Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet Bil nr. 10-2019. Historikk 2. generasjon ble introdusert i 2005, mens dagens utgave ble lansert i 2011. Yaris fikk en omfattende facelift i 2014, både estetisk og teknisk, med blant annet 20 % stivere struktur, oppdaterte motorer og bedre understell. Også i 2017 fikk den en facelift, med blant annet nye lykter foran og bak, og forbedret støydemping. Det er ventet en ny Yaris fra Toyota i 2020. Drivlinjer/ karosseri De første modellene kunne leveres med flere motoralternativer, fra 1,0 (68 hk) bensinmotor, til en relativt frisk 1,33-liter med 99 hk. Dieselmotoren D4D med 90 hk er både effektiv og brukbart sterk, men finnes bare i et lite antall. Disse ble i hovedsak levert med manuelt gir. Fra hybriden ble introdusert i 2012, og spesielt etter modellendringen i 2014, er det den som gjelder i Yaris. Det betyr også automatgir, i form av en trinnløs CVT-kasse. Hybriden oppnår ikke papirverdiene for forbruk i praksis, men er likevel en meget effektiv drivlinje sammenlignet med konkurrentene. Kvalitet Tilbakeblikk BilNorge.no 26-08-2011 Mens de to første generasjonene hadde et design som kunne forveksles med såpestykker, er det mer stil over generasjon tre. Den har fått en lav, aggressiv front som du vil møte på flere fremtidige Toyota-modeller, med store luftinntak og lykter som bretter seg rundt hjørnene. BilNorge 30-07-2018 Automatgir, i Toyotas hybride teknologi som trinnløs CVT-kasse, er den andre og viktige fordelen med hybridsystemet. Men svak bensinmotor (75 hk) gjør at den må jobbe mye og på høyt turtall uten at det egentlig produseres så mye annet enn støy inne i bilen. 11,8 sekunder til 100 km/t gjør ikke Yaris til førstevalget ved forbikjøringer. Bruktbilutvalg De tidlige modellene med ren forbrenningsmotor (både bensin og diesel) får du fra ca. 50 000 kroner. Fra 70-80 000 kr finnes et rikholdig utvalg, ofte med moderat kjørelengde. Fra faceliften i 2014 og nyere er det mest hybridmodeller på markedet, som nå er annonsert fra ca. 100 000 kroner og oppover. Sikkerhet [fem stjerner] Pluss: Minus: Konkurrenter Mazda 2 + Velkjørende og stilig – spesielt etter oppgraderingen i 2014 - Ingen komfortmester (spesielt før 2014) Renault Clio + Pris, plass og utstyr - Litt spretten på telehiv Opel Corsa + Komfort, spesielt lydnivå - Ikke fem stjerner i EURO NCAP (2014) VW Polo + Opplevd kvalitet - Pris i forhold til motor/ utstyr Ford Fiesta + Kjørefølelse. Nydelig 1,0 bensinmotor. Vårt valg i 2013 - Ikke Toyota-feilfri
|