img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
BMW i3 (2013-)
BRUKT: Den stygge andungen er blitt en salgssvane – som nå også er ettertraktet som brukt. Det viktigste spørsmålet i bruktbilnavigeringen, er kanskje hvor lang rekkevidde du egentlig trenger.

Først publisert i bladet Bil 11-2019.

Historikk
BMW startet sin nye i-divisjon med i3: Elektriske biler skulle skilles fra modermerket, også i form av eget design, og nyskapende konstruksjon med utstrakt bruk av karbonfiber.

Produksjonen startet i juli 2013, som 2014-modell. Små oppgraderinger er gjort kontinuerlig, men de viktigste er endringene i batteriets kapasitet, samt faceliften og introduksjonen av S-modellen i 2017.

Etter en litt trå start, er i3 blitt en salgsvinner for BMW i Norge. Den har i lange perioder vært merkets mest solgte modell, og også yppet seg helt i norgestoppen. Ikke minst så har den brakt mange nye kunder til merket med den blåhvite propellen. Over 20 000 eksemplarer ruller nå på norske veier.

BMW i3 er fremdeles i produksjon, men spekulanter bør ikke vente på noen ny utgave. Etter mye spekulasjoner, bekrefter BMW nå at i3 ikke får noen direkte etterfølger. Elbilsatsing deres vil blir mer «mainstream» i fremtiden.

Drivlinjer/ karosseri
Dette er en av de få eksemplene på at «selvmordsdører» har blitt med fra konseptbil til produksjonsmodell. Det er praktisk for å buksere småbarn inn og ut av baksetet, men svært upraktisk dersom det er mer selvstendige individer som skal fraktes der bak. Da må de som sitter foran nemlig åpne sin dør først, og helst stige ut for å gi tilgang inn og ut av baksetet. 

Det finnes i prinsippet tre drivlinjer til BMW i: Standard (170 hk), i3S (184 hk) – og med bensinmotor som rekkeviddeforlenger (REX). På det norske markedet er det definitivt den helelektriske utgaven som gjelder.

Drivlinjens viktigste komponent er utvilsomt batteriet. BMW oppgir brutto energimengder i amperetimer – det gir jo høye og fine tall. Vi legger til de mer gjengse kilowattimene, og smyger inn utnyttbar energi (netto) i parentes:

Fra produksjonsstart i 2013: 60 Ah/22 kWh (18,8 kWh)

Fra 2016-produksjon (teknisk 2017-modell): 94 Ah/ 33 kWh (27,2 kWh)

Fra 2018-produksjon (teknisk 2019-modell): 120 Ah/ 42,2 kWh (37,9 kWh) 

Kvalitet
Det rapporteres om generelt få problemer med BMW i3. Plastpaneler, karbonfiber og aluminium er alle motstandskraftige materialer, selv i norsk klima. Det klare anke- og sjekkpunktet er bremsene. Spesielt siden i3 kan kjøres i stor grad med en pedal (regenerering), har bremsene en lei tendens til å få rustskader.

Tilbakeblikk

BilNorge.no 24-10-2013

La meg slå det fast med en gang, de som allerede har bestilt en av disse, vil neppe bli skuffet. i3 fremstår som en helstøpt premiumbil i en klasse som har tatt mange og lange steg fra formstøpte plastkarosserier og blybatterier.

BilNorge 19-05-2019

BMW angriper 2019 ganske så offensivt ved å øke batteriytelsen fra 33 til 42,2 kWh brutto (netto 37,9 kWh) uten at det går ut over plassen inne i bilen eller øker vekten med mer enn 10 kilo. Samtidig lesses det på med mer standard utstyr. I tillegg lanseres kampanjemodeller som går rett i strupen på konkurrenter som opererer med opptil et par års leveringstid for dem som ikke satte seg på reservasjonslisten langt tilbake i tid.

Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det 444 BMW i3 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Bare fem av disse har rekkeviddeforlenger (REX). De tidligste utgavene med 22,6 kWh batteri (60Ah), får du til under 120 000 kr. I skrivende stund må du over 200 000 for å finne annonserte biler med 33 kWh-batteri (94 Ah), og siste utgave med 42,2 kWh (120 Ah) koster fra i underkant av 300 000 kroner. 

Sikkerhet [fire stjerner]
BMW i3 ble testet av Euro NCAP i 2013, med bare fire stjerner som vurdering. Voksenbeskyttelsen oppnådde 86 %, barnebeskyttelsen 81 %, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 55 % score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som middels, med 57 % som NCAP-vurdering. Det er praksis fotgjengerbeskyttelse og mangel av sikkerhetssystemer i de første utgavene som gir fire stjerner.

Pluss:
Rask og sporty
Originalt design som har tålt tiden godt
Lett til å være elbil

Minus:
Ikke praktisk for alle (bakdører)
Bare fire sitteplasser

Konkurrenter

VW e-Golf

+ Helheten. Vår testvinner i 2018.

- Pris

Hyundai Ioniq

+ Stilig og effektiv, også i motorveisfart

- Få biler på markedet (leveringsproblemer som ny)

Kia Soul

+ Komfortabel og særpreget.

- Ikke like effektiv som konsernkusinen Ioniq

Mercedes B-klasse

+ Mercedes-komfort og god plass.

- Ingen rekkeviddevinner. Mangler hurtiglading.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer