mellomeuropeisk kullkraftverk som fyller den 44,5 kWh store batteripakken.

Men det gjelder ikke i Norge hvor vannkraften skyller over dårlig samvittighet og får nær halvparten av alle som handler ny bil til å signere på det batterielektriske bilalternativet.

Ned i pris
Akkurat det har kineserne – med verdens klart største elbilmarked hjemme – fått med seg. Og nå synliggjør kinesiske produsenter for norske bilkjøpere det faktum at elbilteknologien er på full fart ned i pris og at elektriske biler slett ikke behøver å være kostbare.

Derfor oppfattes umiddelbart prisen på 4,31 meter lange MG ZS EV (bilen er litt større enn storselger VW e-Golf og akkurat like lang som Kia Ceed) som særs gunstig:

  • Comfort: 229.900 kroner
  • Luxury: 249.900 kroner

Kun utstyr skiller de to variantene fra hverandre. Jeg ville sett helt bort fra rimeligste og kun valgt Luxury.

MG ZS EV selvkjører på nivå 2, det vil si at bilen har adaptiv cruisekontroll, kø-assistent, bremsing for fotgjengere og syklister, for å ha nevnt noe. Bilen passer plasseringen i kjørefeltet like godt som de fleste andre biler med tilsvarende teknologi.

Fem farger
Du har fem farger å velge mellom, og det er alt. Tilhengerfeste kan ikke leveres i introduksjonsfasen, men akkurat det spørsmålet jobber kineserne med. De har forstått at tilhengerfeste er viktig i Norge og at å ha det på plass betyr en viktig konkurransefordel.

Så viktig er Norge i elektrisk bilsammenheng, sammen med Nederland, at bilene slippes først i disse to landene. I Amsterdam står det så mange ZS EV at leveringstiden kun handler om frakten fra Nederland til Norge.

Allerede her antar jeg at enkelte av konkurrentene, spesielt noen koreanske med lang leveringstid og pris skyhøyt over MG, allerede har begynt å svette.

Kinesere lærer fort, så da det tok 40 år for japanerne å komme opp på europeisk bilteknisk nivå, og 20 år for koreanerne, vil det bare ta ti år for kineserne.

Så sånn sett er det vanskelig å si at nye kinesiske bilmerker i Europa nå står tilbake for de etablerte europeiske, japanske og koreanske.

Kjent design
MG ZS EV ser fra siden til forveksling ut som Mazda CX-5 og flere av dagens kompakte SUV-er. Interiøret holder bra standard, men jeg savner eget rom til ladekablene foran siden ladeuttaket befinner seg der, det overrasker at bilen ikke har automatisk blendfritt, innvendig speil. Her mangler også varmepumpe, varme i rattet og varme i baksetet.

Kjøreopplevelsen er god, sittekomforten bra, og 448 liter bagasjerom før bakseteryggene (splitt 40/60) legges ned, er større enn i alle andre elbiler på denne størrelse. 8,2 sekunder gjør den 1618 kilo tunge bilen raskere til 100 km/t enn de fleste fossilbiler.

For å si det enkelt: MG ZS EV er god på det meste, men først og fremst så bra på pris at god tilgang på biler vil endre konkurranseforholdene for elektriske kompaktbiler i Norge. At den er SUV med høy sittestilling trekker også opp.

Logo og navn
MG (Morris Garages Limited) kom på kinesiske hender i 2006 og ble en del av giganten SIAC fra 2011. Så linken til det ikoniske britiske sportsbilmerket er ikke særlig mer enn navnet og logoen.

Historien bruker imidlertid SIAC for alt det er verd, i håp om at mange nok husker tilbake til den gang drømmen var en MGB eller MGB GT. 

MG ZS EV er designet i Birmingham i England, men teknisk utviklet i Kina og er en så godt som tvers gjennom Kina-bygd bil. Ikke noe galt i det. Jeg sier så godt som fordi ZS EV inneholder komponenter fra Bosch og testbilene stod på europeiske dekk.

For å komme ned i pris tok kineserne bensinutgaven av ZS, som har vært å få kjøpt i Storbritannia i et par års tid, ribbet den for motor og drivverk, bygget så inn en helt flat batteripakke mellom akslene, plasserte motor- og annen strømteknologi under panseret foran og gjorde til slutt noen små endringer i fronten på bilen.

Blant annet befinner ladelokket seg midt i grillen. Og for å være helt ærlig: Her kunne MG med fordel lagt inn litt ekstra utviklingsinnsats med tanke på at lokket skal holde i mange år med vinter, snø, kulde og salt.

Teknikk mot pris
Måten å konstruere bilen på knyttes nært opp til prisen. Så hvorfor ikke større batteripakke enn 44,5 kWt som gir rekkevidde på 263 WLTP-kilometer når mange av konkurrentene opererer med 60 kWt og rundt 400 km rekkevidde? Og hvor ikke større hurtigladefart enn 80 kW?

– Vi har jobbet ut fra maksimal rekkevidde fra et kompakt batteri. Naturligvis kunne vi pakket mer energi inn i batteriet, men da ville prisen gått dramatisk opp. Der samme gjelder for ladefarten. Høyere ladefart hadde krevd et langt kraftigere kjølesystem for batteriet. Valgene er først og fremst gjort for å holde prisen nede, bedyrer Arjan van Doorn i SAIC Mobility Europe.

Å bygge ut MG ZS EV-prosjektet fra kun forhjulsdrift til firehjulsdrift har aldri vært noe tema, forklarer van Doorn, ikke minst fordi plattformen ikke tillater det uten store og svært kostbare tilpasninger.

Intet felles
SAIC står også bak den elektriske varebilen Maxus, som via RSA som importør nå er tilgjengelig mange steder i Norge. Men van Doorn forsikrer at det ikke er noen felles komponenter i de to bilene.

– Motor og batteri er helt forskjellige, sier nederlenderen som jobber med å tilpasse SAICs biler til det europeiske regelverket.

– Hvorfor er så mange bilprodusenter restriktive med å tillate tilhenger etter elektriske biler?

– Kjøling av motoren er viktigste årsak til å si nei til tilhenger, svarer van Doorn, før han utdyper at motoren på en elektrisk bil ikke tåler samme maksimalbelastning over like lang tid som en fossilmotor, som kan gå for fullt til drivstofftanken er tom.

Nå har man normalt ikke behov for maksimalbelastning under normal kjøring, men om det henges en tilhenger bak krever det mer av elmotoren(e).

– Dersom det blir til at MG ZS EV kan trekke tilhenger, blir det i så fall en liten henger, sier van Doorn.

Liker

  • Svært prisgunstig

Liker ikke

  • Noen enkle løsninger
Fakta MG ZS EV

Pris Comfort:

kr. 229.900

Pris Luxury:

kr. 249.900

Motor:

143 hk/353 Nm

Drivlinje

1A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek

Toppfart:

140 km/t

Batteri:

44,5 kWt

Forbruk:

13,8 kWt/100 km (NEDC)

Rekkevidde:

263 km (WLTP)

Hurtiglader:

80 kW

Dimensjoner:

431/181/163 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

448 liter

Bilvekt:

1518 kg

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer