img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Bedre rekkevidde – treg å lade
PRØVEKJØRT: Hyundai Ionig koster nå litt mer, men rekkevidden er til gjengjeld økt med drøyt 36 prosent til 311 kilometer. Ioniq bruker lite strøm, men fortsatt tar det altfor lang tid å hurtiglade.

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

Batteripakke oppgradert fra 28 kWt til 38,3 kWt brutto betyr økt rekkevidde for Hyundai Ioniq. Før måtte den lades etter 230 km, nå kan du kjøre 311 km før bilen roper etter mer strøm. Ekstra 81 km er avgjort verdt pristillegget på 28.000 kroner. Ioniq leveres heretter som Trend til 272.000 kroner, eller Premium til 297.000 kroner.

Men fortsatt tar det altfor lang tid å lade batteripakken. Mer om det senere.

Det er lett å forstå hvorfor Hyundai Ioniq endte som landets niende mest kjøpte bilmodell i fjor. God pris i forhold til størrelse, ytelse og rekkevidde er gjerne en vinneroppskrift så fremt produsenten kan levere. Og utover i fjoråret løsnet det noe på leveringssituasjonen for Hyundai.

Ioniq er like stor som Nissan Leaf, koster omtrent det samme som Leaf med minste batteri, og er derfor direkte konkurrent.

Kortere leveringstid
Med oppgradert modell ved inngangen til nytt år beskrives ikke leveringstiden på Ioniq lenger i år, men i måneder, og fra sommeren av antyder Hyundai muligheter for levering fra lager.

Akkurat det siste, eller i det minste svært kort leveringstid, ga Tesla Model 3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, BMW i3 og forsåvidt også Audi e-tron storsalg i fjor.

Hyundai Ioniq er svært lett å like. Den er fortsatt komfortabel, har i oppgraderingen fått økt effekt fra 120 til 136 hk. Det merkes ved at det ikke lenger er nødvendig å koble inn sportsmodus for å få tilgang til hele effekten. I økomodus oppleves Ioniq som ganske daff.

De utvendige karosseriendringene må sies å være minimale, kjøleventilene sitter nå i grillen, men fortsatt har bilen stor hekkluke med delt glass, hvor det øverste gjerne kunne hatt pusser mens det nederste, som er viktigst for å se rett bakover, møkkes til på kort tid når forholdene er som de er i vinterhalvåret. Det samme skjer med ryggekameraet, som egentlig ikke har noen funksjon etter et par mils kjøring på saltede veier.

Større skjerm
Endringen innvendig handler først og fremst om betydelig større skjerm og bedre infotainmentteknologi som gjør det mulig å oppgradere Ioniq online. Fortsatt har bilen både varme og kjøling i skinnstolene, totrinns varme i baksetet, varme i rattet, adaptiv cruise, ladeplate for telefon, fartsgrensevarsling, køfunksjon, girvalg med knapper og selvkjør på nivå 2. Filholderfunksjonen presterer bedre i Ioniq enn i en BMW 3-serie jeg kjørte uka før.

Og før jeg går fra det sure til det lune hjørnet: Med bakseteryggene nede skal bilen laste oppgitte 1417 liter. Jeg fikk uansett lett inn en stor kommode. Problemer oppstår først når alle setene er i bruk og litt større kolli skal inn på det grunne gulvet og derfor raskt slår opp i den sterkt hellende bakluka.

Når Hyundai oppgir volumet til 357 liter så inkluderer det plassen under gulvet (hvor det er prisverdig plass til bagasjeromstrekket og annet smårask) og siderommet hvor etuiet til den ene ladekabelen befinner seg. Dessuten tar den andre ladekabelen mye plass i en egen boks som kan fjernes, men da ligger kabelen enten løs eller legges igjen hjemme.

Og her er jeg ved mitt ankepunkt for så godt som alle elbiler som deler plattform med fossile brødre: Motorrommet fylles med teknikk og har derfor ikke plass til ladekablene. Det vil si at Hyundai kunne fått det til med litt annen organisering der framme, men sånt koster penger.

Ikke tilhenger
Ioniq kan fortsatt ikke trekke tilhenger. Mange nordmenn beklager det. Null tilhenger har lite med teknikk å gjøre og mest med frykt for forkortet rekkevidde fra produsentens side. Jeg vet Kia gjorde omfattede tester med e-Niro etter press fra den norske importøren, og fant ingen avgjørende problemer for å akseptere tilhenger, men sa likevel nei – for sikkerhets skyld.

Det jeg alltid har likt med Hyundais biler, og de elektriske halvbrødrene fra Kia som alle bygges over samme lest med like store batteripakker, er at de holder oppgitt rekkevidde.

Det er vinter, og jeg nekter å fryse selv om jeg kjører elektrisk bil. Og det skal sies: Varmen kommer mye raskere i en elbil enn i en bensin/dieselbil uten tilleggsvarmer. Elbiler forhåndsvarmer du via strømnettet, og om den ikke er koblet til nettet kommer varmen naturligvis med en gang.

280 km bruksrekkevidde
Jeg greide aldri å oppnå mer bruksrekkevidde enn 283 km både på måleren og i virkeligheten, men for de fleste holder det gjennom dagen. Uansett er forbedringen merkbar.

Motorytelse og batteripakken er nå på nivå med de svakeste variantene av Kia e-Soul og e-Niro samt Hyundai Kona med unntak av at sistnevnte kun tas til Norge med 64 kWt batteri som gir drøyt 400 km rekkevidde.

Så hos Hyundai er valget, enn så lenge, at liten bil (Kona) har størst batteri, mens størst bil, altså Ioniq, har minst batteri. Ikke helt logisk, men sånn er det.

Regenereringen reguleres i tre trinn, Ioniq er ikke en såkalt én-pedals-bil, men ved å holde regenereringsknappen på venstre side av rattet inne, lar bilen seg stanse helt.

Lader sakte
På ett for mange avgjørende punkt svikter Hyundai Ionig: ladefarten på hurtiglader (CCS). Det hjelper ikke at Hyundai har oppgradert fra 70 til 100 kWt, når den faktiske ladefarten i området 10 til 60 prosent kapasitet aldri var mulig å få over 34 kW. Jeg forsøkte meg på hele fem ladestasjoner fra fire ulike leverandører, men det hjalp lite. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet om du er i ferd med å gå tom.

Tallene stemmer overens med de Hyundai oppgir, hvor de sier at fra null til 80 prosent tar det ved romtemperatur 54 minutter på 100 kW lader og tre minutter mer på 50 kW lader. Lærdommen her er at dette er for dårlig i 2020, den faktiske ladefarten burde vært tre ganger så høy for å få ned ståtiden på laderne, og at det er bortkastede penger å lade på lynladere. 50 kW ladere er dessverre fortsatt det optimale for Ioniq.

Hjemmeladekapasiteten er også oppgradert, fra 6,6 kW til 7,2 kW. Akkurat det har liten praktisk betydning.

Strømgjerrig
Første gang jeg kjørte Ioniq slo det meg hvor lite strøm denne bilen bruker. WLTP-forbruket oppgis til 13,8 kWt. Jeg hadde ingen problemer med å holde forbruket under 13 kWt på vanlig landevei, og endte på 14,3 kWt når noen hundre kilometer motorvei (100/110 km/t) inkluderes. Ytterst få andre elbiler klarer dette. Da spiller det mindre rolle om batteriet ikke er større enn det er.

I sum tyder mye på at Ioniq også i 2020 kan bli en storselger.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer