Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når så du sist en Seat Ibiza av siste modell på veien? Og kjenner du noen som eier en slik bil? Svarene på begge spørsmålene er ganske sikkert nei. Og forklaringen er såre enkel: Kun fire (!) privatkunder har siden relanseringen av Seat i Norge helt mot slutten av 2017 kjøpt bilen. Og ingen i år! Som et motstykke: I Spania og på de spanske ferieøyene vil du se Ibiza hvor du enn snur deg. Betyr det at det er noe galt med bilen, eller ligger forklaringen et helt annet sted? Som eksempelvis at norske bilkjøpere ikke aner hvor de kan se, prøve og kjøpe biler? Gjemt bort Selv ikke nettglade Tesla har våget å gå så langt. Vil importøren egentlig ikke selge Seat for å beskytte de tre andre merkene fra VW-konsernet? Mitt første møte med ny Ibiza skjedde i forbindelse med en reise til Stavanger, og alternativet til Seat Ibiza med én liters motor, 115 hk, sju trinns DSG-kasse og FR utstyrspakke var jetdrevet transport. Angret ikke Med 200 Nm i moment holdt den lille, tresylindrede motoren uanstrengt følge med trafikken. Ibiza i femte generasjon ankom i 2017 som første i en serie nye småbiler fra VW-konsernet bygd over gruppens MQB A0 plattform med nylig lanserte Audi A1 som neste over samme lest. Ibiza flytter ingen grenser og tråkker ikke opp nye infotainmentspor. Men den har det meste av hva du forventer av førerhjelp og bilen har en stor berøringsdashbordskjerm hvor navigasjon fikses ved å koble opp telefonen. Takk og pris for at klimaanlegget (med to soner i FR-utgaven) fortsatt styres med knapper. Ellers betjenes de fleste innstillingene via funksjonsbrytere på rattet. Tre sylindre Min erfaring med små, tresylindrede turbomotorer er at de freser av energi, og slurper godt i seg fra bensintanken under engasjert kjøring. Der overrasket VW-motoren med 0,47 liter/mil i testforbruk hvilket gir 108 gram CO2/km i utslipp. Veldig bra med tanke på gjennomsnittsfarten på 78 km/t. Seat Ibiza er enkel å forholde seg til, den er usedvanlig lettkjørt og materialvalget inne i bilen gjør det trivelig å oppholde seg der. Fram i lyset Seat Ibiza har dessverre ingen av delene. Ikke er Ibiza, eller noen av de andre modellene fra Seat ladbare (det kommer), og Ibiza-prisen er gunstig (264.500 kroner) inkludert vinterhjul, alufelger, metalliclakk og inkludert levering over hele landet, men prisen vekker ikke oppsikt. Årsaken heter Toyota Yaris, småbilklassens bensinvinner gjennom mange år. Mer enn hver femte som kjøper liten bil velger Yaris, og en viktig forklaring på Yaris-suksessen ligger i hybridteknologiens forbruksprofil med tilhørende lavt utslipp og lav engangsavgift. Så selv med litt mindre motoreffekt, litt mindre innvendig plass og litt mindre bagasjerom, trumfer Yaris det meste i klassen ved eksempelvis fort vekk å koste 20.000 til 30.000 kroner mindre enn Ibiza. Jeg mener Seat som merke og Ibiza som morsom og viktig småbil fortjener å skyves opp og fram i lyset. Få lov til å skinne. Men da må den ikke gjemmes bort.
Liker
Liker ikke
|