Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv om PSA med Opel innlemmet får fire nye elbiler i løpet av første halvdel av 2020, er det likevel én av dem som er mye viktigere enn de tre andre: Peugeot e-2008. Nordmenn som resten av Europa elsker SUV. SUV-ene står så langt i år ifølge OFV for 36 prosent av det samlede personbilvolumet. Hos Peugeot utgjør de tre SUV-ene 3008, 5008 og 2008 hele 71,2 prosent av volumet i 2019, ned fra 75,9 prosent på samme tid i fjor. Kun 2008 blir batterielektrisk. Elbilene kan komme til å stå for 50-60 prosent av det norske bilsalget i 2020. Da sier det seg selv at e-2008 er midt i blinken. Dette er nøkkeldata om e-2008:
Selv ikke e-2008 er uten konkurranse:
Mens stadig flere bilprodusenter velger egen plattform for de batterielektriske bilene, mener Peugeot at volumet fortsatt er så lite at det mest fornuftige er å benytte felles plattform med fossilbilene. Felles plattform gir noen opplagte utfordringer når en stor batteripakke skal på plass. Peugeot har i alle sine fire elbiler valgt å dele opp pakken og plassere elementene der de er til minst hinder. Løsningen koster mer å produsere enn om batteriene legges i en flat pakke i bilens bunn, men i 2008 hindrer de ikke anstendig plass inne i bilen. Siden bilen strekker seg til 4,30 meter, er det greit med plass også i baksetet. Bagasjerommet med todelt gulv laster fra 434 liter med baksetet i bruk og bagasjeromshyllen på plass til 1467 liter når maksimalt volum utnyttes. Innvendig plass og bagasjerom i den elektriske utgaven avviker ikke fra plassen i bensin- og dieselvariantene. Noen vil se på det som en fordel. Bruk av felles plattform betyr også å fylle «motorrommet» med tekniske komponenter. En litt annen organisering ville gitt plass til et eget ladekabelrom. Nå blir i stedet kablene liggende løse og slenge i bagasjerommet. Bagasjerommet har heller ingen kroker å henge fra seg handleposer på, slikt Skoda er så god på. Akkurat som sine fossile brødre trekker e-2008 på forhjulene. 4x4 står ikke i et fremtidig 2008-program. e-2008 kan heller ikke trekke tilhenger, men feste for takrails ligger i standardpakken på alle varianter med unntak av den rimeligste. Fire utstyrsnivåer følger e-2008: Active, Allure, GT Line og GT. Importøren tror GT Line blir volummodellen. Det beste med 2008 er hvor morsom bilen er på veien og hvor komfortabel den er både å sitte i og kjøre. Nettopp hvordan plass, pris og komfort spiller sammen mener jeg at gir e-2008 potensial til å bli en av bestselgerne i 2020.
|