img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Kina-BMW på strøm
PRØVEKJØRT: Kan Kina-bygde iX3 bli like viktig for BMW som i3 har vært siden 2014? Svaret foreligger ett år fram i tid. Spørsmålet er om det i 2021 holder med kun bakhjulsdrift på en elektrisk SUV!

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/20.

Kan en elektrisk BMW-SUV som ikke har firehjulsdrift gi samme bilopplevelse som de bensin- og dieseldrevne? Eller som de hybride?

Spørsmålene er mange rundt BMWs snarlige lansering av deres første elektriske SUV, iX3. Og hva er iX3? Jo, en helt vanlig X3 som BMW har nappet bensinmotoren og firehjulsdriften ut av, montert inn 80 kWt med batterier i gulvet og koblet bakhjulene til 286 elektriske hestekrefter med 400 Nm dreiemoment tilgjengelig så fort pedalen berøres. Et hardt trykk, og det tar 6,8 sekunder å komme til hundre med nær 2,2 tonn bil, hvorav batteripakken alene veier 529 kg.

450 KM
Batteripakken holder til rundt 450 kilometer WLTP-rekkevidde og DC-lades langs landeveien med inntil 150 kW ladefart under optimale forhold, mens AC-ladefarten hjemme begrenses til 11 kW.

Kritikken mot BMWs norske superselger, i3, har jo vært – og er fortsatt – at den ikke har de typiske BMW-trekkene som for mange ligger i produsentens innsats i chassisoppbyggingen og kjøreopplevelsen.

Akkurat det siste har nok BMW brydd seg mindre om, der de siden slutten av 2013 og fram til i år har hatt hendene fulle med å ordne køen av kunder som har gitt BMW salgstall og markedsandel de før bare kunne drømme om. Så langt er det tatt 27.600 i3 til landet, parallell/bruktimport inkludert. Og like viktig: i3 skaffet BMW tusenvis av kunder som aldri hadde sittet i en BMW før.

Så hvor mye er det igjen av X3 i iX3?

(saken fortsetter)

SÅ NÆR SOM MULIG
Det meste av de typiske BMW-egenskapene er etter min mening så nær en bensin-/dieselbil det lar seg gjøre å komme med en elektrisk drivlinje. Litt lyd, om enn kunstig (kan programmeres av), er også der, i hvert fall i sportsmodus, men ikke akkurat den tunge og herlige rekkesekser-bassen BMW tok tilbake i 3-literen enten det er bensin eller diesel på tanken. Men fordi momentet kommer med en gang og i en jevn strøm uten girskift, oppleves kraften annerledes, mer brutal med en gang og mindre brutal etter hvert som farten øker.

Sånn sett framstår Tesla Model 3 råere på grunn av mer motoreffekt til å flytte mindre vekt. Kommende Model Y som skal konkurrere med iX3, har Model 3 i bunnen.

Her er lett å glemme at iX3 først og fremst skal dekke familiære behov, og at BMW M og M Competition-variantene av X3 er til for dem som drømmer at de er på Rudskogen når de i virkeligheten kjører på en svingete landevei.

PLUSS 400 KG
Etter en dag bak rattet på norske senhøstveier i en tyskregistrert iX3 påspandert gode våtgreps kontinentale vinterdekk, er det umulig å si at BMW går på akkord med mytene bygd opp gjennom tiår. Drøyt 400 kg mer bilvekt enn i X3 xDrive30i merkes, men samtidig befinner vekten seg ganske nær asfalten og er fordelt med 57 prosent på bakakselen og 43 prosent på forakselen.

At bilen har motoren bak og kun trekker på bakhjulene, kommer tydelig fram ved at den setter seg mer og skyter fart på en annen måte enn en motorkraftig 4x4 elbil eller en framtrekker.

Så vidt jeg har oversikt, er BMW først ute med adaptiv regenerering av energi. Det betyr at bilens radar leser trafikken, og bremser ned så snart pedalen slippes og trafikk foran registreres. Smart, og virker veldig godt i bytrafikk. Er nesten som å kjøre én-pedals bil. Videre kan regenereringen stilles manuelt i tre trinn. Når girvelgeren vippes til posisjon B, oppfører iX3 seg som en én-pedals bil à la i3, Opel Ampera og Nissan Leaf. 

(saken fortsetter)

KONSERVATIV
Den som er familiær med BMWs SUV-er, vil umiddelbart kjenne seg igjen i sittestilling foran, iDrive-funksjonen på midtkonsollen til høyre for girvelgeren og kjøreoppsettprogrammene (på iX3; sport individuell, sport, comfort og økonomi). BMWs overraskende konservative holdning til skjermbruk videreføres i iX3, så her er ingen vegg-til-vegg skjermer à la Mercedes, Honda e og flere kinesiske merker.

På grunn av batteripakkens tykkelse, reduseres sittehøyden for baksetepassasjerene. I praksis betyr det først og fremst dårligere lårstøtte for langbeinte.

Bagasjeplassen i iX3 er bare 40 liter mindre enn i bensin-/dieselutgavene, og ladekablene oppbevares i et eget rom bak motoren. Siden det er så godt som helt tomt under det digre dekselet rett under panseret, overrasker det at BMW ikke valgte å utnytte plassen til et ekstra bagasje-/ladekabelrom slik som i eksempelvis Tesla, Audi og Jaguar gjør.

BLÅ ELEMENTER
At bilen er elektrisk, ses på den lukkede grillen og en rekke blå elementer både utvendig og innvendig.

Siden X3 har noen år bak seg, har den heller ikke fått den enorme grillen BMW er i ferd med å rulle ut på helt nye modeller.

(saken fortsetter)

iX3 lanseres med tre utstyrspakker før skreddersøm; Charged, Charged Plus og Fully Charged. Jeg antar Charged Plus med elektrisk justerbare sportsstoler, motorlyd, headupdisplay og Harman Kardon surround lydanlegg er mest aktuell. Toppmodellen leveres standard med tilhengerfeste samtidig som de blå elementene utvendig fjernes.

Dette er prisene:

  • Charged:                  Kr. 559.000
  • Charged Plus:          Kr. 615.000
  • Fully Charged:         Kr. 631.800

Begynnerprisen ligger, før foreslåtte avgiftsjusteringer i statsbudsjettet, 100.000 kroner lavere enn prisen på den mest puslete bensinvarianten (100 hk mindre motoreffekt og 100 Nm mindre moment). iX3 er dessuten rundt 60.000 kroner lavere priset enn rimeligste ladehybrid som har omtrent samme ytelser, men er en tanke raskere fra 0-100, om det er viktig.

IONITY-AVTALE
BMW var en av initiativtakerne til det europeiske ladenettverket Ionity, som tilbyr DC-ladning med inntil 350 kW ladefart. Derfor jobbes det med et eget fordelsprogram slik at iX3-eiere kan lade rimeligere hos Ionity enn drop-in kunder gjør.

Problemstillingen rundt iX3 koker derfor ned til hvor viktig mangelen på firehjulsdrift og bare 750 kg tilhengervekt (ladehybriden trekker 2000 kg og dieselvarianten 2500 kg) er for kjøperne av denne type biler, når Tesla ruller ut Model Y, VW-konsernet fyller på med firehjulsdrevne elbiler fra Audi, VW og Skoda og Volvo pøser på med den litt mindre XC40 Recarge samtidig som Polestar ganske sikkert kommer sterkt tilbake med Polestar 2. Og fortsatt i dette bildet må ikke storselgere som Mercedes EQC, Jaguar I-Pace og ikke minst den noe større Audi e-tron, glemmes.

Som første Kina-bygde BMW, ventes iX3 å være i Norge i løpet av første kvartal neste år.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer