img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon – de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.

Dette kan godt bli verdens siste analoge superbil, sier professor Gordon Murray når han presenterer sitt ferskeste prosjekt.

Du har ofte møtte ham i disse spaltene, men en kjapp recap: Designsjef hos Brabham, 22 GP-seire og VM til Nelson Piquet i 1975 og 1981.

Så teknisk sjef hos McLaren i Senna- og Prost-tiden, med bl.a. MP4/4 som vant 15 av 16 løp (hvem sier at Mercedes gjør F1 monoton?) og tok hjem fire VM til McLaren pluss et VM til Alain Prost og tre til Ayrton Senna.

Så satte han seg ned og konstruerte den mytiske F1 landeveisbilen, som fremdeles er benchmark for alle som vil bygge «kjørbar», hvoretter det er blitt konsulentvirksomhet, blant annet med iStream produksjonsprosess og gode ideer innimellom.

Jeg visste for eksempel ikke at han hadde konstruert OX da jeg fortalte om den – det vet jeg nå. 

Nå har han startet et nytt selskap, Gordon Murray Automotive. Produksjonsenheten skal få en kapasitet på rundt 100 biler per år, og det første produktet skal bli den nye T50.

– Den skal bli som F1, bare litt bedre overalt, sier han. 

Layouten er som på F1, med føreren i midten og et sete på hver side, trukket litt bakover. Og det som går igjen i alt han gjør, Lav Vekt, blir også et viktig tema her. 980 kg!

Da han kom til England fra Australia i 1969 håpet han på jobb hos Lotus fordi de bygget så lett. Fremdeles har han en nydelig gammel Elite på 600 kg, og kjører veldig nødig ting over tusen.

Han kan vekten på hver eneste av bilene han eier, 45 klassikere – bare ti av dem veier over 800 kg, og han syns fremdeles den opprinnelige Elan hadde den beste styringen av alle.

– Vi forsøkte å få den styrefølelsen inn i F1 men klarte det aldri, klaget han til Gavin Green i CAR.

Han har en annen dille også: han er fanatisk motstander av turbo.

– Samme hva de sier, det er alltid en forsinkelse i turboen. Og det han alltid har vært ute etter, og er fremdeles, er den direkte kontakten med menneske/maskin uten noen kunstig Interface.

Derfor er han også komplett uinteressert i rekorder rundt Ringen. Helt irrelevant, sier han om toppfarter og nulltilhundrer. Han har riktignok utstyrt denne nye bilen med 700 hester – ikke akkurat blodfattig det heller, men poenget er opplevelsen.

Derfor skrev han spesifikasjoner som har presset Cosworth til å bygge det som vil bli verdens letteste V12 motor med verdens raskeste gassrespons og et turtall som er mer enn de fleste kan drømme om i dag: 12.400 omdreininger!

Verdens siste gedigne V12 motor?

Og overhodet ikke lik den som Aston Martin skal bruke i Valkyrien, selv om begge kommer fra Cosworth.

Murray har også tegnet transmisjonen. Manuell sekstrinns med H-spor i gulvet. Ikke noe med manualer under rattet – det bare matter ut alle følelser av direkte kontakt. Og bakhjulsdrift spør man ikke om engang, ethvert forsøk på å drive forhjulene gjør styringen enda sløvere.

(saken fortsetter)

Men på ett område har han virkelig vist veien inn i en ny verden.

Noen minnes (eller leser seg opp på det) Sveriges Grand Prix i 1978 der Niki Lauda vant så overlegent i en BT46B med Murrays vifte som sugde bilen til banen. Den smarte løsningen ble øyeblikkelig forbudt.

I T50 har han igjen installert en propell. 400 mm diameter, elektrisk drevet (fordelen må åpenbart oppveie vekttillegget!) som jobber med overflatene både over og under bilen – dessuten sørger den for en virtuell strømlinjehekk – mange meter lang.

Med viften på øker du marktrykket når du ønsker det – sånn opp til 160 km/t. Men omvendt opphever den marktrykket når du ikke ønsker det – ved skikkelig høy fart rett frem.

I slike tilfeller sørger de statiske aerodynamiske hjelpemidlene for å produsere et marktrykk som både trykker fjæringen ned, og dermed spolerer komforten, og som begrenser toppfarten.

Dessuten kan viften fylle på med luft bakover, der det ofte er et hestekraftslukende vakuum som forsøker å bremse bilen. Blås ut luft der bak og du minsker luftmotstanden.

Propellen jobber avhengig av farten og gjør at bilen ikke trenger noen spoilere eller splittere eller vinglets eller andre eksterne forstyrrelser, og burde kunne sikre skikkelig rene linjer.

Som er det Murray alltid har jobbet for – færrest mulig forstyrrelser både i konstruksjonen og estetikken.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer