img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Porsche Panamera GTS
PRØVEKJØRT: Porsche Panamera Sport Turismo GTS er isolert sett en flott bil. Samtidig er den praktisk. Den er fantastisk å kjøre, med umiddelbar respons. I disse downsizing-tider er V8 deilig. Men det er et men: GTS faller mellom flere stoler.

Først publisert i bladet BIL nr. 6-2019

Den blir dessverre for spesielt interesserte. Det er en flott bil, på alle måter, men er nesten ikke salgbar i Norge. Bakgrunnen er naturligvis «ledning», eller snarere mangel på sådan.

Porsche har nemlig to andre Panamera-varianter som knuser GTS-modellen på henholdsvis pris og ytelser.

Isolert sett, uten at man ser for nøye på prislappen, er Panamera Sport Turismo GTS noe bortimot en drømmebil. Hvis hjertet banker for bil er en fire liters V8-motor på 460 hk «riktig».

Dr. Jekyll og Mr. Hyde
Den går som et uvær. 0-100 km/t tar 4,1 sekunder, mens du må helt opp i 289 km/t før motoren sier at nå er det nok.

Samtidig kan bilen være snill som et lam når du ønsker det. Alt styres via det lille hjulet på rattet, hvor du ved et knepp eller to til høyre forvandler bilen fra en kattunge til en løve – og motsatt.

Nå skal det sies at jeg ble litt skuffet første gang jeg kjørte Panamera GTS. Instinktivt valgte jeg den mest sportslige modusen.

Du får mer turtall og bilen gir deg hele tiden klar beskjed om den er klar. Klar for fart og moro. Responsen når du trykker inn gassen er direkte og girskiftene går lynkjapt.

Men hvor er brølet? Smellene fra eksosanlegget? Lydbildet er rett og slett litt for snilt sammenlignet med det vi for eksempel finner i en rå 911 eller Cayman. Joda, lyd har du du, men det hele blir litt vel sivilisert.

Etter hvert som du kjører bilen mer og lever tettere innpå den, innser du hvor bra den er. At den faktisk ikke gjør veldig mye ut av seg lydmessig gjør at du ikke trenger å terge på deg naboene hver gang du skal ut på tur.

Sportseksos-anlegg gir røffere lyd, men ved et knappetrykk kan lydnivået dempes betraktelig. Når det er sagt vil jeg anta at naboen gladelig lar seg vekke av godlyd fra en Porsche.

Ute på veien er ikke Panamera GTS veldig sportslig sammenlignet med de ekte sportsbilene til Porsche. Det er mer en cruiser – som tar deg komfortabelt og med stil til Italia.

Skulle du forville deg inn på smale, svingete veier merker du at Panamera er ganske stor å håndtere.

«Stasjonsvogn»
La oss ikke glemme at Sport Turismo-utgaven av Panamera er praktisk. Faktisk er bilen definert som «stasjonsvogn».  Bak baksetet har du plass til 520 liter bagasje, men det virker trangere. Med dette nedlagt er det nærmest bare de grønne skiltene som mangler.

Har du en båt eller en hest eller to som skal fraktes, skal du vite at maksimal hengervekt er på 2,2 tonn. Det er et poeng hvis du vurderer en av hybridversjonene, for disse er ikke typegodkjent for tilhenger.

Du trenger ikke kjøpe SUV for å få en praktisk Porsche lenger. Hvorfor sitte høyt når du kan sitte lavt?

Bak rattet
Interiøret oser av «premium». Det er høy opplevd Porsche-kvalitet på alt.

Porsche-tradisjonen tilsier fem instrumenter. Som vanlig i en Porsche er turtelleren det mest sentrale instrumentet. Spørsmålet er når Porsche tør gjøre noe med det. Med elbiler på gang må det i minste bli en tilpasning. Åpningen i rattet er i minste laget til å se alle klart.

I det hele tatt er Panamera utstyrt med veldig gode skjermer, og forholdsvis intuitive menyer.

Ryggekameraet har god oppløsning selv i mørke. Det kan virke som en detalj, men jeg satte pris på det: Det er deilig med berøringsbrytere med klikkfunksjon.

Porsche er flinke på detaljer, som den lekre, runde digitale klokken (som har flere funksjoner), med rød, manuell sekundviser.

De umerkede alternativene
Men tilbake til realitetene; «value for money». En Porsche skal helst kjøpes med hjertet, men det er heller ingen vits i å sløse med pengene. Her kommer alternativene inn i bildet, de to hybridvariantene.

Hybridvarianten med samme motoreffekt og omtrent samme akselerasjon koster 738.000 kroner mindre. Det er myyye penger det. På dette nivået spiller faktisk prisen en vesentlig rolle. Langt flere kan ta seg råd til en ladehybrid framfor GTS.

De eneste hybridulempen jeg kan se i farten er mindre bagasjerom, manglende mulighet for henger, ladekabel og kjipere lyd fra en V6-maskin.

På prisnivået fra 2 millioner og oppover spiller noen hundre tusen til eller fra mindre rolle. Da kan plutselig ladbar Sport Turismo Turbo S, med 680 hester, være det mest interessante av de tre fordi den er klart raskest – og GTS være minst interessant.

Fakta Porsche Panamera Sport Turismo GTS

Pris

Fra kr 2.094.000

Motor

3996 ccm V8 bensin

Effekt

460 hk / 620 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

4,1 sek

Toppfart

289 km/t

Forbruk

1,06 l/mil

CO2-utslipp

242 g/km

NOx

41,7 mg/km

Dimensjoner

505/194/142 (L/B/H)

Bagasjerom

520-1390 liter

Tilhengervekt

2200 kg

LIKER:

  • V8
  • Et utmerket kompromiss mellom sportslighet og komfort
  • Premiumfølelse
  • Praktiske egenskaper

LIKER IKKE:

  • Andre Panamera-modeller gir mer bil for pengene
  • Lydbildet kunne vært råere



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer