img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Mazdas flotte elbil har bare 200 km rekkevidde
Ikke en dag for tidlig legger Mazda i dag ut på turne landet rundt med elektriske MX-30. De håper mye utstyr og svært hyggelig pris overskygger den korte rekkevidden på 200 km. I september kommer MX-30 i ordinært salg.

200 kilometer. Ja, du leste riktig. Mazdas første elektriske bil i Norge, MX-30, leverer under halvparten av rekkevidden til småbiler som Hyundai Kona, Kia e-Soul og Opel Ampera-e.

Like fullt mener Mazda med batteristørrelse på 35,5 kWt å ha funnet den beste balansen mellom bærekraft og nytteverdi, og at 200 km er tilstrekkelig for de fleste.

Samtidig innser Mazda bruksbegrensningene som ligger i såpass kort rekkevidde at de legger en prisbombe inn i budskapet: 249.900 kroner for lanseringsvarianten. Prisen inkluderer dessuten hjemmelader og at en elektriker kommer hjem til deg og monterer den.

Har du allerede hjemmelader antar jeg Mazda er rause nok til å veksle inn laderen i de nødvendige vinterhjulene.

6,6 kW hjemme
Det å ha en hjemmelader med kapasitet opp mot de 6,6 kW AC-strøm bilen kan ta imot gjør det alltid mulig å fullade et så godt som tomt batteri i løpet av natten, og fordi de færreste kjører mer enn 20 mil om dagen (svært mange kjører ikke mer enn 7 mil eller mindre), dekker Mazdaen sannsynligvis de fleste behov.

Se bare hvilken eventyrlig suksess Volkswagen har hatt med aldrende e-Golf. Den har omtrent identisk batteri som Mazda MX-30, omtrent samme bruksrekkevidde – og det finnes mer enn 45.000 av dem i Norge.

Sånn sett burde fremtiden se lys ut for den elektriske Mazdaen om importøren klarer å holde prisen. Og se ikke bort fra det. Mazda har et akutt behov for å forbedre miljøregnskapet opp mot EUs 95 grams CO2-krav, og må selge så mange elbiler de kan for å nærme seg kravet. Så å subsidiere MX-30 i Norge kan for Mazda være bedre butikk enn å betale CO2-bot til EU.

Freestyledører
Men når du først har analysert deg fram til at Mazdaen faktisk dekker transportbehovet, har bilen virkelig mye interessant å by på. Som freestyledørene. Ja, Mazda bruker den betegnelsen på bakdørene som åpnes bakover med B-stolpen bygd inn i selve bakdøren og hevder, naturligvis med rette, at ideen er hentet fra sportsbilen RX-8 (2003 – 2012). I Norge er dørløsningen mest kjent fra BMWs suksessrike i3.

Mazdas bruk av MX-betegnelsen må ikke forveksles mer med roadsteren MX-5 enn at Mazda bruker MX på det de kaller nyskapende modeller som – med unntak av MX-5 og nå MX-30, i hovedsak kun har vært bruk på konsepter.

Lett å like
MX-30 er ikke den morsomste elbilen jeg har kjørt fordi den ikke er like kraftfull og rask som de dyrere konkurrentene, men den er lett å like og har svært mange opplevelsesmessige fellestrekk med VW e-Golf. Begge har omtrent samme motoreffekt og moment, er like raske og har identisk bagasjerom som laster 341 liter.

Fordi MX-30 har crossoverpreg, er inn- og utstigningen litt mer a la SUV hvor du setter deg rett inn i bilen og ikke ned. Voksne vil gjerne ha det slik.

På Mazda-vis ligger finish og interiørløsninger over japansk standardnivå og nærmere premium a la Lexus. Bruk av kork i deler av innredningen er interessant, ikke bare fordi Mazda i Hiroshima opprinnelig startet som et kork-firma, men fordi kork representerer nytenkning med overflate som er annerledes og varm både å se på og ta på når bilen er kald.

Kunstig motorlyd
Elbiler leverer normalt ingen motorlyd, men det gjør Mazda. For å gjøre overgangen fra fossil til elektrisk mindre dramatisk? Uansett når du tråkker på pedalen hører du en kunstig motorliknende lyd fra høyttaleranlegget som øker med akselerasjonskraften. Lyden kan dessverre ikke slås av, men er samtidig så svak at etter noen tid legger du knapt merke til den.

Mazda MX-30, bilen bygges forøvrig over samme tekniske lest som SUV-en CX-30, er ingen såkalt én pedals bil som kjøres kun med gasspedalen om man vil det slik. Men innstilt på maksimal regenerering og blikket løftet et par hundre meter framover i trafikken lar MX-30 seg kjøre som om den var en én pedals bil.

Mazda oppgir WLTP-forbruket til 19,0 kWt per 100 km. Det skjønner jeg lite av og forbrukstallet henger dårlig sammen med batteristørrelsen. Men så mye strøm klarte aldri jeg å bruke på den tiden jeg rattet en av de tyskregistrerte bilene Mazda nå har i Norge.

13,2 kWt
Under vanlig landeveiskjøring inkludert noe bykjøring endte forbrukt mitt på 13,2 kWt/100 km. Drøyt 100 km på motorvei (100-110 km fartsnivå) tillagt noen kilometer i mitt nærmiljø endte med 15,4 kWt i forbruk. All kjøring foregikk i rundt 30 varmegrader. Akkurat som lav temperatur stjeler rekkevidde for å varme opp bilen, stjeler høy temperatur rekkevidde for å kjøle kupeen ned.

De oppnådde forbrukstallene gir oppgitt rekkevidde i forhold til batteristørrelsen mening, og med litt forsiktig kjøring skal det være mulig å tyne 230-250 km ut av batteripakken før den roper på stikkontakthjelp. Battericellene leveres av for øvrig av Panasonic.

Bare 50 kW
MX-30 lader ikke spesielt raskt på hurtiglader. DC-ladefarten oppgis til 50 kW, men jeg klarte aldri å komme over 34-36 kW innenfor området 10 til 60 prosent batterikapasitet.

Takk og pris for at Mazda valgte CCS ladestandard i Europa og ikke sendte bilen hit med japanske Chademo. CCS gir flere ladevalgmuligheter allerede i dag.

Til slutt et hjertesukk: Siden elmotorteknologien opptar lite plass er det uforståelig at deler av den ledige plassen i «motorrommet» ikke benyttes til oppbevaring av nødladekabeler som helst bør ligge i bilen. Tesla, Audi og Jaguar har det.

  Mazda MX-30 MG ZS  VW e-Golf
Motor: Elektrisk Elektrisk Elektrisk
Effekt/moment: 145 hk/271 Nm 143 hk/353 Nm 136 hk/290 Nm
Drivlinje: 1A/forhjulsdrift 1A/forhjulsdrift 1A/forhjulsdrift
0-100 km/t: 9,7 sek 8,2 sek 9,6 sek
Toppfart: 140 km/t 140 km/t 150 km/t
Batteri: 35,5 kWt 44,5 kWt 35,8 kWt
Energiforbruk:  19,0 kWt/100 km 18,6 kWt/100 km 15,9 kWt/100 km
Rekkevidde: 200 km 263 km 229 km
Ladefart DC/AC: 50 kW/6,6 kW 85 kW/ 40 kW/
Mål LxBxH: 439/185/157 cm 431/181/164 cm 427/180/147 cm
Akselavstand: 266 cm 259 cm 263 cm
Bakkeklaring: 13,0 cm n/a 14,3 cm
Bagasjerom: 341 - 1171 liter 448 liter 341 - 1231 liter
Egenvekt: 1645 kg 1518 kg 1540 kg
Batterivekt: 310 kg 280 kg 318kg
Tilhengervekt: 0 kg 0 kg 0 kg
Euro NCAP Ikke testet 5 stjerner (2019) Ikke testet
Garanti:  5 år/100.000 km 5 år/150 000 km 5 år/100 000 km
Batterigaranti 8 år/160 000 km 8 år/150 000 km 8 år/160 000 km
Miljøklasse: A A A
Pris fra: Kr. 239 000 Kr. 229 900 Kr. 284 400
Pris dyreste: Kr. 274 000 Kr. 249 900 Kr. 290 400
Kilde: OFV/produsentene    

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer