img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Porsche Cayenne E-Hybrid
PRØVEKJØRT: Det er komforten og det praktiske som er mest fremtredende i Porsche Cayenne E-Hybrid.

Først publisert i bladet Bil nr. 7/8-2019

Det har gått 17 år siden Porsche gjorde det entusiastene overhodet ikke syntes noe om, de lanserte SUV-en Cayenne.

I ettertid kan det se ut som at Porsche gjorde en genistrek da de lanserte bilen, plutselig fikk de en storselger som ga produsenten penger til å videreutvikle alle modellene, inkludert de råeste nisjemodellene.

Andre generasjon Cayenne så dagens lys i 2010, mens en ansiktsløftet utgave kom på veien for fem år siden.

Samtidig kom Porsche opp med selve «Norges-bilen», Cayenne som ladbar hybrid. Om bilen ikke var direkte billig, ble den overkommelig for langt flere enn de som vanligvis hadde vurdert å kjøpe en Porsche.

Etter å ha kjørt aller nyeste generasjon ladbar Cayenne kan jeg slå fast at modellen fortsatt står seg godt, selv om grunndesignet er nesten 10 år. Erfaringen fra 911 viser at Porsche er flinke på det feltet.

Blant Porsche-SUV-ene er fortsatt Macan min favoritt. Den gir et nettere og mer sporty uttrykk, men uten ledning er det dessverre ikke noe salg å snakke om av denne bilen. Men det er kjent at Macan kommer som elbil om noen år.

Det har vært et magert salg av Cayenne hybrid det siste året, noe som skyldes leveringsutfordringer knyttet til overgangen til den nye utslippsberegningen WLTP, men nå blir det full fart fremover.

«Sportsbil» på 2,3 tonn
Det som alltid har imponert med Cayenne er at den føles mindre enn den er, ikke minst på svingete småveier. Denne gangen fikk jeg ikke satt SUV-en på de aller tøffeste prøvene i så måte. Sommertemperaturer og myke vinterdekk er en såpass dårlig kombinasjon at det ikke fristet å legge igjen mye gummi noe sted.

Derimot stod komfortegenskapene på agendaen denne gangen. Nei, en Porsche må ikke være pinne stiv, noe Cayenne er et tydelig bevis på. I vanlig hybrid-oppsett er den komfortabel som få, der du glir tilnærmet lydløst over fartsdumpene. Luftfjæringen fungerer særdeles bra.

Etter min oppfatning kjører den best av alle de store SUV-ene. Samtidig er det den minst sportslige Porschen på markedet. Det skyldes ikke minst vekten. Du må tross alt drasse på 2,3 tonn, et tall som ikke akkurat oser av lettbent sportsbil.

Hva så med kreftene? I «gamle dager», det vil si før el- og hybridbilene for alvorlig gjorde sitt inntog på markedet, ville 462 hk vært et kraftverk av dimensjoner. Nå har det nærmest blitt litt hverdagslig, men jeg kan berolige deg med at krefter har du nok av.

Girkassen
Porsches girkasser er blant de beste på markedet. Kassen i Cayenne er intet unntak. Min tilnærming til girkasser er at de skal fungere som en god fotballdommer. Når du ikke legger merke til dommeren gjør han en god jobb. I en verden fylt med mer eller mindre middelmådige girkasser, er det en befrielse å kjøre en Porsche.

Det finnes girhendler på rattet også, men disse glemmer man fort å bruke. Automatikken fikser jobben bedre selv.

En av de største overraskelsene under prøvekjøringen var å oppleve at den høyreiste bilen var såpass følsom for sidevind.

Hybrid-modus står som «default» når du fyrer opp bilen. Fulladet viste displayet i vår bil en elektrisk rekkevidde på 47 km. Tallet er et anslag bilen kommer med basert på tidligere kjøremønster og rimte rimelig bra overens med min erfaring de dagene jeg kjørte bilen.

Så spørs det om de som kjøper Cayenne PHEV faktisk lader den regelmessig, eller om de bare kjøper denne utgaven for å spare avgiftskroner.

Har det bra
Støy er et fremmedord i Cayenne, spesielt den ladbare varianten. Motorstøy er naturligvis fraværende så lenge du har strøm på batteri, men også hjulstøy og annen støy er svært godt kamuflert i den store SUV-en. Det skal også de doble glassene i vinduene ta sin del av æren for.

Du har det godt i en Cayenne, både i forsetene og bak i bilen. I baksetet har du godt med plass. Mange, ikke minst de som frakter barn, vil sette pris på at man kan regulere vinkelen på baksetet.

Baksetet, som har en 60/40-splitt, kan også flyttes i lengderetningen, slik at du selv kan velge om du vil ha god plass i baksetet eller i bagasjerommet.

Porsche oppgir selv at plassen i bagasjerommet er på 645 liter, noe som betyr at batteriene ikke stjeler nevneverdig av kapasiteten.

Porsche er flinke på detaljnivå. Det virker som om ingenting er overlatt til tilfeldighetene, med ett unntak. I Cayenne finner vi en usedvanlig billig bagasjeromstildekning. Var det nødvendig å kjøpe den på Svinesund?

Elektrifiserte biler har gjerne begrenset hengerkapasitet. Det er ikke tilfelle for Cayenne E-Hybrid, hvor vognkortet avslører en maksimal hengevekt på hele 3,5 tonn.

Velkjent dashbord
Bak rattet, favorittplassen til Porsche-kjøperen, finner vi instrumenter med layout som er til forveksling lik den man finner i andre Porsche-modeller. Det hele er pent og logisk.

Skjermene fungerer bra og det er lett å finne fram i menyene. Det er fint om Porsche i neste runde vrir infotainment-skjermen mot føreren.

En morsom detalj er klokken med godt synlig sekundviser.

Et godt kjøp?
Startprisen er på 1,16 millioner kroner. Importøren hadde imidlertid virkelig gått amok i godtebutikken da de spekket pressebilen. Selv i en Porsche føles ekstrautstyr for 559.100 blanke norske kroner litt i overkant.

Prismessig ligger hybriden over én million lavere enn Turbo-utgaven med 550 hk. Men penger er ikke alt, sies det.

Cayenne har fortsatt et betydelig kundepotensial, selv om flere og flere velger taxfree-varianter som utelukkende går på strøm.

Personlig likte jeg bilen veldig godt. Kombinasjonen kraft og komfort tiltaler. Men ikke forvent at noen tror deg dersom du sier at du kjøpte bilen for å redde jordkloden.

Fakta Porsche Cayenne E-hybrid

Pris

fra kr 1.159.900

Testbil

kr 1.716.000

Motor

2995 ccm V6 turbo bensin + elmotor

Samlet effekt

462 hk/700 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

5,0 sek

Toppfart

253 km/t

Forbruk

0,32 l/mil

CO2-utslipp

72 g/km

NOx

11,3 mg/km

Dimensjoner

492/198/170 cm (L/B/H)

Bagasjerom

645-1610 liter

Vekt

2295 kg

Tilhengervekt

3500 kg

LIKER:

  • Komfort
  • Kraft i forhold til pris
  • Praktiske egenskaper

LIKER IKKE:

  • Prisen på ekstrautstyret
  • Billig bagasjeromstildekking




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer