img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Hybrid, men ikke ladbar
PRØVEKJØRT: Ladbart, hybrid eller ikke. Fords personbiler henger etter, taper terreng i Europa og i Norge er Mondeo nærmest fraværende. Kan hybrid stasjonsvogn løfte interessen? Og hvorfor ikke ladbar?

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

Det kan sies mye om det norske personbilmarkedet, men vil man selge biler i Norge, er det minste kravet å ha attraktive modeller. Ford Mondeo var i sin tid en av storselgerne, men det begynner å bli ganske lenge siden.

Så når Ford nå endelig er her med hybrid stasjonsvogn, er det for sent. Mondeo – på sjette året siden lanseringen i USA – er rett og slett blitt for gammel.

Mondeo hybrid, det ligger i navnet at den ikke kan lades, har noen gode og noen ikke fullt så gode trekk. De mindre gode er at instrumenteringen, selv etter siste oppdatering, er i ferd med å gå ut på dato. Mange av tallene har så liten skrift at de drukner i annen informasjon.

Infotainmentsystemet (Sync 3), fungerer derimot utmerket, lett å finne ut av og med stor og godt lesbar informasjon.

Batteriet
Men det alvorligste problemet er batteriplasseringen, inne i bagasjerommet. Selv om batteriet ikke er på mer enn 1,4 kWh, stjeler el-teknologien hele 97 liter av lastekapasiteten bak. Dekselet over batteripakken åpner for noe last under gulvet, men den er i praksis ikke til annet enn småting.

Hybrider trekker normalt små lass etter tilhengerkroken. Heller ikke her gjør Mondeo det særlig bra og kan bare trekke 750 kilo, mens dieselvarianten trekker 2000 kilo. Derimot veier hybriden hele 110 kilo mindre enn dieselutgaven, noe som igjen hjelper til å holde forbruket nede.

0,44/0,49 liter/mil skal hybride Titanium/Vignale klare seg med, men det er målt etter den snille NEDC-normen, så regn med forbruk rundt det jeg brukte: 0,67 liter/mil på 1311 km etappe gjennom Sør-Norge. Det betyr et reelt CO2-utslipp på 155 gram/km.

Mye plass
Det gode med Mondeo Vignale er god innvendig plass, gode seter og bra komfort som gjør det uanstrengt å kjøre lange strekninger uten stopp. Bilen har varme i rattet og kjøling i setene, ryggekamera er naturligvis på plass, likeså radarstyrt cruisekontroll med køfunksjon. Og selv om jeg kunne ønsket uttrekk på seteputene foran, gir setene bra lårstøtte.

Mondeo var til å begynne med kjent for å være oppsiktsvekkende morsom å kjøre med meget skarp og presis styring. Denne egenskapen er ikke i samme grad overført til dagens Mondeo som kjøreopplevelsesmessig nå er innhentet av flere av konkurrentene. Mondeo deler plattform med en rekke amerikanske Ford-modeller, og bærer preg av det.

Men bevares, det skal mye til for ikke å trives bak rattet i Mondeo Vignale hybrid, vel å merke om man lukker ørene for all motorlyden CVT-girkassen sørger for i lange og tunge bakker samt ved hurtig akselerasjon. Hvorfor CVT framfor dobbeltclutchkasse slik eksempelvis VW bruker i sine ladehybrider?

Ikke elmodus
I utgangspunktet kan ikke Mondeo kjøres i elektrisk modus, men i praksis foregår mye av kjøringen likevel uten bensinmotoren tilkoblet. Under en lang etappe på 567,5 kilometer foregikk 219,3 av dem i elektrisk modus.

Det undrer meg hvorfor ikke Ford har tilpasset en ladevariant til Europa. I USA selger Ford søstermodellen til Mondeo – Fusion – med samme turboløse motor, men også som ladbar med langt større batteri.

Ford sier ikke noe om elmotoreffekten i Mondeo, kun at den amerikanske 2,0-liters, firesylindrede bensinmotoren oppgis til 140 hk og at samlet effekt skal være 187 hk/173 Nm. Motorytelsen gjør ikke Mondeo til noen sprinter, men det er den heller ikke ment å være.

Kun stasjonsvogn
Selv om Ford solgte mest stasjonsvogner av Mondeo i fjor, var både sedan (Hybrid) og kombi tilgjengelig. Nå er de to borte i Norge med kun stasjonsvogn tilbake, i en dieselvariant (Vignale) og to hybrider (Titanium og Vignale) med prisstart på 447.000 for billigste. Dieselvarianten koster 130.000 kroner mer, men har til gjengjeld firehjulsdrift.

Fords eneste fordel i forhold til konkurrenten og storselgeren VW Passat GTE er at VW venter på oppgradert, ladbar Passat, og derfor kun har dieselbiler å selge akkurat nå. Det kan også hjelpe Ford at Toyotas satsing på Camry ikke inneholder verken ladevarianter eller stasjonsvogn.

Ford hevder at Vignale er deres svar på premium. Jeg er slett ikke sikker på at kundene mener det samme.

Fakta Ford Mondeo hybrid

Pris

fra kr 447.000 (Titanium)

Testbil

kr 562.600

Motor

1999 ccm R4, bensin

Effekt

187 hk/173 Nm

Drivlinje

0A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,2 sek

Toppfart

187

Forbruk oppgitt

0,49 l/mil (NEDC)

Testforbruk

0,67 l/mil

NO-utslipp

9,6 mg/km

Dimensjoner

488/185/150 cm (L/B/H)

Bagasjerom

403 - 1508 liter

Bakkeklaring

12,8 cm

Egenvekt

1641 kg

Tilhengervekt

750 kg

 

LIKER:

  • Mye plass
  • Flott å se på

LIKER IKKE:

  • Lite bagasjerom
  • Lav tilhengervekt

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer