Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet Bil 11-2019. Det er ikke årstidene, men råskapen i 680 Nm og 557 V8 AMG-hester som gjør det interessant å bla opp nær 2,5 millioner kroner for Mercedes AMG GT C Roadster. For hva er alternativet til AMGs kombinasjon av ytelse og komfort? En Ferrari? En Bentley Continental GTC til nær det dobbelte av prisen? Eller en enda dyrere McLaren? I garasjen står kjøremaskinen naturligvis minst mulig, for en kabriolet fra AMG bryr seg ikke om temperaturen, men mest om underlaget er i stand til å yte dette villdyret full rettferdighet. Om det ikke er kaldt å kjøre med taket nede på denne tiden av året? Ikke i det hele tatt, det automatiske klimaanlegget tar naturligvis hånd om slikt, og skulle det likevel føles en aning kjølig så kompenserer luftskjerfet for høstluftens friskhet. Nordsløyfa Da skal du vite at særlig raskere enn med AMG GT C kommer du deg ikke dit, og om noen skulle komme opp på siden for å hilse på, så må de i det minste matche 4,0-literens toppfart på 316 km/t hvortil de første 100 dukker opp etter 3,7 sekunder når racemodus først kobles inn og motoren dras til rundt 4000 omdreininger før bremsen slippes. Derimot bruker du heller ikke mer enn fem sekunder på å kjøre deg fra førerkortet på norske motorveier, og selv om ikke GT C Roadster er AMG-familiens aller raskeste, har du liten tid til å tenke deg om når den sekvensielle girkassen tar deg gjennom de sju trinnene inntil den herlige eksoslyden, som er verdt bortimot halve bilprisen, slår deg i bakhodet ved utgangen av tunnelen. En liten eksosdetalj: Halen på de fire rørene, rektangulære må vite, har naturligvis alle AMG-logoen godt synlig. Flere i en AMG GT C Roadster handler likevel i mindre grad om ytelser, for det har mange av superbilene, men om følelser. Om å tiltrekkes av den tyske grundigheten, alt fra detaljene inne i bilen, via setene som ikke bare holder deg på plass, men gir et snev av limousinefølelse, den perfekte balansen på krevende veier fordi motoren befinner seg bak forakselen og girkassen foran bakakselen, til ingeniøren som satte sammen motoren og etterpå signerte den. Alt dette i sum gjør AMG GT C til en av verdens mest attraktive roadstere. I hverdagen opptrer AMG GT C like lettkjørt som den hendigste småbilen. Om den har dårlig sikt på skrå bakover og derfor oppleves vanskelig å lukeparkere? Glem slikt. Det ordner elektronikken og ryggekameraene. Retusjert Midtkonsollens utforming hinter til V-formen i kraftpakken under panseret hvor de fire små skjermene på hver side av girvelgeren symboliserer sylindrene. Fra konsollen styres kjøreprogrammene sammen med demperoppsett, stabilitetskontrollen og ikke minst eksoslyden. Men hvem slår av lyden? Takk og pris for at de fleste av midtkonsollfunksjonene styres enklere fra de to små berøringsflatene på hver side av rattets sentrum, flater akkurat store nok til å tommelbetjene infotainmentskjermen med høyre hånd og instrumentskjermen med venstre. To skjermer Så kan det naturligvis innvendes fra et miljøkverulantisk ståsted at bare det å vise seg i en AMG GT C Roadster blottlegger total forakt for alt som bærer i seg tanker om fremtiden. Vel, akkurat det hever AMG seg over og leverer her og nå. Dessuten ligger mye god miljøsamvittighet i 566.000 kroner i statlig CO2-avgift før registrering i Norge. Så nok en gang: Hvem bryr seg om det fyres med strøm eller olje i det Sixtinske kapell? Her er det opplevelsen som betyr noe, og intet annet.
LIKER
LIKER IKKE
OBS!
|