Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har gått nesten 20 år siden BMW relanserte MINI. Siden den gang er det spydd ut ulike modeller. De siste årene har plug-in-varianten Countryman SE vært bestselgeren her hjemme, men det kan fort endre seg nå, når MINI Electric er på plass i Norge fra mars. Selv om MINI er tysk-eid, produseres bilene fortsatt i England, nærmere bestemt i Oxford. Interiør Dasbhordet har fått det tradisjonelle, særegne MINI-uttrykket med runde former. Retro vippebrytere frisker opp. I el-varianten er gult gjennomgangsfargen i hele interiøret, med blant annet en gul start- og stopp-bryter. Motor/drivverk Det har aldri vært noe poeng for MINI/BMW å lage en bil som går lengst mulig på strøm. De har innsett at dette er en bybil som ikke kjøres veldig langt uansett, dermed er den elektriske rekkevidden begrenset til 232 km på en varm sommerdag (WLTP-tall). Hurtiglading er begrenset til 50 kW, som strengt tatt er nok for en bil med et så pass lite batteri. Da tar det 35 minutter å lade bilen til 80 %. Vekten på elbilen er på 1.365 kilo, som er 145 kg mer enn en tredørs MINI med en konvensjonell drivlinje. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Hvordan er den å kjøre? Med batterier plassert lavt i bilen understrekes imidlertid gocart-følelsen. MINI-en er sportslig satt opp. Den føles relativt stiv på amerikanske betong- og asfaltveier av varierende kvalitet. Samtidig har MINI-en egenskapene elbiler kjennetegnes ved, som at den er stillegående og kjapp, ikke minst ut ifra lyskryss. Hvem passer den for? MINI Cooper SE bør være et interessant alternativ for MINIs etter hvert betydelige tilhengerskare i dette landet. Dette er først og fremst en bybil og en pendlerbil for dem som ikke kjører de lengste distansene. Trenger du god plass velger du noe annet. Konkurrenter? Dette liker vi: Ikonisk design, premiumfølelse Dette liker vi ikke: Litt knotete betjening
|