img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Der veien slutter
PRØVEKJØRT: På vei til det uframkommelige for andre enn Jeep ofres gode asfaltegenskaper. Det er neppe noen forsakelse for Wrangler-menigheten.

Først publisert i bladet Bil nr. 7/8-2019

De var sånn cirka fem som klorte seg fast i det uveissomme landskapet: Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser og lille Suzuki 410/413/Jimny.

G-wagen ble raskt for eksklusiv, Land Cruiser etter hvert for fin, Jimny for dyr og Defender for gammel. Tilbake står Wrangler og blinker med lysene til dem som liker seg bedre ute på prærien og dypt inne i skogene enn på asfalt. 

For menigheten
Jeep Wrangler trenger neppe noen nærmere presentasjon, og selv om Jeep har pakket inn Wrangler på nytt, er innpakkingen så lik den forrige at kun kjennere ser forskjell.

Det er bevisst, og det holder. For Wrangler er virkelig bilen for menigheten, riktignok i visse deler av verden en sterkt voksende menighet, de fleste andre vil se på den som en nostalgisk overlevning fra en eller annen krig.

Men selv om Wrangler har noen tydelige trekk fra den amerikanske verdenskrigshelten, går dens historie ikke lenger tilbake enn til 1986.

Wrangler begynte som ganske liten sett i amerikansk bilmålestokk, men har ved hver modellendring lagt på seg både i bredden og lengden slik at den nå er hele 4,88 meter lang og 1,89 meter bred med drøyt tre meter akselavstand.

Stor
Vi snakker om en i utgangspunktet altfor stor bil å kjøre i skogen med. Så er heller ikke Wrangler utviklet for ulendt norsk terreng, men for slettelandet i Midt-Vesten hvor jordkrummingen markerer enden på landskapet.

Hvor hører så Wrangler hjemme i det norske billandskapet?

Med baksete er den faktisk dyrere enn Land Cruiser ved at rimeligste med 200 hk Mercedes dieselmotor koster drøyt millionen innen du får den hjem på gårdsplassen, og da snakker vi om Sahara-varianten med den enkleste firehjulsdriften.

Mer offroad-aktige Rubicon prises rundt 50.000 kroner høyere. Så regn med å se de fleste Wrangler på grønne skilt, da ender grunnprisen rundt 700.000 kroner for de to modell-variantene, uavhengig om valget ender på diesel- eller bensinmotor.

For Bils vedkommende ble det å dra til skogs med Sahara. Det føltes litt ubekvemt å kjøre i sporene etter en beltegravemaskin, og under en ryggeøvelse på glatt fjell med et tynt jordlag ga Sahara tydelig beskjed om at dette er øvelsen for Rubicon med effektive diffsperrer.

2X8 gir
Til Norge tas bilen kun med åtte trinns automatgirkasse, men med tillegg av mekanisk innkobling av reduksjonsgir via en solid og ganske tungbetjent spak.

Sånn sett består valget 16 trinn gjennom valgene 2H, 4H auto, 4H og 4L, sistnevnte med krabbefart i førstegir. Selv ikke pickuper med vel så gode terrengegenskaper som Wrangler har denne girløsningen lenger.

Stiv aksel både foran og bak har opplagte fordeler der veien opphørte for en halv time siden, men i kombinasjon med usedvanlig slapp styring og M+S-merkede standarddekk skal det mye offroadentusiasme til for å holde dette ut på asfalt. Og dess bedre veien blir, jo mer utilstrekkelig oppleves kjøreegenskapene.

Men igjen: Ingen bil ser barskere og mer maskulin ut enn Wrangler, og ingen er heller røffere å kjøre ettersom alle konkurrentene – finnes de? – har løftet veiegenskapene uten at det nødvendigvis har satt offroadegenskapene tilbake.

I Wrangler må man trives i seter som ikke er spesielt gode å sitte i eller har særlig mange reguleringsmuligheter. Man må avfinne seg med at de fleste førerstøtter ikke er der, at cruisekontrollfunksjonen ikke leser trafikken foran, men at ryggekamera er på plass sammen med varme i rattet.

Demonteres
I den andre enden får man en bil med dreneringshull i gulvet! Med enkelt verktøy som følger med, kan bilen nærmest plukkes fra hverandre.

Det todelte soltaket løftes enkelt ut av bilen. Så er det bare å skru av dørene og resten av taket. Det tar fort en time, eller to, men hva skal man med en Wrangler om den ikke var spesiell?

Så er det bare å legge ned frontruta. På panseret, som for øvrig kan åpnes i 110 graders vinkel, er det to gummibeskyttere som frontruten hviler på. Nå er bilen helt åpen med kun en solid veltebøyle over hodet.

Selve interiøret er nydesignet, og selv om det ikke har finish og funksjonalitet i nærheten av hva Mercedes eksempelvis tilbyr i ny G-Wagen, eller skjermen er av de største, dekker Wrangler nå de fleste infotainment-behov inkludert Apple carplay.

Til tross for alt som er i hard plast og kan demonteres, er det lite støy i Wrangler. Ekstra stille ble det fordi DAB-radioen stadig falt ut i lange perioder.

M+S-merket
Med egenvekt på 2060 kilo er Wrangler ingen lett bil, og med tanke på hvor robust den er bygd skulle man tro den kunne trekke 3,0 til 3,5 tonn slik mange pickuper og G-wagen kan. Men der er ikke Jeep som gir seg på 2370 kilo. Jeg antar at det ikke stopper kjøpet av bilen.

Til slutt noen ord om de M+S-merkede dekkene som amerikanerne kaller helårsdekk, som de er så glade i og som er påbudt på denne type kjøretøy i USA, også i de delstatene der vinteren feier iskald over slettene og nedbøren ankommer horisontalt i vintermånedene.

Selv om dekkbransjen kjemper en innbitt kamp mot dekktypen i Norge, er dekktypen fullt lovlige som vinter dekk – og fullstendig ubrukelige og på grensen til livsfarlige på is. Som sommerdekk er de en medvirkende årsak til at Jeep Wrangler ikke oppfører seg bedre på asfalt, men på grusvei og i lett terreng fungerer de optimalt.

Fakta Jeep Wrangler Sahara

Pris

Fra kr 987.000 (personbil)
Fra kr 674.210 (varebil)

Testbil

kr 724.710

Motor

2143 ccm R4, turbo diesel

Effekt

200 hk/450 Nm

Drivlinje

8A, reduksjonsgir, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

Ikke oppgitt

Toppfart

Ikke oppgitt

Forbruk

0,76 l/mil (NEDC)

CO2-utslipp

202 g/km (NEDC)

NOx

60 mg/km

Dimensjoner

488/189/184 cm (L/B/H)

Bagasjerom

1059 liter

Bakkeklaring

24,2 cm

Vadedybde

76 cm

Egenvekt

2060 kg

Tilhengervekt

2370 kg

Liker

  • Tøffeste gutten i klassen

Liker ikke

  • Kjøreegenskaper og komfort på asfalt




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer