Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange husker historien om Jaguar som i 2018 fikk en elektrisk bilmodell (I-Pace) og over natten mangedoblet salget. Nå er det Fiats tur til å gjenta historien – å gå fra å være et nærmest usynlig bilmerke i Norge til i 2021 å bli svært synlig både i markedsføring og på veien. Stikkordet er ny Fiat 500 som kun blir elektrisk, får to batteristørrelser, kommer i tre karosserivarianter, i tre utstyrsvarianter i tillegg til introduksjonsmodellen – og prises fra 214.900 kroner. Fiats klare mål er å selge minimum 1800 av 500 i Norge i 2021. Tvers gjennom ny Og det er hensikten, Fiat 500 skal se ut som den søte og ganske feminine småbilen den har vært siden relanseringen i 2007. – Fiat 500 skal ikke framstå som en enkel og billig bil, men være et premium produkt som vil kle enhver oppkjørsel, kommer det kontant fra produktsjef Harald Svindseth Tre karosserier Men det kommer nok en variant: 500 3+1 der en bakdør på passasjersiden slår bakover med B-stolpen bygd inn i døren, slik som på BMW i3 og Mazda MX-30, men altså bare på den ene siden slik Mini tidligere løste innstigningen til baksetet på Clubman. Mens dagens fossile 500 produseres i Polen, velger Fiat å legge produksjonen av nye 500 til Torino. For riktig å understreke det italienske opphavet, og samtidig rappe en god idé fra konsernbrødrene i Jeep, kan du ved å lyse inn på mobiltelefonladeplaten se profilen på Torino. Og det innvendige gripehåndtaket i dørene har den opprinnelige Fiat 500 preget i bunnen. LED «øyevipper» Innvendig er det skjermer som gjelder med tilgang til Apple CarPlay/Android Auto. Girvalg skjer med knapper på dashbordet. Fiat har klokelig holdt klimaanleggstyringen unna skjermen og bruker tradisjonelle brytere. Dette henger naturligvis også sammen med at den enkleste varianten ikke har skjerm, men kun dokkingstasjon for mobiltelefonen, mens neste utstyrsnivå har en sju tommer stor skjerm som øker til 10,25 tommer på toppmodellen. To batteripakker og to motorvalg blir tilgjengelig: * 24 kWt – 185 km rekkevidde – 95 hk Førstnevnte lades langs landeveien via CCS-kontakt med inntil 50 kW ladefart mens optimal ladefart på den størsre batteripakken oppgis til 85 kW. Tre kjørenivåer er tilgjengelig: * Normal 24 km fra tomt batteri går bilen inn i nødmodus. Dette er prisene: Action: 214.900 kroner En ganske så omfattende tilvalgsliste gjør det mulig nærmest å skreddersy Fiat 500. 1800 biler er nær like mange biler som Fiat har solgt av alle modeller i Norge fra 2013 til dags dato. 738 av dem er fossilutgaven av 500, ifølge OFV. Samtidig er det fra 2010 parallellimportert ikke mindre enn 1609 elektriske Fiat 500 fra USA med 689 biler i toppåret 2018. Ny Fiat 500 lanseres offisielt i Norge 15. januar. Alle bilene gis sju års garanti begrenset til 200.000 kilometer, mens batteripakken (fra Samsung) leveres med vanlig batterigaranti på 8 år/160.000 km.
|