img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Allværsjakken
PRØVEKJØRT: Skoda Superb Scout kunne ha vært selve drømmebilen i Norge.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

For få år siden ville det vært «drømmebilen» for mange nordmenn; en stasjonsvogn med masse plass, litt høyere bakkeklaring, tøffe designelementer, en flott dieselmotor, firehjulstrekk og automatkasse.

Slik er det (dessverre) ikke lenger, i alle fall ikke i de større byene, selv om enkelte rapporterer at dieselbilen er på vei tilbake, i det minste i bruktmarkedet.

Skoda Superb Scout får nå sin debut. Det er første gang Skoda bruker dette navnet på sin røffere og høyreiste store stasjonsvogn, selv om forgjengeren ble levert i samme utgave under litt forskjellige navn, som 4Drive, AllDrive og Outdoor.

Da dagens Superb-karosseri så dagens lys var det en enorm oppgradering i forhold til forgjengeren. Både design- og utstyrsmessig snakker vi om sjumilssteg. Vel var forgjengeren både populær og funksjonell, men med modellskiftet nærmet den opplevde kvaliteten seg med ett konsernfetter Volkswagen.

Som Scout får Superb det litt røffere preget, nærmest en allværsjakke i bilverdenen. Jeg må innrømme at jeg liker designelementene som skiller Scout fra røkla. Som beskyttelsen på hjulbuer, i fronten og bak – og de særegne felgene.

 I likhet med alle mulige Alltrack-, Allroad-,Allterrain- og XC-varianter er dette bilen for dem med aktiv livsstil – eller som liker å gi uttrykk for at han/hun har det.

Noen ekstra cm bakkeklaring gjør at Superb Scout kan bli et alternativ til SUV for mange. Noe terrengkjøretøy er det ikke, men fremkommeligheten blir betraktelig bedre enn det en vanlig Superb leverer. Beskyttelsesplater under bilen gjør sitt til at denne bilen takler mer enn dårlige fylkesveier.

(saken fortsetter)

Praktisk som få
De praktiske egenskapene skal jeg ikke gå grundig inn på nå. Superb har blitt berømt for sin overdådige plass. Åpne bakdørene og ta et blikk inn. Her er det nesten danseplass.

Likeså kan du åpne bagasjerommet. Ja, det rommer 660 liter. Litt snaut sier du? Da er det du som har et pakkeproblem når du skal på ferie.

Naturligvis er «Simplyclever»-elementene som Skoda er kjent for på plass, som paraplyen i døren, isskrapen under tanklokket, refleksvestholderen, diverse oppbevaringsrom osv. Men dobbel solskjerm finner jeg ikke lenger.

Diesel er det riktige
Det er bare de størst motorene som er forbeholdt Superb Scout. Da snakker vi om den velkjente toliters dieselen på 190 hk og en bensinmotor på spreke 272 hk.

Det er diesel som er det riktige i en Superb. Motoren i testbilen har jeg kjørt i et utall VAG-produkter tidligere. Den leverer som alltid varene. Den er passe sprek, men gjerrig. Samtidig er den koblet til VAG-konsernets like anvendte DSG dobbeltclutch-kasse, som også er blant mine favorittkasser. Syv trinn er den på nå, mens man i forrige generasjon måtte nøye seg med seks.

På langtur, med mye rask motorveikjøring, klokket jeg inn et forbruk på rundt 0,6 liter på mila. På norske landeveier kan du lett få forbruket ned mot 0,5 liter. Og du kan bare le når du de neste årene passerer ladestasjonene. Der er det kø, mens du har en rekkevidde på 1.000 km +.

På motorveien fungerte den adaptive cruisekontrollen omtrent som ventet, med et par unntak. Ved et par tilfeller bremset min bil opp for å følge farten på bilen i nabofila. Jeg måtte aktivt overstyre for å komme forbi.

Digitalt
Bak rattet er alt velkjent. Alt følger VAG-logikk. Kommandosentralen i midtkonsollen har blitt større. Jeg savnet bare hjulet for å regulere volumet.

Instrumentpanelet har blitt heldigitalt med rikholdige muligheter for skreddersøm. På ukjente veier likte jeg å ha navigasjonskartet rett foran meg.

Dieselhysteri til tross, Skoda Superb Scout 2,0 TDI er en bil som passer veldig bra i Norge. Det er en fremragende langturbil med ypperlig fremkommelighet. Dessuten kjører den bedre enn en SUV. Bonusen er at den også ser bra ut.

Fakta Skoda Superb Scout 2,0 TDI

Pris

Fra kr 521.700

Testbil

kr 542.500

Motor

1968 ccm R4 diesel

Effekt

190 hk/400 Nm

Drivlinje

7A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

8,1 sek

Toppfart

223 km/t

Forbruk (WLTP)

0,65 l/mil

CO2-utslipp

171 g/km

NOx-utslipp

63,7 mg/km

Dimensjoner

486/186/151 (L/B/H):

Bagasjerom

660-1950 liter

Tilhengervekt

2200 kg

 

LIKER:

  • Totalpakken
  • Indre mål
  • Fremkommeligheten

LIKER IKKE:

  • Manglende volumknapp

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer