img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Fransk el-luksus
PRØVEKJØRT: DS3 Crossback E-Tense er en av firlingene som kommer til å endre det norske elbilmarkedet neste år.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

DS som merke iler sakte fram og er den franske bilen du har lyst til å kjøpe, ikke bli pushet på av overivrige selgere, hevder den norske importøren.

Sånn blir det også med batterielektriske DS3 Crossback E-Tense, en av firlingene hvor de tre andre heter Peugeot e-208, Peugeot e-2008 og Opel Corsa-e.

Alle bygges over samme tekniske lest, to av dem, e-208 og Corsa-e, er ganske like og er ment mot massemarkedet om det går an å si det om elektriske biler i andre land enn Norge, mens de to siste først og fremst er ment å dekke mer utvidede bruksbehov.

320 km rekkevidde
Lesten inneholder elmotor som yter 136 hk og henter energien fra et 50 kWh batteri plassert mellom akslene, som inneholder nok energi til 320 WLTP-kilometer kjøring og som kan lades med inntil 100 kW ladefart på hurtiglader. Alle fire trekker på forhjulene og ingen av dem kan dra tilhenger.

Crossoverliknende DS3 Crossback E-Tense skiller seg klart ut som den mest luksuriøse av de største av de små elbilene. PSA som eier merket DS løfter det fram som premium og priser det deretter:

  • DS 3 Crossback E-Tense So Chic: 312.000 kroner.
  • DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic: 342.000 kroner.

Men når det kommer til lommeboka, avgjør kjøperne om de vil sidestille DS med de minste modellene fra Audi, BMW, Mercedes, Tesla og Volvo.

Utstyrslastet
Uansett skorter det ikke på utstyr og komfort i DS3 Crossback E-Tense.

I toppmodellen, jeg antar at de fleste som kjøper bilen i Norge kommer til å velge på øverste hylle, inkluderes Matrix LED-lys, headup-display (på egen skjerm og ikke på frontruta) ryggekamera, 10,3 tommer stor naviskjerm og aktiv filholder, for å ha nevnt noe.

Særlig komfortelementet, utstyrspakken og mer påkostet interiør skiller DS3 Crossback E-Tense fra de de andre firlingbrødrene.

I DS3 skal du først og fremst ha det bra, og selv om elbilen med 260 Nm i moment tar deg til 50 km/t på 3,3 sekunder og til 100 km/t på 8,7 sekunder, så er ikke sportsknappen den første du trykker inn ute på landeveien.

Nei, den holder du deg unna fordi den praktiske forskjellen mellom normal-modus og sports-modus (som gir full motoreffekt mens normal-modus kun gir 80 prosent effekt for å spare energi og øke rekkevidden) knapt er merkbar.

Undermotorisert?
Fordi DS3 veier 1525 kilo inkludert 350 kilo batterivekt, oppleves tidvis Crossback E-Tense undermotorisert, og særlig når den sammenliknes med kraftpakkene på drøyt 200 hk i Kias og Hyundais små elbiler samt i amerikanskbygde Opel Ampera-e.

Men komforten som nesten er på Citroën CX-nivå (for dem har hørt om eller husker så langt tilbake, det var en fantastisk bil!) gjør DS3 Crossback E-Tense til en nytelse å kjøre så lenge asfalten er av god kvalitet.

Derfor overrasker hjulstøyen på grov asfalt (fordi annen støy knapt finnes) og slag fra skarpe kanter merkes godt inne i bilen.

Påkostet inni
Mange av elementene fra storebror DS7, som gjennomføringen av de firkantede elementene, gjenkjennes. Likeledes girvelgeren og betjeningspanelet på midtkonsollen.

Mønsteret i skinnsetene, det skinnkledde rattnavet og skinnet på dashbordet trekker helhetsinntrykket opp, og de to metallhjulene på rattet hvor designelementene fra resten av interiøret hentes tilbake, er direkte lekre.

Så får det heller være at forsetene mangler regulering av korsryggstøtten, at reguleringsknappen for headup-displayet nærmest befinner seg utilgjengelig plassert og at infotainment-teknologien er bra den, men ikke i nærheten av å kunne måle seg med Mercedes A-klasse, en annen kompakt premiumbil.

Plassen i baksetet blir også i snaueste laget for voksne.

Ikke én-pedals-bil
Som de fleste andre elbiler kan heller ikke DS3 kun kjøres som såkalt én-pedals-bil slik som eksempelvis BMW i3 og Nissan Leaf. Valget av regenereringsmetode gjøres av produsenten som i dette tilfellet mener det er tilstrekkelig at bilen nesten stopper.

Siden all pressekjøring foregikk på vanlig landevei og fordi jeg vet det finnes en god del ladepunkter i Frankrike, tok jeg med ladebrikke nettopp for å teste ladefarten.

Men det sørget produsenten for at vi aldri fikk mulighet til ved å legge kjøringen langt utenom tilgjengelige ladepunkter, og med beskjed om at dette er testbiler som kun produsenten kan lade.

Sånt blir jeg alltid skeptisk til. Derfor vil vi først kunne teste den reelle ladefarten når bilen er i Norge utpå nyåret.

Men komfortabel og lekker er i det minste DS3 Crossback E-Tense. Så vil tiden vise hvordan den vil hevde seg mot brødrene, og ikke minst mot VW ID.3, som faktisk koster mindre, som er godt utstyrt og større innvendig, men ikke har samme påkostede interiøret.

Fakta DS3 Crossback E-Tense

Pris

Fra kr 312.000

Motor

El 136 hk/260 Nm

Drivlinje

1A, forhjulsdrift

Aks. 0-50 km/t

3,3 sek

0-100 km/t

8,7 sek

Toppfart

150 km/t

Batteri

50 kWt

Forbruk

Ikke oppgitt

Rekkevidde

320 km WLTP

Hurtiglader

100 kW

Hjemmelader

7,4 kW

Dimensjoner

412/180/153 cm (L/B/H)

Vekt

1525 kg

Bagasjerom

350-1050 liter

Tilhengervekt

0 kg

 

LIKER

  • Svært komfortabel

LIKER IKKE

  • Trang i baksetet

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer