img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Fra 560 til 100 på 50 år
Hvis trafikksikkerhet virker som et tørt, kjedelig tema skal du vite at det er det kommet en ny norsk bok som gir deg et helt annet bilde.

Selvfølgelig er det et viktig stoff, og det vil derfor kanskje virke avskrekkende – «hvorfor skal jeg bry meg liksom?» – at vi hadde 560 dødsulykker i 1970 og hvordan vi nå, 50 år etterpå, er på vei til under 100.

Men jeg lover, dette er i seg selv en spennende historie.

Hvordan vi i all verden kom opp på et dødstall som tilsvarer fire fullstappa rutefly årlig før noen ble interessert i fenomenet og gjorde noe med det, er også en verdifull historie.

Men hvis noen der ute syns det høres akademisk ut, og derfor er noe ‘jeg i hvert fall kan hoppe over’, går dere glipp av både lesbare historier og nyttig kunnskap pluss – faktisk – underholdning, hvis dere hopper over denne boken.

Jeg sier ikke at den følgende historien er underholdning. Den er tatt fra en av de første sidene i Bård Toldnes sin bok som heter Vendepunktet. Trafikksikkerhet i Norge 1945-2000: Men jeg sier at den i hvert fall kan benyttes som en god teaser i selskapskonversasjonen:

Rett fra en avisnotis:

«En 82 år gammel mand blev i gaar paakjørt av en automobil mellom Ormheim og Flasnæs i Romsdalen. Han døde paa stedet. Veien var ben: men den gamle var tunghørt, og han kom derfor ikke undna i rett tid».

Historien er fra sommeren 1912. Udramatisk, og med en grei konklusjon. Offeret fikk skylden fordi han ikke hørte bilen.

Da Stortinget diskuterte ny veilov klaget Chr. Fr. Michelet (H) over at representantene overdrev sine beskrivelser av «en mengde trafikkulykker».

Han beklaget at det ikke fantes skikkelig statistikk, men for Kristiania bys vedkommende har man en slik, og bilene har slett ikke vist seg å være de farlige innretninger som man skulle tro – sa han i debatten.

Det var også stor diskusjon ved det såkalte automobilmøtet i Kristiania i 1915.

Sigurd Hiorth, ikke ukjent bilpioner, sa blant annet «… hos oss (i Norge) har ikke ulykkene vært flere enn at vi husker dem alle i hodet. Og ser vi på disse ulykkene har det overveiende antall rammet bilens passasjerer, ikke andre veifarende. De fleste ulykker har også hatt sin årsak i førerens feil – for eksempel fordi han var beruset eller udugelig, mens bare noen få skyltes feil ved selve bilen. Dette beviser at bilens driftssikkerhet er nesten fullkommen».

Ulykker er med andre ord ok så lenge det er bilen og dritings sjåfører som tar livet av sine egne!

Bård Toldnes drar oss gjennom en Norgeshistorie med både skurker og helter og en holdning til bilen som til tider nok var litt for full av respekt. Bunnsolid arbeid som også minner oss om at han er en av Norges aller beste på bilens og samferdselens historie, så han er i stand til å se langt utenfor et såpass snevert tema som Trafikksikkerhet.

Lenge før han presenterer påstanden om at «Farten dreper», får vi for eksempel en gjennomgang av norske fartsgrenser og hva som førte til de forskjellige endringene. En oversikt som du vil ha store problemer med å finne andre steder.

Der han snakker om veisalting og bruk av piggdekk starter han med støvplagen og bruk av Westrumit i 1908. 

Det jeg forsøker å si er at denne boken er meget mer enn statistikk og diskusjon om hva som virker (eller ikke virker).

Vendepunktet, som han kaller boken, skjedde opp mot 1970 da antall dødsulykker nådde toppen. Litt spennende for meg, på denne tiden jobbet jeg i Trygg Trafikk.

Jeg er overhodet ikke i stand til å huske at vi gjorde noe smart. Jeg bodde et par måneder (virker det som) på Hotell Klubben i Tønsberg for å drive noe vi kalte Operasjon Prøvefylke. Hva vi egentlig drev med er visket vekk.

Barnas Trafikk Klubb husker jeg best fordi vi fikk blant annet Jon Herwig Carlsen til å skrive tekster til de sangene vi spilte inn på kassett og sendte til medlemmene. Ofte helt genial musikk fremført av en av våre store artister – jeg vet fremdeles ikke om det er offentlig tilgjengelig at hun til de grader la ekstra verdi på innholdet i denne aktiviteten.

Men det fremste minnet fra den perioden er hvordan 3M dominerte Trygg Trafikk noen år. De kunne åpenbart tjene masse på å bli «foretrukket leverandør» av refleksmateriale.

Som motorjournalist har jeg opplevd ganske drøye forsøk på påvirkning.  Barnemat mot det jeg husker fra 3M den gangen.

Dette er heldigvis ikke noe Toldnes går inn på, så det er kanskje plass for en bok til? Eller i hvert fall et tillegg?

Derimot er deler av boken hans en hyllest til Berit Ås, sosialpsykolog og politiker, som dristet seg til å forske litt på Barnas Trafikk Klubb. Det utvilsomt mannsdominerte trafikksikkerhetsmiljøet klarte å kneble Ås ganske effektivt.

Derfor får vi også en viktig flik av 70-tallets kvinnekamp, i denne boken.

Håkon Kyllingmark (H) var samferdselsminister i 1971 da det ble presentert en Stortingsmelding som bl.a. tok for seg trafikksikkerhet – på høy tid kan man si.

Det var gått mer enn 10 år siden bilsalget var frigitt, bilsalget gikk til værs og en rekke ferske sjåfører erobret asfalten, med altfor mange fatale resultater.

Det begynte å skje ting. Transportøkonomisk Institutt fikk egen avdeling for trafikksikkerhet. Trafikksikkerhet ble bygget inn i Norsk Vegplan, UP fikk nye roller, radar kom og landeveiskontroller fikk et helt annet preg.

Toldnes beskriver alt dette, både i glimrende oversikts-sveip, og med lupe her og der. Først og fremst som reporter og historiker – han vurderer for eksempel ikke idiotinnholdet i alle de eksperimentelle sikkerhetsbilene.

Her er han den objektive observatør, selv om han nok slår forsiktig fast at ikke alle innovasjonene fungerte «etter intensjonene», blant annet fordi det ofte var de samme personene som opptrådte i forskjellige faglige sammenheng.

Men selv ikke når han refererer den hysterisk morsomme diskusjonen mellom Rolf Normann Torgersen, direktør i Samferdselsdepartementet, og Arne Astrup Narverud, «selvtitulert formann for Norsk Trafikksikkerhetsforbund» om hvem som var fotoboksens far, forsøker han seg på noen karakteristikker.

I det hele tatt er det historier fra denne perioden som utvikler seg til ren slapstick komedie – selv om bakteppet er ganske alvorlig. Men Toldnes forteller disse historiene slik at du kan lese dem både som en seriøs virkelighetsbeskrivelse og som et manus til dialoger på Latter. Egentlig er vel de eksemplene han bringer, begge deler.

Det er først i det siste kapitlet, «konklusjoner», forfatteren viser seg. Som her: «Slik jeg ser det skyldes nedgangen i hardt skadde og drepte i trafikken etter 1970 i all hovedsak innføring av ny teknologi …… I tillegg ble veinettet forbedret der spesielt innføringen av midtdeler og byggingen av gang- og sykkelveier ble viktige tiltak».

Men han peker ikke på det åpenbare – at før eller senere har teknologien erstattet sjåføren. Og han går heller ikke så langt at han formulerer det virkelig demagogiske spørsmålet som kunne vært slik:

«De siste 70 årene har flere nordmenn omkommet i trafikken enn av terrorhandlinger og væpnede anslag. Vi vet nøyaktig hva som skal til for å få trafikkulykker til å nærme seg null, og vi kan også regne ut hvor mye det vil koste. Allikevel bevilger vi et ukjent og ukontrollerbart antall milliarder til kampen mot såkalt terrorisme og gråsonekrig. Hvorfor prioriterer vi det vi ikke kan sette noe kost/nytte mål på?»

Men tilbake til boken.

Jeg vet at det ikke bare er fordi jeg har hatt en fot eller to innenfor denne bransjen at jeg liker boken. Det er fordi den er lesbar, interessant og dessuten tar for seg problemer man kanskje burde ha interesse av og en holdning til.

Min eneste innvending: indeksen er ufullstendig. For eksempel opptrer «trafikksikkerhetsforsker» Gerhard Carl Prøsch flere steder i boken. Men hvor? Stikkordregisteret nevner han ikke. Ifølge det opptrer Trygg Trafikk tre steder i boken. Der blir du snytt for vesentlige henvisninger.

Synd, for meg er et stikkordregister noe av det viktigste i en bok jeg stadig vender tilbake til, og dette kommer til å bli en av dem.

  • Bård Toldnes
  • Vendepunktet, Trafikksikkerhet i Norge 1945-2000.
  • 350 sider
  • Fagbokforlaget.
  • ISBN: 9788245031980
  • Kr. 579,-

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer