img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Camilla (26) tar sats i tungbilbransjen
Camilla Ellingsen (bildet) er oppvokst mellom lagerhyller fulle av lastebildeler i farens firma, Trond Horg Ellingsen AS. Nå skal 26-åringen selv overta selskapet og satse videre. Å selge familiebedriften var nemlig uaktuelt.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 12-2019**

Trond Horg Ellingsen AS er et velkjent navn for mange i tungbilbransjen.

Fredrikstad-firmaet som leverer ettermarkedsdeler til lastebiler og busser feiret 50-årsjubileum i fjor.

Nå er det generasjonsskifte på gang i familiebedriften.

Vurderte salg
Camilla Ellingsen har vokst opp med farens bedrift som nærmeste nabo på Enerhaugen. Siden hun var 16 år har hun bidratt i firmaet, blant annet med bokføring av regnskapet.

Ettersom farens helsetilstand og alder tilsa at han ikke kunne være engasjert i firmaet på daglig basis lenger, ble selskapets fremtid drøftet internt i familien. Blant annet ble det vurdert et eventuelt salg, men for Camilla var dette uaktuelt. Hun endte med siste ord i saken. Dermed har 26-åringen nå tatt over for pappa Trond (72).

– Firmaet er en viktig del av min identitet, og det er viktig for familien min. Samtidig ser jeg stort potensiale i bedriften. Jeg har alltid syntes at handel og forretninger er fascinerende, så for meg var det helt naturlig å beholde selskapet innad familien, forteller Camilla Ellingsen til YrkesBil.

De seneste tre årene har hun fullført en bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI, for å forberede seg på de økonomiske aspektene ved å drive familiefirmaet.

Hun medgir at det er et noe utradisjonelt valg å satse i lastebilbransjen for en ung kvinne.

– Men det tenker jeg ikke noe særlig over, og fokuserer i stedet på hvor spennende det er. Jeg har mye å lære, men føler jeg kan bidra med nye tanker og litt friskt blod inn i bransjen. Det tror jeg kan være sunt. Jeg er omgitt av dyktige folk i firmaet og har stor støtte fra pappa, selvfølgelig, sier Ellingsen.

Fra transport til reservedeler
Det var transportvirksomhet Ellingsen startet med, men fra midten av 80-tallet ble salg av reservedeler til Mercedes-Benz og MAN firmaets hovedforretning. Dette varte fram til Mercedes-Benz valgte å stoppe alt salg av originaldeler til det frie ettermarkedet.

Da tok Ellingsen grep og reorganisere firmaet til å omfatte salg av ettermarkedsdeler til de mest aktuelle svenske og tyske merkene innen lastebil og buss, og ikke bare MAN og Mercedes-Benz.

– Nye produsenter og leverandører kom også raskt på banen med godt utvalg på slite- og reparasjonsdeler, så Mercedes står fortsatt sterkt hos oss. Samtidig er vareutvalget i aller høyeste grad utvidet til MAN, Scania og Volvo, forteller Ellingsen.

Bedriften selger i utgangspunktet alt som trengs for reparasjon og vedlikehold av yrkeskjøretøy, buss og tilhenger.

– Innenfor lagerførte produkter dekker vi alt fra Sprinter og opp til de største bussene og lastebilene. Varesalget er til dels sesongpreget: karosserireparasjoner i første halvdel av året og filtre, bremser, hjulnav og fjæring i andre halvdel av året. PKK-intervallene er også merkbare, forteller Ellingsen.

– Vi selger også mye av industrivibratorer til blant annet tippbiler, betongtransportutstyr, saltstrøere og snøryddingsutstyr til flyplasser, samt til matvareindustrien, legger hun til, og opplyser at transportører er den største kundegruppen, mens verksteder og busselskaper legger inn de største ordrene i verdi.

Fremtidsplaner
Trond Horg Ellingsen AS er en frittstående liten aktør, i et marked med flere store aktører.

– Vi ønsker å være en «litt-annerledes-aktør», og har våre egne agenturer, avtaler og våre egne relasjoner til en stor andel av Europa-baserte produsenter. Dette gir oss muligheten til fleksibilitet og bredt sortiment i vareutvalget for å kunne levere til alle typer kunder, sier hun.

– Det er god plass til oss mellom de store aktørene for å dekke behovene i markedet, legger hun til.

– Hvordan vil du utvikle butikken fremover?

– Vi legger planer for det nå. Blant annet ser vi på leveringsprogram for å utvide produktspekteret, markedet og distribusjon, både fra leverandører og ut til kunden. Samtidig ønsker vi å vokse og satser på å ansette flere i året som kommer. Vi kommer også til å fokusere på å bygge opp en mer digital forretning. Her er det bare å følge med, det kommer mye spennende fremover, lover Ellingsen.

Pumper pappa for kunnskap
26-åringen er stolt over å kunne føre familiebedriften videre, og er klar på at faren er hennes største inspirasjonskilde.

– Han har alltid involvert meg og vi har alltid diskutert retningen til firmaet. Han har alltid vært villig til å høre på det jeg har hatt av tanker om firmaet, forteller hun.

Planen var at de skulle jobbe sammen i overgangsfasen, men Trond Horg Ellingsen ble nødt til å pensjonere seg tidligere enn planlagt.  

– Når det er sagt, så har vi fortsatt diskusjoner om veien videre, og jeg pumper ham for kunnskap og ideer, sier Camilla Ellingsen.

------------------------------------

Trond Horg Ellingsen AS

  • Etablert i 1968, aksjeselskap siden 1976.
  • Leverer ettermarkedsdeler til lastebiler og busser.
  • Eies av familien Ellingsen.

 

               2018      2017      2016

Driftsinntekter                6.361     6.290     6.494

Resultat f. skatt              226        -540      120

Resultatmargin (%)         3,6         -8,6        1,8

Alle beløp i hele 1.000 kroner.

Kilde: Proff Forvalt

KJENT I HYLLENE: Camilla Ellingsen vokste opp mellom hyller fulle av lastebildeler, og var godt kjent før hun overtok selskapet. Nå vil den BI-utdannede 26-åringen videreutvikle butikken som lever av ettermarkedsdeler til tunge kjøretøy.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer