img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Liten og smart Seat Ibiza
PRØVEKJØRT: Seat Ibiza er uten tvil en liten, smart og morsom bil å kjøre, men å gjemme spanjolen bort på internett fremmer ikke akkurat salget.

Når så du sist en Seat Ibiza av siste modell på veien? Og kjenner du noen som eier en slik bil?

Svarene på begge spørsmålene er ganske sikkert nei. Og forklaringen er såre enkel: Kun fire (!) privatkunder har siden relanseringen av Seat i Norge helt mot slutten av 2017 kjøpt bilen. Og ingen i år!

Som et motstykke: I Spania og på de spanske ferieøyene vil du se Ibiza hvor du enn snur deg.

Betyr det at det er noe galt med bilen, eller ligger forklaringen et helt annet sted? Som eksempelvis at norske bilkjøpere ikke aner hvor de kan se, prøve og kjøpe biler?

Gjemt bort
Akkurat, det er slett ikke noe i veien med Ibiza, snarere tvert om. Men ved å legge omsetningsprosessen av en så godt som ukjent merkevare til nettet og i tillegg kun gjøre bilen tilgjengelig for prøvekjøring gjennom Avis/HYRE, har importør Harald A. Møller gjemt bort Seat så godt de kan. Kun i Oslo, Bergen og Trondheim kan Seat ses i et showroom.

Selv ikke nettglade Tesla har våget å gå så langt. Vil importøren egentlig ikke selge Seat for å beskytte de tre andre merkene fra VW-konsernet?

Mitt første møte med ny Ibiza skjedde i forbindelse med en reise til Stavanger, og alternativet til Seat Ibiza med én liters motor, 115 hk, sju trinns DSG-kasse og FR utstyrspakke var jetdrevet transport.

Angret ikke
Ikke ett sekund angret jeg på at jeg valgte Seaten. Den er frekk å se på, god å sitte mange timer i, produserer lite støy inne i kupeen opp til cirka 110 km/t, er utrolig drivstoffgjerrig, men samtidig såpass frisk i frasparket at nødvendige forbikjøringer aldri var noe problem.

Med 200 Nm i moment holdt den lille, tresylindrede motoren uanstrengt følge med trafikken.

Ibiza i femte generasjon ankom i 2017 som første i en serie nye småbiler fra VW-konsernet bygd over gruppens MQB A0 plattform med nylig lanserte Audi A1 som neste over samme lest.

Ibiza flytter ingen grenser og tråkker ikke opp nye infotainmentspor. Men den har det meste av hva du forventer av førerhjelp og bilen har en stor berøringsdashbordskjerm hvor navigasjon fikses ved å koble opp telefonen.

Takk og pris for at klimaanlegget (med to soner i FR-utgaven) fortsatt styres med knapper. Ellers betjenes de fleste innstillingene via funksjonsbrytere på rattet.

Tre sylindre
Seats minste modell i Norge tas hjem med én liters, tresylindret bensinmotor, i to effektutgaver og med tre utstyrspakkevalg. Glem 75 hk. 115 hk passer en spanjol som ønsker å være litt sinna langt bedre. 115 hk leveres kun i kombinasjon med sju trinns DSG-kasse, en strålende kombinasjon til hverdagsbruk.

Min erfaring med små, tresylindrede turbomotorer er at de freser av energi, og slurper godt i seg fra bensintanken under engasjert kjøring.

Der overrasket VW-motoren med 0,47 liter/mil i testforbruk hvilket gir 108 gram CO2/km i utslipp. Veldig bra med tanke på gjennomsnittsfarten på 78 km/t.

Seat Ibiza er enkel å forholde seg til, den er usedvanlig lettkjørt og materialvalget inne i bilen gjør det trivelig å oppholde seg der.

Fram i lyset
Å påkalle oppmerksomhet ved relanseringen av et bilmerke i et marked som i utgangspunktet flyter over av valg i alle retninger, hadde vært mye enklere med en elmotor under panseret eller, i det minste, oppsiktsvekkende god pris.

Seat Ibiza har dessverre ingen av delene. Ikke er Ibiza, eller noen av de andre modellene fra Seat ladbare (det kommer), og Ibiza-prisen er gunstig (264.500 kroner) inkludert vinterhjul, alufelger, metalliclakk og inkludert levering over hele landet, men prisen vekker ikke oppsikt.

Årsaken heter Toyota Yaris, småbilklassens bensinvinner gjennom mange år. Mer enn hver femte som kjøper liten bil velger Yaris, og en viktig forklaring på Yaris-suksessen ligger i hybridteknologiens forbruksprofil med tilhørende lavt utslipp og lav engangsavgift.

Så selv med litt mindre motoreffekt, litt mindre innvendig plass og litt mindre bagasjerom, trumfer Yaris det meste i klassen ved eksempelvis fort vekk å koste 20.000 til 30.000 kroner mindre enn Ibiza.

Jeg mener Seat som merke og Ibiza som morsom og viktig småbil fortjener å skyves opp og fram i lyset. Få lov til å skinne. Men da må den ikke gjemmes bort.

Fakta Seat Ibiza FR+ Eco TSI

Pris

Fra kr 237.000

Testbil

kr 269.000

Motor

999 ccm R3, turbo bensin

Effekt

115 hk/200 Nm

Drivlinje

7A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,5 sek

Toppfart

193 km/t

Forbruk oppgitt

0,47 l/mil (NEDC)

Testforbruk

0,47 l/mil

CO2

108 g/km (NEDC/test)

NOx

21,2 mg/km

Dimensjoner

406/178/144 cm (L/B/H)

Bagasjerom

355 - 1165 liter

Vekt

1089 kg

Tilhengervekt

1100 kg

Liker

  • Morsom å kjøre
  • Lavt forbruk

Liker ikke

  • Bare ett motorvalg
  • Hjulstøy

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer