Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Enda flere Porscher du heller ikke har sett Vi har tidligere fortalt at Porsche har åpnet døren inn til skattkammeret sitt. Der de gjemmer alle hemmelige konsept- og forsøksbiler. Vi har sett tre av dem. Her kommer 11 til. Men ikke tro at designerne er så anonyme som Porsche ønsker. |
||||||||||||||||
Det later til å være viktig for Porsche å presentere dette fantastiske slippet av hemmelige biler som et lagarbeide. Bilene blir beskrevet, og der inspirasjonen kan føres tilbake til gamle ikoner, får vi klar beskjed om det. Men vi skal bare ikke tro at dette er gjort av enkelt-personer. Her har alle gitt noe for laget. Se første runde med konsepter her Med mindre du er god til å titte på de riktige kanalene på Nettet. Da dukker den ene skaperen etter den andre opp. Men la oss først se på dagens store samling: 906 Living Legend 906-referansen går først og fremst på målene. Selve designideen om å lage en bil der det nesten ser ut som to biler – den ene 10 prosent mindre enn den andre – er dyttet inn i hverandre, er ganske original. Åpningen mellom de to, som skyldes forskjellen i størrelsen, blir et passende luftinntak for en potent sentralmotor. (saken fortsetter) Vision 918 RS Men denne vet jeg de jobbet med på ramme alvor. Etter at hybrid-sensasjonen 918 Spyder hadde levd livet sitt, gikk man løs på konseptet for bare noen år siden og utviklet både chassiset og aerodynamikken til karosseriet. Dessverre ble det ikke til noe – foreløpig i hvert fall. Vision 920 Vi kan vel trygt si at resultatet er blitt en ganske ekstrem bil, sikkert med prestasjoner som plasserer den i hyperbil-klassen. Karosseriet later til å være særdeles aerodynamisk, og med den sentrale førerplassen utviskes grensene mellom gatebil og banebil. (saken fortsetter) Vision E Her er utgangspunktet selvfølgelig Porsches egen Formula e en-seters racer. Her har de utvidet uttrykket til å bli en enseters racerbil for private kunder. Burde gå noe helt vanvittig. Men likner den ikke litt mye på RoboCar? 917 Living Legend Denne ble egentlig skapt for å feire gamle dagers 917-suksesser på Le Mans da Porsche begynte å delta der igjen i 2013. Denne er på en måte den gamle 917 – egentlig Spyder-versjonen – tatt til det mest ekstreme. Der føreren satt med føttene 3 millimeter fra smellen og nesten ikke kunne se annet enn rett frem fordi han satt så dypt mellom hjulhusene. 917 er vel det mektigste noensinne, og denne forteller akkurat den historien ganske godt. (saken fortsetter) Boxster Bergspyder Ferdinand Piëch klarte å plukke av den hvert eneste gram overflødig, slik at den endte på 384 kg. Denne mobile prototypen var nok ikke noen lettvekter på samme måte, men den fikk i hvert fall frem noe av den opprinnelige 909 (for ikke å snakke om 910, som er min favoritt fra den familien) sitt magre uttrykk. 911 Vision Safari Her har de tatt en 991 generasjons 911, bygget om chassiset, gjort plass til grovere hjul og gitt den robuste påkjørings-avdelinger i front og hekk. Interiøret er også utvilsomt off-road motor-sport. Bilen går som bare det den, og er et herlig minne tilbake til 70-tallets legendariske langdistanseløp på veier som ofte ikke eksisterte. (saken fortsetter) Le Mans Living Legend Det var vel første gang Porsche stilte med spesialbygde biler på Le Mans, og det betalte seg. Begge gikk som klokker, fulgte hverandre som skygger og endte på 15. og 16 plassen med sine 1,5-liters motorer med bare 78 hester (men strømlinjet toppfart på 200 km/t). Klasseseier. Denne moderne versjonen har beholdt finten med at front- og hekk-delen av karosseriet åpnes i motsatt retning, hengslet henholdsvis foran og bak. Og at bensinen fylles på gjennom en sentral stuss i fronten. Macan Vision Safari Vision – liksom? Få den i produksjon. (saken fortsetter) 904 Living Legend Karbon-monocoquen derfra ligger under denne bilen også, som er ment å gjenopplive minnet om den kompakte lettvekteren 904 fra 1963. Vision 916 Men Erik, som sitter på GMs satellitt-studio i Nord-Hollywood og tegner Hummer – eller hva han driver med av hemmeligheter nå – forsikrer at den ikke er hans, men kommer fra pennen til Nikolai Schröck, også praktikant der i 2016, da denne ble gjort. Dette er en som skal minne oss om den gamle 916 (og 914), som vi kalte Volkswagen-Porsche i sin tid fordi den ble solgt av et felles VW-Porsche selskap. Men dette er mye mer kurverikt enn originalen. Fremdriftsavdelingen er også annerledes og tatt rett ut av 1900-boken til gamle Ferdinand Porsche. Akkurat som hans hybride Lohner Porsche den gangen drives denne av en elmotor i hver nav. Og det var det, men siden Erik hadde blåst identiteten til 916-skaperen begynte jeg å lete. Det var bare å gå inn på Facebook-siden til Schröck, som i dag tegner Maseratier i Bologna. «Dette er mitt intern-prosjekt fra tiden i Weissach» proklamerer han med masse bilder på siden sin. Check. (saken fortsetter) Så leter jeg opp 906 Living Legend-bildet på Instagram. Der spør @howl.psd om: «@eat_draw-love – var ikke dette din bil.» En like tilbake fra @eat_draw_love Da er det jo bare å gå inn på hans side, der han viser seg som Fabian Schmölz, Porsche Exterieur Designer. Han hadde lagt ut bilder både av denne bilen, men også av Vision Renndienst som vi presenterte i første episode. Via Insta fant jeg også ganske fort at James Burgess, eksteriør-designer hos Porsche, hadde lagt ut bilder av «sin» 919 Vision e og at det definitivt så ut som at Woosung Chung, eksteriør designer hos Porsche, hadde gjort 919 Street. Og sånn kunne jeg fortsette og jobbe meg gjennom den ene bilen etter den andre og skrelle bort det påtatte laget av anonymitet. Masse moro på den jakten, så den overlater jeg til de av dere som er interessert i den slags. Og så må jeg huske å spørre Michael Mauer, designsjefen, neste gang jeg treffer ham om hvorfor han ikke minnet sine egne designere om å være diskré, Eller om hvorfor han hadde ment at disse prosjektene skulle forbli navnløse.
|