Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
200 kilometer. Ja, du leste riktig. Mazdas første elektriske bil i Norge, MX-30, leverer under halvparten av rekkevidden til småbiler som Hyundai Kona, Kia e-Soul og Opel Ampera-e. Like fullt mener Mazda med batteristørrelse på 35,5 kWt å ha funnet den beste balansen mellom bærekraft og nytteverdi, og at 200 km er tilstrekkelig for de fleste. Samtidig innser Mazda bruksbegrensningene som ligger i såpass kort rekkevidde at de legger en prisbombe inn i budskapet: 249.900 kroner for lanseringsvarianten. Prisen inkluderer dessuten hjemmelader og at en elektriker kommer hjem til deg og monterer den. Har du allerede hjemmelader antar jeg Mazda er rause nok til å veksle inn laderen i de nødvendige vinterhjulene. 6,6 kW hjemme Se bare hvilken eventyrlig suksess Volkswagen har hatt med aldrende e-Golf. Den har omtrent identisk batteri som Mazda MX-30, omtrent samme bruksrekkevidde – og det finnes mer enn 45.000 av dem i Norge. Sånn sett burde fremtiden se lys ut for den elektriske Mazdaen om importøren klarer å holde prisen. Og se ikke bort fra det. Mazda har et akutt behov for å forbedre miljøregnskapet opp mot EUs 95 grams CO2-krav, og må selge så mange elbiler de kan for å nærme seg kravet. Så å subsidiere MX-30 i Norge kan for Mazda være bedre butikk enn å betale CO2-bot til EU. Freestyledører Mazdas bruk av MX-betegnelsen må ikke forveksles mer med roadsteren MX-5 enn at Mazda bruker MX på det de kaller nyskapende modeller som – med unntak av MX-5 og nå MX-30, i hovedsak kun har vært bruk på konsepter. Lett å like Fordi MX-30 har crossoverpreg, er inn- og utstigningen litt mer a la SUV hvor du setter deg rett inn i bilen og ikke ned. Voksne vil gjerne ha det slik. På Mazda-vis ligger finish og interiørløsninger over japansk standardnivå og nærmere premium a la Lexus. Bruk av kork i deler av innredningen er interessant, ikke bare fordi Mazda i Hiroshima opprinnelig startet som et kork-firma, men fordi kork representerer nytenkning med overflate som er annerledes og varm både å se på og ta på når bilen er kald. Kunstig motorlyd Mazda MX-30, bilen bygges forøvrig over samme tekniske lest som SUV-en CX-30, er ingen såkalt én pedals bil som kjøres kun med gasspedalen om man vil det slik. Men innstilt på maksimal regenerering og blikket løftet et par hundre meter framover i trafikken lar MX-30 seg kjøre som om den var en én pedals bil. Mazda oppgir WLTP-forbruket til 19,0 kWt per 100 km. Det skjønner jeg lite av og forbrukstallet henger dårlig sammen med batteristørrelsen. Men så mye strøm klarte aldri jeg å bruke på den tiden jeg rattet en av de tyskregistrerte bilene Mazda nå har i Norge. 13,2 kWt De oppnådde forbrukstallene gir oppgitt rekkevidde i forhold til batteristørrelsen mening, og med litt forsiktig kjøring skal det være mulig å tyne 230-250 km ut av batteripakken før den roper på stikkontakthjelp. Battericellene leveres av for øvrig av Panasonic. Bare 50 kW Takk og pris for at Mazda valgte CCS ladestandard i Europa og ikke sendte bilen hit med japanske Chademo. CCS gir flere ladevalgmuligheter allerede i dag. Til slutt et hjertesukk: Siden elmotorteknologien opptar lite plass er det uforståelig at deler av den ledige plassen i «motorrommet» ikke benyttes til oppbevaring av nødladekabeler som helst bør ligge i bilen. Tesla, Audi og Jaguar har det.
|