img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
84 bilder i galleri
MINI Cooper SE på veien
NETTKJØRT: Nå kommer endelig MINI i helelektrisk utgave. Vi har kjørt bilen på amerikanske veier.

Det har gått nesten 20 år siden BMW relanserte MINI. Siden den gang er det spydd ut ulike modeller. De siste årene har plug-in-varianten Countryman SE vært bestselgeren her hjemme, men det kan fort endre seg nå, når MINI Electric er på plass i Norge fra mars.

Selv om MINI er tysk-eid, produseres bilene fortsatt i England, nærmere bestemt i Oxford.

Interiør
MINI er ikke lenger en veldig liten bil. Kupeen er kompakt, men med relativt god plass på første rad. Baksetet i tredørsutgavenen er imidlertid trangt. Dette er ikke stedet hvor voksne kan oppholde seg over lengre distanser.

Dasbhordet har fått det tradisjonelle, særegne MINI-uttrykket med runde former. Retro vippebrytere frisker opp. I el-varianten er gult gjennomgangsfargen i hele interiøret, med blant annet en gul start- og stopp-bryter.

Motor/drivverk
MINI Cooper SE er utstyrt med en elmotor på 135 kW/185 hk. Brutto batterikapasitet er på 32,6 kWh. Mye av teknologien er hentet fra konsernfetter BMW i3. Kapasitetsmessig ligger MINI-en på nivå med 94 ampere-varianten.

Det har aldri vært noe poeng for MINI/BMW å lage en bil som går lengst mulig på strøm. De har innsett at dette er en bybil som ikke kjøres veldig langt uansett, dermed er den elektriske rekkevidden begrenset til 232 km på en varm sommerdag (WLTP-tall).

Hurtiglading er begrenset til 50 kW, som strengt tatt er nok for en bil med et så pass lite batteri. Da tar det 35 minutter å lade bilen til 80 %.

Lader du bilen hjemme er maks ladekapasitet 11 kW.

Vekten på elbilen er på 1.365 kilo, som er 145 kg mer enn en tredørs MINI med en konvensjonell drivlinje.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen? 
Det største komplimentet er at MINI er MINI – mest på godt. Mens bilparken generelt har blitt likere og likere, skiller MINI seg fortsatt ut, både inn- og utvendig.

Hvordan er den å kjøre?
Vi tok turen helt til USA for å kjøre MINI Cooper SE. Har du noen gang kjørt bil i Florida vet du også at svinger er mangelvare. Vi skulle gjerne kjent litt på gocart-følelsen MINI tradisjonelt har vært kjent for, men med snorrette veier ble ikke bilen satt på de aller største prøvelsene.  

Med batterier plassert lavt i bilen understrekes imidlertid gocart-følelsen.

MINI-en er sportslig satt opp. Den føles relativt stiv på amerikanske betong- og asfaltveier av varierende kvalitet.

Samtidig har MINI-en egenskapene elbiler kjennetegnes ved, som at den er stillegående og kjapp, ikke minst ut ifra lyskryss.

Hvem passer den for?
Så langt har elbilkundene ikke vært særlig merkelojale. Pris, rekkevidde og leveringsdyktighet har som regel trumfet det meste. Det kan det bli en endring på fremover.

MINI Cooper SE bør være et interessant alternativ for MINIs etter hvert betydelige tilhengerskare i dette landet.

Dette er først og fremst en bybil og en pendlerbil for dem som ikke kjører de lengste distansene.

Trenger du god plass velger du noe annet.

Konkurrenter?
MINI Cooper SE er et av de første premium-alternativene blant de mindre elbilene. Hovedkonkurrentene blir BMWs egen i3, samt kommende Lexus UX og DS 3.  Går man litt ned på premium-skalaen blir alternativene mange, med Volkswagen ID3 i spissen. Honda mener nok selv deres E er en konkurrent, men den nå ikke opp til MINI-en imagemessig.

Dette liker vi: Ikonisk design, premiumfølelse

Dette liker vi ikke: Litt knotete betjening

FAKTA MINI Cooper SE

Motor:

Elmotor

Effekt:

135 kW (184 hk).

Batterikapasitet

32,6 kWh

Mål LxBxH:

385 x 173 x 143 cm

Akselavstand:

250 cm

Egenvekt u/fører:

1365 kg

Rekkevidde

232 km

Bagasjerom:

211-731 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

150 km/t

Forbruk

1,68-1,48 kWh/mil

CO2:

0 g/km

Pris fra:

273.800

 






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer