img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Dyr og deilig
PRØVEKJØRT: Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake skyter fart som en elbil, men har den deilige motorlyden i behold.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

Jeg var på vei nordover E6 og tenkte at Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake er jo en bil å drømme om. Nydelig komfort. Rask. Firehjulsdrift. Justerbart oppsett. Drømmen surnet da jeg fikk se prisplakaten.

747.115 kroner! Da er utstyr for drøyt 164.000 kroner som inkluderer 360-graders kamera, panoramasoltak, tilhengerfeste, mer avansert lyspakke enn den som er standard og fetere felger med mere med i prisen.

Men ikke noe av det ville jeg vært foruten. Og prisen er heller ikke høyere enn en bra utstyrt 3-serie fra BMW koster.

Jeg innrømmer at det kan oppleves urettferdig å trekke paralleller til elektriske Mercedes EQC som både er avgifts- og momsfri. Men EQC koster det samme når alle utstyrsrubrikkene inkluderes, den har god plass til voksne i baksetet, er raskere, koster mindre å drifte og gir langt høyere miljøscore.

Annerledesbilen
For mange vil en stor elbil fra en av premiumprodusentene være et helt reelt alternativ til EQC i dagens Norge. Men der EQC ter seg som en myk sofa på svingete veier, kryper CLA ned mot asfalten og gir deg sportsbilfølelsen som en SUV aldri kan matche.

224 hk og firehjulsdrift passer bilen perfekt og tar deg til 100 km/t på 6,4 sekunder med lynkjapp skifting mellom de sju trinnene i dobbeltclutchkassen.

Og her mener jeg Mercedes gjorde noe riktig da de tok fram CLA som annerledesbilen og lar den få leve med en oppgradering som gjør den litt mer praktisk, men ikke mer enn at CLA er bilen for de få, men for dem som dyrker lidenskap.

Proposjonsriktig
Det lekre Shooting Brake-kupé/stasjonsvognliknende utseende med proporsjon perfekt tilpasset størrelsen har helt opplagte ulemper fordi formen slår i hjel flere funksjoner.

Til å være hele 4,68 meter lang, er det fortsatt oppsiktsvekkende dårlig plass i baksetet og i snaueste laget til at voksne kan sitte komfortabelt der over tid. For å si det på en annen måte: Du vil neppe noen gang få se taxiskilt på taket av en CLA.

Da er det viktigere å ha nok plass til helgebagasjen på turene CLA innbyr deg til å ta. Igjen og igjen.

Ok, det går an å få CLA med 116 hk dieselmotor eller 136 hk bensinmotor til prisen av en familiestor, volumprodusert stasjonsvogn. Men CLA er ikke tatt fram for å dekke storfamiliebehovet. Så glem de små motorene som bare er med å drepe kjøregleden Mercedes har bygd inn i CLA.

Ber om å bli kjørt
Dette er bilen som ber om å bli kjørt. Som i komfortmodus er deilig så lenge asfalten holder bra standard, men som senket og med kort fjæringsvei slår overraskende mye i møte med skarpe kanter og ikke minst trikkeskinner urbane områder gjerne har mer enn nok av.

I sportsmodus skifter biler klart karakter, legger seg mer på og tvinger deg oftere ut i venstrefila. Det er under slike forhold CLA yter på det beste og derfor er jeg glad for at noen tar bryet med å bygge biler som ikke er for alle, og som ikke må ha en eller annen form for elektrifisering for å forsvare tilstedeværelsen.

Ikke det at jeg har noe imot elbiler. Elbiler består knapt av bevegelige deler og tar deg like sikkert og presist til målet, men de kan aldri matche den mekaniske opplevelsen i en fossilbil hvor tusenvis av teknisk kompetente mennesker har gjort sitt beste og optimalisert hvert tannhjul for å gi deg maksimal opplevelse og mestringsfølelse bak rattet.

Det er som med klokker: En enkel og rimelig digital klokke går minst like presist som et komplisert mekanisk ur av høy kvalitet, men gir aldri samme smykkefølelse.

Sånn sett er Mercedes CLA Shooting Brake smykket i en stadig mer elektrifisert bilhverdag.

Fakta Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake

Pris

Fra kr 432.000

Pris testbil

kr 747.115

Motor

1991 ccm R4 bensin

Effekt

224 hk/350 Nm

Drivlinje

7A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

6,4 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk

0,66-0,68 l/mil

CO2-utslipp

162-179 g/km

NOx-utslipp

11,2 mg/km

Energiforbruk

56,32 kWt/100 km

Dimensjoner

468/183/144 (L/B/H)

Bagasjerom

660-1950 liter

Tilhengervekt

1800 kg

 

  • LIKER:
    Sportslig komfort

     
  • LIKER IKKE:
    Trang i baksetet

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer