img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Accessorien
PRØVEKJØRT: Er du ute etter det smarteste bilkjøpet, kan du droppe resten av artikkelen. Du kjøper ikke Range Rover Evoque for at det er fornuftig rent økonomisk sett. Det betyr ikke at bilen er meningsløs for alle.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

Det er en grunn til at alle ikke foretar innkjøpene hos H&M eller Kiwi, selv om plaggene gjør samme nytte og du får kjøpt mat som gjør deg mett hos lavpriskjedene.

For noen er merkevare og følelser viktigst. I de «rette» (eller feil, alt ettersom) miljøene symboliserer Range Rover suksess og vellykkethet. En liten Range Rover parkert utenfor den lille «boutiquen» med overprisede pyntegjenstander eller dyre klesplagg er det mest naturlige i verden.

Og det er jo kjekt med firehjulstrekk og høy bakkeklaring når brøytekantene på Oslo vest eller i bemidlede strøk ellers i landet ligger der. Skal man på «hytten», gjelder det å ankomme med stil.

Det er nok designet som appellerer til flest kjøpere, sammen med merkevaren. Første generasjon var en designbombe da den kom i 2010. Det er den fortsatt, selv om den ikke er så oppsiktsvekkende som den gang Range Rover fikk sitt helt nye formspråk. Evoque er bilen for dem som går for det vakre.

«Det er ikke min bil altså». Jeg følte nesten at jeg måtte forklare situasjonen da blikkene fulgte meg inn og ut av bilen. Fordommene mine tilsier at det er flest kvinnelige kjøpere. Mens en «vanlig» Range Rover gir «konge på haugen»-assosiasjoner, blir det mer «prinsessen på erten» i Evoques tilfelle.

Men Range Rover er naturligvis langt mer enn en imagebygger. Jeg har sett hva en Evoque kan gjøre i en terrengløype. Du tror det knapt før du ser det. Her har du all verdens med programmer som skal sørge for at bilen kommer seg helskinnet frem mest mulig optimalt.

Ny plattform
På veien fungerer den akkurat slik den skal fungere. Nå er vel riktignok ikke 150 hk diesel, generelt sett, det mest optimale. Jeg ble litt tatt på sengen første gang jeg skulle lure meg ut i en luke i den tette trafikken, for den var ikke like kjapp i avtrekkeren som jeg hadde forutsett. Personlig ville jeg ha foretrukket en større bensinmotor, ikke minst for å få et mer behagelig lydbilde.

Evoque er bygget på en helt ny plattform (PTA = Premium Transverse Platform) som blant annet skal gi høyere grad av komfort og bedre kjøreegenskaper.

Det skal sies at Evoque inntil videre blir for en parentes å regne, fordi det kommer en ladbar hybrid-variant allerede neste år. Da blir bilen kanskje for vanlig for dem som gjerne er målgruppen for denne bilen. Det er jo ikke gøy når to ankommer festen i samme kjole…

Men importøren priser nok bilen slik at den uansett ikke blir noe for allmuen.

PS: Per definisjon er faktisk Evoque allerede en hybrid, en mildhybrid, hvor blant annet energi som i en vanlig bil går tapt ved nedbremsing blir lagret. Ved nedbremsing i lave hastigheter skrus motoren automatisk av, for så å starte sømløst når du gir gass igjen.

Oppgradert dashbord
Den største oppgraderingen, i tillegg til den nye plattformen og oppfrisket design, har nok skjedd bak rattet. Nå er touch-skjermene vi først opplevde i storebror Velar på plass. Det ser rent og pent ut. Selve funksjonaliteten er ikke helt optimal, men det er nok mest en vanesak.

Du bør ha en pusseklut lett tilgjengelig, for etter noen dagers fikling med skjermene, er fingeravtrykkene svært synlige.

Materialkvaliteten er en premiumbil verdig. Her er det myke og delikate materialer og mangel på hardplast.

Millionbil
Nevnte jeg prisen? Det jeg sa var at Evoque ikke nødvendigvis var det mest fornuftige kjøpet, rent økonomisk. 937.000 kroner. For en liten dieselmotor, riktignok med en del ekstrautstyr. Noen ville sikkert ha betalt én million også, for å slippe at andre kjøpte den.

Fakta Range Rover Evoque 150 hk R-Dynamic SE

Pris

Fra kr 793.000

Pris testbil

kr 937.000

Motor

1999 ccm R4 diesel

Effekt

150 hk/380 Nm

Drivlinje

9A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

11,2 sek

Toppfart

196 km/t

Forbruk (WLTP)

0,67 l/mil

CO2-utslipp

177 g/km

Nox-utslipp

44 mg/km

Dimensjoner

437/200/165 (L/B/H):

Bagasjerom

472 liter

Tilhengervekt

2000 kg

 

LIKER:

  • Design
  • Merkevare
  • Terrengegenskaper

LIKER IKKE:

  • Value for money
  • Støynivå

    OBS! 

    Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer