img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Ford Focus ST: Dyr moro
PRØVEKJØRT: Ford Focus ST er ganske så heftig, men prisen kan skremme.

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

280 hk. På forhjulene. Ford strakk strikken litt langt da de konstruerte helt nye Ford Focus ST. Jeg syntes det ble litt mye av det gode allerede forrige gang ST-en kom, med mer moderate 250 hk under panseret.

Jeg vil ikke si at frykten er ubegrunnet, for når man gir litt på merker man fort det som kalles «torquesteer», at bilen blir litt uregjerlig, i alle fall hvis man ikke er 100 prosent konsentrert. Mye vekt og krefter på forhjulene trenger nemlig litt tilvenning, for ellers kan det fort bli dyre forsikringsoppgjør.

Men Ford er kjent for gode kjøreegenskaper. I så måte innfrir Focus ST til fulle. Det er på småveiene den er i sitt ess, men faktisk er lillebror Fiesta ST, til en brøkdel av prisen, vel så morsom når svingene kommer tett. Focus-en er heller ikke like stivt satt opp som tidligere, selv om man absolutt merker enhver form for ujevnheter i veibanen.

For 12.500 kroner ekstra får du ST performance pakke, som blant annet inkluderer launch control (hvis du tør) og adaptivt understell.

Topp girkasse 
Styringen er kontant (men rattet er litt for stort) og girkassen presis. Focus ST er utstyrt med noe så sjeldent som en sekstrinns manuell kasse. Ære være Ford for det, for i en sportslig bil som skal kjøres aktivt kan det naturligvis være et pluss å sjalte selv.

Når det er sagtm kan du nesten kjøre Focus som en bil med automat. Jeg har sjelden vært borti en så fleksibel girkasse, hvor nesten ethvert gir kan fungere i nær sagt hvilken som helst hastighet. Krefter har du som regel nok av uansett, selv på svært lave turtall. Det blir fort til at man glemmer å gire, men man får en påminnelse i head up-displayet, som i Ford-en er av det billige slaget i form av en liten, løs plastplate.

Bak rattet har man det omtrent som i en hvilken som helst Focus. Den store oppgraderingen er sportssetene hvor du sitter som støpt. Hvorfor sitte høyt når du kan sitte lavt, sier jeg. I Focus ST sitter du nærmest på asfalten, slik du skal gjøre i en bil med sportsbil-ambisjoner.

Det står respekt av prestasjonene - 0-100 km/t tar 5,8 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Man blir med andre ord ingen sinke på Autobahn, hvor en alminnelig tysker kan få dratt på uten at bilen koster skjorta.

At Ford har klistret ST-emblemer på en dieselutgave er mer uforståelig. Nå har jeg riktignok ikke kjørt siste generasjon diesel-ST, men det smaker ikke akkurat av sportslighet av 190 hk og 0-100 km/t-tider på 7,6 sekunder. Vel og merke sparer du rundt 100.000 kroner på å velge diesel fremfor bensin, men for meg blir det feil.

Over 600.000 kroner
Det leder oss over på Focus STs store utfordring; prisen. Bensinutgaven starter på 546.000 kroner, mens testbilen koster 615.500 kroner. I den prisklassen er det mange alternativer, for eksempel Golf GTI og R med henholdsvis 245 og 300 hk. ST-en legger seg midt imellom disse i pris.

Er du ute etter en hardcore sporty kompakt-Ford, kommer du ikke utenom RS, som foreløpig ikke er lansert i siste utgave. I stedet for å blakke deg ved å kjøpe en ny ST, kan du like gjerne sikre deg en pent brukt RS med 4x4 og 350 hk.

Focus ST ser ganske tøff ut, selv i en litt kjedelig Performance-blåfarge som testbilen. Den har noen designelementer som skiller den fra røkla. Dessuten har den lydbildet den fortjener, en lett murring fra 2,3-literen som avslører for de som er litt bilinteresserte at det ikke akkurat er en 1,0-liters EcoBoost under panseret.

Alt i alt gjør Focus ST en god figur, jeg skulle bare ønske den var litt billigere slik at den blir et reelt alternativ for flere.

 

Fakta Ford Focus ST

Pris fra

kr 546.000

Pris testbil

kr 615.500

Motor

2300 ccm R4 bensin

Effekt

280 hk/420 Nm

Drivlinje

6M, forhjulsdrift

Aks. 0-100

5,8 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk

0,79 l/mil

CO2-tslipp

179 g/km

NOx-utslipp

11 mg/km

Dimensjoner

438/183/145 cm (L/B/H)

Bagasjerom

341-1320 liter

Tilhengervekt

2000 kg

 

LIKER:

  • Design, seter, girkassen

LIKER IKKE:

  • Pris, «torquesteer»

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer