Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
80 milliarder til «bedre samferdsel» Regjeringens forslag til statsbudsjett 2021: Endringer i drivstoffavgiftene, mer penger til Enova, 100 millioner til hydrogensatsing og 80 milliarder til «bedre samferdsel». |
||||||||||||||||
Her er noen av de viktigste statsbudsjett-nyhetene for yrkesbilnæringene, i regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2021: 100 millioner til hydrogensatsing «Vi ønsker å fokusere på knutepunkter og leverandørkjeder, som legger til rette for bruk av hydrogen», skriver regjeringen. Økt bevilgning til Enova Øker CO2-satsene i engangsavgiften Akkurat som personbilene i fjor, skal det for varebilene omgjøres fra NEDC2 til WLTP som målemetode for CO2-utslipp. Kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), Egil Steinsland, roser regjeringen for at det legges det opp til at nye utslippsverdier (WLTP) i engangsavgiften for varebiler innføres provenynøytralt ved å nedjustere satser og oppjustere innslagspunkter i CO2-komponenten. – Det er veldig bra at regjeringen gjør dette provenynøytralt, sier Steinsland til BilNytt.no. Endring i drivstoffavgifter I tillegg økes omsetningskravet for biodrivstoff fra 1. januar 2021. For å unngå at økt CO2-avgift og økt omsetningskrav skal gi økte pumpepriser, foreslås det å redusere satsene i veibruksavgiften på drivstoff, jf. Granavolden-plattformen. Regjeringen foreslår også å øke veibruksavgiften på naturgass og LPG. Forslaget er i tråd med den trinnvise opptrapping av avgiften mot 2025. 80 milliarder til bedre samferdsel Totalen på 80 milliarder rommer mye mer enn bare veitransport - her snakker vi kollektivtransport også på bane, byvekstavtaler, oljevern, luftfart og postomdeling. 36,3 milliarder til veiformål Mye av pengene skal benyttes til å vedlikeholde eksisterende veinett. Regjeringen vil redusere vedlikeholdsetterslepet med 1,5 milliarder kroner. Tunellutbedringer skal prioriteres. Det foreslås også 100 millioner kroner til fylkesveiene. Bygging av flere nye veistrekninger også skal kunne startes opp. Disse fem prosjektene i Statens Vegvesens portefølje kan få oppstart i 2021:
I porteføljen til Nye Veier kan følgende prosjekter få oppstart i 2021:
I tillegg setter regjeringen av midler til forberedende arbeider på følgende strekninger:
Reduserte bompenger Det er satt av 376,5 millioner kroner til å redusere bompengene i følgende prosjekter: – E18 Arendal–Tvedestrand i Agder – Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet i Innlandet. I tillegg har cirka 40 prosjekter fått lovnad om tilskudd i 2021. Vil videreføre ekspressbuss-støtte Som en konsekvens av dette bevilget Stortinget tidligere i år 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter i 2020. Det er fremdeles usikkert hvordan virussituasjonen og smitteverntiltak vil være til neste år. Regjeringen foreslår derfor å videreføre ordningen med 100 millioner kroner i 2021. Ikke budsjettflertall Regjeringen skal forhandle om budsjettet med Frp, som har vært en pådriver for å redusere avgifter knyttet til bil. At regjeringen ikke har flertall kan dermed gjøre at det tar tid før det endelige budsjettet for neste år blir vedtatt. I tillegg er det stortingsvalg neste år, noe som kan få betydning for prioriteringene i budsjettet.
|