img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ventetiden snart over
«Alle» venter nå på den nye lastebilgenerasjonen fra MAN. Det kan være årsaken til at veksten for merket bremset opp i 2019, tror salgsdirektør Fabian Knappik. Men snart skal løven bite fra seg igjen.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 1-2020, hvor du finner tilsvarende "årsintervjuer" med alle de største importørene av nyttekjøretøy i Norge**

– Generelt er vi veldig fornøyd med 2019. Vi visste selvsagt i begynnelsen av fjoråret at det skulle lanseres en ny lastebilgenerasjon i starten av 2020, hvilket betyr at vi måtte bruke mye av 2019 på å forberede det som kommer. Vi forventet en endret markedsutvikling, sier Fabian Knappik, salgsdirektør for MAN Truck & Bus i Norge og Sverige.

– Et slags venteår?

– Ja, på sett og vis. I 2016 solgte vi 350 lastebiler, i 2017 økte det til 427, og i 2018 til 534. Det var en ekstremt bratt vekst i to-tre år. Da må man passe på at organisasjonen henger med, og får en pustepause. 2019 ble et år da vi solgte omtrent like mange lastebiler som året før. Det lever vi greit med. Dessuten hadde vi flere lyspunkter.

– Hva er dere mest fornøyd med?

– Vi hadde et veldig bra bussår i 2019, med to store leveranser i Oslo og Trondheim. Totalt nesten 300 busser i Norge. Og vi leverte over 100 TGE. Alt dette betyr naturligvis også økt aktivitet på verkstedene våre, så hele virksomheten vokser signifikant. Totalomsetningen økte med nesten 200 millioner kroner, til 1,2 milliarder kroner, en vekst på over 20 prosent. Men en ting er helt klart: Målet er fortsatt å ta en pallplass på registreringsstatistikken for lastebiler.

– Pallplassen skal dere i så fall ta med den nye modellgenerasjonen. Hvordan blir utrullingen?

Hele MANs lastebilprogram skal fornyes i år. Det blir ekstremt spennende, uten at jeg kan gå i detaljer før nyhetene er presentert offentlig. Lanseringen skjer 10. februar og vi kommer ikke til å fullføre et generasjonsskifte over natten, det vil ta noe tid. Det starter nok med trekkvogner, så litt distribusjonsbiler og deretter anleggsbiler. I slutten av 2020 skal alle konfigurasjoner være klare. Vi må også utdanne organisasjonen i de nye produktene, og vi må vise dem fram til kundene, så hele våren 2020 blir spennende.

– Hva kan dere gjøre bedre?

– Vi kan alltid gjøre ting bedre. I Customer First-prosjektet som ble igangsatt for noen år siden får vi ikke bare generelle tilbakemeldinger, men også eksplisitte kommentarer fra kundene på hva de mener kan forbedres. En del av vår strategi for å komme på pallplass er dessuten å endre litt på nettverket vårt. I dag har vi et rent direktesalg-set up. Alle selgerne er ansatt hos oss. Vi vurderer nå hvilke steder i Norge vi kan etablere såkalte «hybrid-nettverk», hvor vi kanskje skal inkludere noen private forhandlere.

– Hvorfor?

– La meg først understreke at vi ikke skal bort fra noen av de områdene der vi finnes i dag. Men Norge er stort, og det er mange små og mellomstore bedrifter som opererer lokalt som vi må være tett på. Når planen er å vokse, slik vi har, kan man forbedre på sin eksisterende organisasjon inntil et visst nivå. Med den veksten vi allerede har hatt, må vi stille spørsmålet om vi kan gjøre et signifikant steg til med samme oppsett, eller om vi trenger en justering? Jeg tror vi trenger en justering. Derfor vurderer vi ulike områder i det norske markedet og hva som kreves for at vi skal komme opp på et høyere nivå. Jeg synes flere forhandlere og partnere er en spennende tanke.

– Dere vil utfordres av krevende forhandlere?

– Å være krevende er ikke nødvendigvis negativt. Det må være en viss balanse. Å alltid være på jakt etter den beste løsningen for alle er bra, og da holder det ikke at bare en blir fornøyd.

– Blir det i 2020?

– Jeg tror vi vil se de første endringene i 2020, vi er i dialog med flere potensielle partnere. Vi må ha servicepunkter på de rette stedene. Det handler ikke bare om kvantitet, men først og fremst kvalitet.

– Hva skjedde med elektriske e-TGM som skulle komme til Norge i 2019?

– Det skal bygges en liten serie e-TGM som kommer i starten av 2020, og vi kommer til å se de første på norske veier i løpet av året. Det er ekstremt stor interesse for elektriske lastebiler i de europeiske markedene. Bilene er i salg, men til en høy pris. De matcher ikke dieselbiler på TCO, så i starten er vi avhengige av insentiver, og i øyeblikket har vi flere kunder som venter på svar på søknader til Enova før de er klare til å kjøpe. I Norge kan man nok «regne hjem» en elektrisk lastebil etter rundt seks år, men det er fremdeles mange ubesvarte spørsmål.

– Hva driver den store interessen?

– En bred blanding. Mange forventer nok at en elektrisk lastebil skal koste mindre enn en dieselbil, men slik er det ikke foreløpig. Det er også lett å glemme at man ikke bare kjøper en elektrisk lastebil, men at det skal på plass en hel infrastruktur rundt bilen også. For oss betyr det at servicenettverket må være up to date. Verkstedet vårt i Lørenskog er først ut med godkjenning som E-Mobility Workshop. For våre seks andre egeneide verksteder har vi også en plan for å sertifisere i 2020.

– Hvordan skal dere kompensere for elektriske kjøretøy som krever færre verkstedtimer?

– Det er ingen grunn til panikk foreløpig. Dieselandelen vil være høy lenge, så vi har tid på oss til å finne nye forretningsområder som vi kanskje ikke kjenner til engang i dag. Digitalisering, alternative drivstoff, autonom kjøring.

– Har de store bussleveransene gått smertefritt?

– Det går aldri smertefritt, men det har gått bra. Å levere til en bybusskunde er en av de tøffeste oppgavene som finnes i vår bransje. Man bytter over hundre, noen ganger flere hundre, busser over natten. Vi hadde to store oppstarter i Trondheim og Oslo. Samtidig har vi vunnet to nye store anbud for 2020, med leveranser til Romerike og Bergen. Det er første gang i Bergen noensinne. Totalt skal vi levere over 300 busser i 2020. To slike år på rad er det godt bevis på vår styrke innen buss, og fra 2021 er vi leveringsklare med elbuss.

– Hva med lastebilåret 2020?

– Norge er et av få land i Europa som fortsatt viser positiv utvikling i lastebilmarkedet, med et høyt totalvolum i 2019. Vi tror det skal noe ned i 2020, men spørsmålet er hvor mye.

----------------------------------------

MAN Truck & Bus Norge AS

Holder til i Lørenskog.

250 ansatte.

Magnus G. Karlsson er midlertidig administrerende direktør, etter at Niels-Jørgen Toft Jensen sluttet i desember 2019.

Omsatte i 2019 for cirka 1,2 milliarder kroner.

Stiftet i 1979 og håndterer import, service og ettermarked av MANs brede spekter av varebiler, lastebiler over 6 tonn og store busser (inkl. Neoplan). MAN er akronym for Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg.

MAN er representert gjennom 14 salgssteder og 30 verkstedspunkter i Norge, hvorav syv av sistnevnte er egeneide.

-----------------------------------------

Slik tror MAN 2020 blir:

Lastebiler over 6 tonn: Totalmarked 5.000-5.300. Egne ambisjoner: 550 biler.

Buss: Totalmarked på 900 busser. Skal levere cirka 300 busser selv.

Varebiler: Egne ambisjoner: 250 TGE/eTGE.

**YrkesBil er på plass i Bilbao når duken trekkes av MANs nye lastebilgenerasjon, og kommer tilbake med fyldig rapport**

SNIKTITT: MAN har klart å holde den nye lastebilserien tett til brystet, bortsett fra noen små, bevisste bildedrypp i sosiale medier de seneste dagene. Foto: MAN

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer