img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Tesla-killer Polestar 2 er her i august, men hvor lett blir den å få tak i?
I august er Polestar 2 her. Den svensk-kinesiske elbilen med Volvo XC40 i bunnen fyller det meste av bruksfunksjonsgapet mellom elbiler og fossilbiler.

Polestar 2 er halvbroren til Volvo XC40 med potensiale til å bli en ny elektrisk folkebil slik Nissan Leaf ble i 2018, Tesla Model 3 i fjor og Audi e-tron ligger an til i år om ikke VW ID.3 utpå høsten dytter den ned fra øverste pallplass.

Hvorfor de vant og stadig vinner? Fordi vinnerkortet ofte ikke inneholder mer kompliserte elementer enn kombinasjonen av bra merkevare og god tilgjengelighet. Ser varen i tillegg bra ut og er godt priset, handler det bare om å ordne køen.

Se hva Volkswagen har fått til med aldrende e-Golf VII.

Dette er Polestar 2:

  • 4,61 meter lang kombibil.
  • Koster 469.000 kroner levert kunde.
  • 408 hk/660 Nm i moment.
  • 0-100 km på 4,7 sekunder.
  • Firehjulsdrift.
  • Drøyt 400 km rekkevidde (78 kWt batteripakke).
  • 150 kW DC ladefart.
  • CCS ladeteknologi.
  • Kombi med stor bakluke.
  • Alltid online med Android Automotive.
  • Full Google assistent-pakke, bare å laste ned appene du bruker hjemme.
  • Tre års oppkobling i bilprisen.
  • Kan trekke tilhenger inntil 1500 kg.
  • Volvo XC40 i bunnen.
  • Polestar har hovedkontor i Göteborg.
  • Bilen er tvers gjennom et svensk-utviklet produkt.
  • Produseres parallelt med elektriske XC40 i Kina.
  • Premium opplevelse.

Er det noe som mangler? Ikke det jeg kommer på. Legg på 50.000 kroner, så utstyrer Polestar kombibilen med kule og gule Brembo bremser, gule setebelter, justerbare dempere fra Öhlins og smidde 20 tommer store felger.

(saken fortsetter)

Noen Ikea-katalogtykk tilvalgsliste finnes ikke. Det er allerede i bilen. Performance-pakken øker ikke effekten, den bare forbedrer opplevelsen av de ytelsene som allerede er der.

BMW-paralleller
Thomas Ingenlath, Volvos tidligere designsjef som nå leder Polestar, trekker paralleller til BMW når har beskriver tankesettet bak kjøreopplevelse og komfort, og at Performace-pakken henter inspirasjon fra BMWs M-modeller.

Jeg nevner Volvo og Göteborg, men er ikke Polestar en kinesisk bil? Jo, akkurat like kinesiak som Apples telefoner. Polestar holder til i Göteborg, bilene deres utvikles der med basis i Volvos modeller og Volvos teknologi, 70 prosent av komponentene har Polestar 2 til felles med den batterielektriske versjonen av Volvo XC40 hvilket betyr samme plattform, samme batteri, samme elmotorer og samme ytelser.

Om det meste under metallhuden er likt, vil alt du ser være forskjellig, men det har likevel noe Volvo-gjenkjennelig over seg. Der Polestar 2 er kombi, lavere og lengre, er XC40 SUV, kortere og høyere. Dette naturligvis for ikke å konkurrere direkte mot hverandre.

Starter med tilstedeværelse
Som Tesla startes ikke Polestar 2 med nøkkel eller startknapp. Det holder å ha nøkkelen i lommen, sette seg inn i bilen, legge inn Drive og ta i vei. Girvelgeren er naturligvis ikke i Orrefors-krystall, men åpen med merkets stjerneinspirerte logo midt i.

Et par detaljer vekker oppsikt: Jeg nevnte de gule setebeltene, legg så til rammeløse utvendige speil. Nok en praktisk detalj har Polestar hentet fra Tesla: oppbevaringsrommet foran til ladekabler og annet som slenger løst i bilen.

På direkte spørsmål fra BilNorge om konkurrenter sier Ingenlath at Polestar ikke jakter Tesla Model 3-serie-eiere, men heller eiere av familiekompakte premium fossilbiler.

(saken fortsetter)

Billigst
Volvo XC40 koster 34.000 kroner mer enn Polestar 2. Tesla Model 3 med Long Range batteripakke befinner seg mellom de to.

Et par timer bak rattet gir bare et førsteinntrykk, men det er ingen tvil om at dette er premium på linje med Volvo, å oppholde seg inne i bilen gir god følelse, det er god plass foran, god beinplass i baksetet, men snau takhøyde.

Polestars utfordring med Polestar 2 ligger i at bilen henvender seg til så mange, men vil i fysisk forstand være tilgjengelig for få på grunn av merkets ganske eksklusive distribusjonsapparat med lokasjoner – Polestar Space – foreløpig kun i de fire største byene.

Vanskelig tilgjengelig
Vel, enn så lenge er Polestar bare i Oslo sentrum, men tilsvarende Space blir i løpet av året å finne i Stavanger, Bergen og Trondheim med pop-up Space i de samme byene inntil faste fasiliteter er på plass.

Deler av Volvos norske organisasjon tar seg av service og vedlikehold.

Det er ingen hemmelighet at merkets neste modell, Polestar 3, blir større, og selvfølgelig elektrisk. Men den kommer ikke neste år.

Thomas Ingenlath presiserer at 2021 blir det store lanseringsåret for Polestar 2, at man begynner med den mest påkostede modell-pakken, og at den blir bygd nedover med enda mer folkelige utgaver, uten at han antyder annet enn av internasjonalt vil det være et prissprang på 20.000 dollar fra topp til bunn for Polestar 2.

  Polestar 2 Volvo XC40 Tesla Model 3
  Launch Edition P8 AWD Recharge Long Range AWD
Motor 1 (foran) 204 hk/330 Nm 204 hk/330 Nm 211 hk
Motor 2 (bak) 204 hk/330 Nm 204 hk/330 Nm 265 hk
Sum effekt/moment 408 hk/660 Nm 408 hk/660 Nm 346 hk/527 Nm
Drivlinje: 1A/firehjulsdrift 1A/firehjulsdrift 1A/firehjulsdrift
0-100 km/t: 4,7 sek 4,9 sek 4,6 sek
Toppfart: 205 km/t 180 km/t 233 km/t
Batteri: 78 kWt 78 kWt 65 kWt
Energiforbruk:  15,6 kWt/100 km 18,8 kWt/100 km 16,0 kWt/100 km
Rekkevidde: 470 km 400 km 560 km
Ladefart DC/AC: 150 kW/ 150 kW/ 200 kW/11 kW
Mål LxBxH: 461/186/148 cm 443/186/165 cm 469/185/144 cm
Akselavstand: 274 cm 270 cm 288 cm
Bakkeklaring: 15,1 cm 17,5 cm 14,0 cm
Bagasjerom: 440 - 1095 liter 413 - 1342 liter 542 liter
Egenvekt: 2198 kg 2150 kg 1931 kg
Batterivekt: 500 kg 500 kg n/a
Tilhengervekt: 1500 kg 1500 kg 910 kg
Euro NCAP Ikke testet Ikke testet 5 stjerner (2019)
Garanti:  5 år/100.000 km 5 år/100.000 km 5år/100.000 km
Batterigaranti 8 år/150.000 km 8 år/150.000 km 8 år/192.000 km
Miljøklasse: A A A
Pris: Kr. 456.000 Kr. 490.000 Kr. 484.900
Kilde: OFV/produsentene    



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer