img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Changan med en av Beijings store stjerner
Konseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.

Endelig fikk Giovanni Rizzo lov til å fortelle meg hva han hadde holdt på med siden han forlot Peugeot for et par år siden.

Han har vært omtalt på disse sidene noen ganger, en dyktig fyr som muligens er litt for beskjeden til å tilhøre det tøffeste sjiktet av moderne bildesignere, men desto hyggeligere å være sammen med.

Og de mulighetene er faktisk ikke sjeldne. Han er gift med en norsk dame og hele Rizzo-familien er ofte hjemme hos hennes familie i Bærum på besøk.

Meldingen hans var kort og konsis: “This is our showcar from my studio, just shown in Beijing”, sammen med et bilde av Vision V.

Selv om Changan er kinesisk så god som noen, har de et stort designsentrum i Torino. Det begynner å bli en del av dem der, men dette stammer fra så langt tilbake som 2003.

Sist jeg var i nærheten av dem – de har portene sine stengt strengere enn noe annet studio i området – var det cirka 150 som jobbet der. I dag er de vel nærmere 200 tenker jeg.

Og de gjør alt fra de første skissene – eventuelt i samarbeid med det store studioet hjemme Kina – via fullskala modellering til ferdigbygde konseptbiler eller prototyper.

De jobber både på produksjonsbiler og på eksperimenter, og kan selvfølgelig hele tiden trekke på Torinos enorme underskog av leverandører til slik spesiell virksomhet som dette.

I et studio bortenfor Giovanni jobber Peik Olsen. 100 prosent norsk, utdannet i Coventry og med en historie du kan lese om i neste utgave av BIL/Autofil. Mens Rizzo gjorde jobben med exterior design manager, ligger Peiks innsats på interiøret. 

Jeg har ikke diskutert det med ham, da vi snakket sammen var prosjektet fremdeles hemmelig. Det var ikke en gang sikkert at bilen skulle til Beijing, selv om den sto ferdig.

Men det virker som om komfort var et klart mål, samtidig som man skulle unngå tunge, dominerende innslag fra instrumenter eller infotainment-elementer.

(saken fortsetter)

Horisontale linjer – dashbordet virker nesten som det flyter, og selv om det finnes skjermer her, virker det ikke som om de kan ta oppmerksomheten fra noe som helst annet av betydning.

Det er mulig at avslutningen av dette interiør-arbeidet skjedde i starten av pandemien. I hvert fall presiseres det at materialene som er brukt innvendig er antibakterielle, de puster og de er enkle å holde desinfiserte.

Utvendig har vi en front der en rekke LED-lys imiterer en slags grill. Det er nesten så du kunne bli lurt til å tro at dette er en elbil.

Det er det ikke, så de nødvendige luftinntakene har du nå ganske lavt nede. De ser nesten ut som de er der for å kjøle skivebremsene foran.

Smale, skarpe hovedlys er montert høyt oppe og forbindes med en lysstripe i hele bredden. 

Høy skulderlinje og mye lysspill i de konkave flatene nedover mot de to hjulbuene. C-stolpen gir nesten inntrykk av at vi har med en coupé å gjøre, og den fiffige, midtdelte spoileren over bakruten er jo rene GT3-innslaget.

Innmaten vet jeg ikke noe om, men noen av målene har jeg: 280 cm akselavstand og 490 cm lang. Vi snakker Audi Q7-land.

Men selv om vi har noen norsk-aktige innslag hos Changan i Torino, gjør selskapets nesten komplette mangel på batterielektrisk denne storprodusenten (3-4-5 % markedsandel de siste årene, det vil si mer enn en million biler) foreløpig helt uinteressant for Norge. 

Men vi kan jo håpe, de første New Energy modellene har begynt å piple ut.

Men uansett er vi glad i en spenstig konseptbil, selv om den er fossil.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer