Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Polestar 2 er halvbroren til Volvo XC40 med potensiale til å bli en ny elektrisk folkebil slik Nissan Leaf ble i 2018, Tesla Model 3 i fjor og Audi e-tron ligger an til i år om ikke VW ID.3 utpå høsten dytter den ned fra øverste pallplass. Hvorfor de vant og stadig vinner? Fordi vinnerkortet ofte ikke inneholder mer kompliserte elementer enn kombinasjonen av bra merkevare og god tilgjengelighet. Ser varen i tillegg bra ut og er godt priset, handler det bare om å ordne køen. Se hva Volkswagen har fått til med aldrende e-Golf VII. Dette er Polestar 2:
Er det noe som mangler? Ikke det jeg kommer på. Legg på 50.000 kroner, så utstyrer Polestar kombibilen med kule og gule Brembo bremser, gule setebelter, justerbare dempere fra Öhlins og smidde 20 tommer store felger. (saken fortsetter) Noen Ikea-katalogtykk tilvalgsliste finnes ikke. Det er allerede i bilen. Performance-pakken øker ikke effekten, den bare forbedrer opplevelsen av de ytelsene som allerede er der. BMW-paralleller Jeg nevner Volvo og Göteborg, men er ikke Polestar en kinesisk bil? Jo, akkurat like kinesiak som Apples telefoner. Polestar holder til i Göteborg, bilene deres utvikles der med basis i Volvos modeller og Volvos teknologi, 70 prosent av komponentene har Polestar 2 til felles med den batterielektriske versjonen av Volvo XC40 hvilket betyr samme plattform, samme batteri, samme elmotorer og samme ytelser. Om det meste under metallhuden er likt, vil alt du ser være forskjellig, men det har likevel noe Volvo-gjenkjennelig over seg. Der Polestar 2 er kombi, lavere og lengre, er XC40 SUV, kortere og høyere. Dette naturligvis for ikke å konkurrere direkte mot hverandre. Starter med tilstedeværelse Et par detaljer vekker oppsikt: Jeg nevnte de gule setebeltene, legg så til rammeløse utvendige speil. Nok en praktisk detalj har Polestar hentet fra Tesla: oppbevaringsrommet foran til ladekabler og annet som slenger løst i bilen. På direkte spørsmål fra BilNorge om konkurrenter sier Ingenlath at Polestar ikke jakter Tesla Model 3-serie-eiere, men heller eiere av familiekompakte premium fossilbiler. (saken fortsetter) Billigst Et par timer bak rattet gir bare et førsteinntrykk, men det er ingen tvil om at dette er premium på linje med Volvo, å oppholde seg inne i bilen gir god følelse, det er god plass foran, god beinplass i baksetet, men snau takhøyde. Polestars utfordring med Polestar 2 ligger i at bilen henvender seg til så mange, men vil i fysisk forstand være tilgjengelig for få på grunn av merkets ganske eksklusive distribusjonsapparat med lokasjoner – Polestar Space – foreløpig kun i de fire største byene. Vanskelig tilgjengelig Deler av Volvos norske organisasjon tar seg av service og vedlikehold. Det er ingen hemmelighet at merkets neste modell, Polestar 3, blir større, og selvfølgelig elektrisk. Men den kommer ikke neste år. Thomas Ingenlath presiserer at 2021 blir det store lanseringsåret for Polestar 2, at man begynner med den mest påkostede modell-pakken, og at den blir bygd nedover med enda mer folkelige utgaver, uten at han antyder annet enn av internasjonalt vil det være et prissprang på 20.000 dollar fra topp til bunn for Polestar 2.
|