img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Har aldri solgt flere tungbildekk
På fire år har dekk-kjeden Vianor økt salget av lastebil- og bussdekk i sin høstkampanje med 350 prosent. Stadig flere tungbilkunder vil handle dekk på kilometeravtaler.

Reidar Samuelsen, Business Manager B2B for Vianor Skandinavia, våget nesten ikke å håpe at dekk-kjeden i år skulle klare å slå salgsrekorden fra fjorårets høstkampanje for tungbildekk – nå som koronapandemien herjer.

– I en tid med mye negativitet var det gledelig å se at vi klarte å overgå fjorårets rekordsalg med god margin. Det viser at mulighetene finnes – selv i vanskelige tider, sier Samuelsen til YrkesBil.

Han mener en målrettet, årlig høstkampanje som ble kjørt første gang i 2016, er bakgrunnen for en formidabel salgsvekst for tungbildekk i dekk-kjeden de seneste fire årene.

– Første året solgte vi rundt 6.000 tungbildekk i høstkampanjen, og vi betegnet det som en suksess. I 2018 solgte vi cirka 16.000 hjul og det økte til «all time high» i fjor med 25.000, og i år lander vi på cirka 27.000 dekk, forteller Samuelsen.

Detaljplanlegging
Vianor er som kjent heleid av dekkprodusenten Nokian, og høstkampanjen gjennomføres i tett samarbeid med Lars H. Lie, salgssjef for lastebil- og bussdekk hos den fabrikkeide Nokian-importøren.

De aller fleste lastebiler i Norge kjører fremdeles høst-høst på samme dekk. Kampanjen starter hvert år en gang mellom 15. mai og 1. juni, og stenger 15. august.

– Det betyr i praksis at mesteparten av salgsarbeidet foretas i juni, men planleggingen starter allerede i februar, forteller Samuelsen.  

Alle Vianors 13 selgere av tungbildekk, deriblant distriktsselgere og flåteselgere, er kanalisert hundre prosent i den perioden kampanjen står på.

– I planleggingen går vi ned til de minste detaljer og ser på hvordan vi best mulig kan attakkere markedet. Dette er ikke noe vi har ropt høyt om, i stedet har vi prøvd å overraske litt hvert år, forteller Samuelsen.

Totalt i løpet av året selger Vianor cirka 70.000 dekk til lastebiler og busser, inkludert hjul på kilometeravtaler. Av dette er i underkant av 20.000 regummierte dekk, produsert ved konsernets avdelinger på Kongsvinger eller i Froland.

Av Vianors totalomsetning på 1,2 milliarder kroner i 2019 utgjorde salg av tungbildekk rundt 200 millioner kroner.

De har også kjørt sesongkampanjer for varebildekk (C-merkede), etter samme mal, og opplever ifølge Samuelsen vekst også der.

– Vi omsatte varebildekk for 62 millioner kroner i 2018, mens det i 2019 hadde økt til 72 millioner kroner. Denne kampanjen er ikke bare rettet mot sluttbrukerne men også mot engros-markedet, både våre egne servicepartnere, bensinstasjoner og slikt, forteller han.

– Hvor mye har veksten kostet?

–  I 2015 hadde vi et negativt driftsresultat på 214.000 kroner, og i 2019 hadde vi et positivt driftsresultat på 30 millioner kroner. Det indikerer at i den perioden har vi ikke dumpet prisene, men solgt riktige produkter til kundene. Jeg tror derimot at vi har tatt mange kunder inn til oss på pris likevel, fordi vi tilbyr en totalpakke som man kommer gunstig ut av, sier Samuelsen.

Fra billigdekk til premium
Vianor-toppen forteller at de i senere tid har sett en sterk utvikling, der kunder har beveget seg fra å etterspørre lavpris «kinadekk» til i større grad å velge såkalte premiumdekk.

– 80 prosent av det vi selger til lastebil nå er premiumdekk. Det har skjedd en radikal dreining. Hva er fordelen med det? Jo, dekkene er utviklet for norske og nordiske veiforhold. De har lav rullemotstand og godt grep. Mange har blitt villige til å betale litt mer for å vite at de har den beste sikkerheten i dekkene, sier Samuelsen.

Han anslår at de har utført tett på 2.000 kundebesøk, i år digitalt og via telefon, for å forklare og vise bileiere hvorfor de bør velge premiumdekk.

– Jeg tror resultatene våre er en kombinasjon av hardt, målrettet salgsarbeid, sammen med at markedet og myndighetene har fokusert mer på sikkerhet på norske vinterveier generelt, sier Samuelsen.

Prisen på et premiumdekk kan i det store bildet også være lavere enn et billig «kinadekk», fordi man får langt mer ut av dekkene, hevder Samuelsen.

– Samtidig ligger det et miljøaspekt her, ved at vi kan regummiere premiumdekkene. For mange av kundene våre tar vi dekkene inn, regummierer og sender samme dekk tilbake med ny bane. Vi har regummieringsbaner med samme gummiblanding og mønster som vi har i de nye dekkene, så vi kan i prinsippet lage en livssyklus på det, kommenterer Lars H. Lie.

Ønsker forutsigbarhet
Fremdeles er det vanligst blant tungbileierne å kjøpe dekkene fullt ut og så komme tilbake og kjøpe nye dekk året etter. Men stadig flere velger å inngå avtaler der de betaler per kilometer som kjøres, så ordner dekkforhandleren resten.

– Vi har merket en drastisk økning i etterspørsel etter kilometeravtaler, sier Samuelsen.

– Hva skyldes det?

– Jeg tror det er mye anbudskjøring hvor kundene våre trenger å ha en garanti for alle kostnadene de har, på samme måte som man får ved å lease kjøretøyet. Vi påløper en viss risiko med dette, men kundene får hundre prosent sikre og forutsigbare kostnader. Dessuten har man topp utrustning på hjulene sine hele tiden. Det er en del av avtalen, sier han.

90 prosent av Vianors største tungbilkunder, de med mer enn 20 vogntog eller mer enn 50 busser i flåten, kjører på kilometeravtaler.

– Hvis vogntogene og bussene ruller som de skal omsetter vi for tett på 40 millioner kroner i kilometeravtaler per år, opplyser Samuelsen.

En kilometeravtale fungerer slik at hvis en bileier kommer til Vianor og ber om tilbud for en kjøretøypark på mer enn 20 vogntog, foretar dekkforhandleren en kalkyle basert på kundens kjørehistorikk.

– Det avgjørende er hvor mange kilometer hvert kjøretøy ruller i året. Samtidig er det en forutsetning hvis vi skal stå for kilometeravtalen at også vi skal stå for dekkvalget. Primært bruker vi da Nokian, ikke så unaturlig siden vi er hundre prosent eid av fabrikken, sier Samuelsen.

Kunden får da en pris basert på kjørelengde og må årlig rapportere inn faktisk kjørte kilometer. Noen faktureres også a konto basert på historikken, med oppgjørspunkter et par ganger i året.

– Vi kan også tilby kilometer-trackere sittende i hjul, men i dag rapporterer de fleste kilometer på en eller annen måte til leasingselskaper eller andre, så da får vi den samme informasjonen, sier Samuelsen.

– Kan kilometeravtaler være smart også for mindre aktører?

– Vi kan godt tilby dette til bileiere med ett, to eller tre kjøretøy, og vi har det i porteføljen i dag, men det har noe med risikovurdering og pris å gjøre, sier Samuelsen.

Flere velger verksted
Rundt 90 prosent av Vianors tungbilkunder legger om hjulene på et av kjedens verksteder.

– Den andelen er økende. Med stadig flere sensorer og elektronikk tilknyttet hjulene er det ikke lenger bare å skifte et dekk selv, så mange velger da å oppsøke et profesjonelt dekkverksted, sier Samuelsen.

Han mener de har lært mye om planlegging og forberedelse for sesongen, gjennom arbeidet med høstkampanjene.

– Alt grunnarbeidet vi gjør før de tunge kjøretøyene kommer, slik at de får minst mulig ståtid hos oss, er ekstremt viktig. Vi har også investert mye i eksisterende og nye verksteder, og nytt utstyr, for å være effektive, sier Samuelsen.

----------------------

Vianor AS

  • Dekk-kjede som eies hundre prosent av dekkprodusenten Nokian.
  • Navnet har sine røtter i latin, og betyr «nordisk vei».
  • Har totalt 60 egeneide dekkverksteder og 70 partnere i Norge. 52 av de egeneide verkstedene håndterer tunge kjøretøy, og 12-15 av partnerne gjør det samme. 

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 9-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste bransjereportasjene først**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer