img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Fremdeles kjempepopulær
BRUKTBIL: I dagens bilsamfunn kan en Volvo XC70 med noen år på baken fort bli glemt. Likevel er dette fortsatt en glimrende bil!

Først publisert i Bladet BIL nummer 2/2020.

I prinsippet er det en V70 med mer bakkeklaring, røffere design og firehjulstrekk. Den hadde nokså store motorer, og veiegenskaper som var på høyde med vanlige personbiler.

Den ble lansert tidlig i 1998 som Cross Country, og i 2000 ble den hetende V70 XC, før den fikk navnet XC70.

Motor og kjøreegenskaper
Tredje generasjon XC70 kom i 2007, og forble ganske lik gjennom årene. Den fikk underveis enkelte oppgraderinger med jevne mellomrom, men endringene var ikke voldsomme.

Hovedvekten på motorsiden ligger helt klart på diesel. Man fikk både 2-litere og 2,4-litere, hvor effekten varierte mellom 163, 175, 185, og 215 hestekrefter. I bensinversjonene kunne man eksempelvis velge mellom en 3,2-liter på 238 hester eller en T6 utgave med 3-liter på 304 hestekrefter.

Bilen ble en stor hit ganske kjapt, spesielt fordi den ble betraktet som en luksuriøs hyttebil. Man fikk kjempeplass innvendig, bakkeklaring på 21 centimeter og firehjulstrekk, så nordmenn trykket den ganske raskt til sitt bryst.

XC70 av denne generasjon kunne skilte med Haldex 5-systemet, som for øvrig er samme system man bruker i Lamborghini Aventador og Bugatti Veyron. Firehjulssystemet fungerer godt, selv om det har vært påstander om at det fordeler kraft litt tregt.

Volvo frisket opp utseendet noe underveis, med blant annet ny front og beskyttelsesplater, men også utstyrsvarianter hvor man fikk ting som «Hill Descent» og oppgraderte lysdetaljer. Tredje generasjon ble også større i forhold til forgjengeren: 10,5 centimeter lengre og 4,2 centimeter høyere.

På asfalt er XC70 veldig god. Den scorer høyt på det meste, kanskje med unntak av en litt dårlig formidlende styrerespons. Noe sportsbil er det dermed ikke, men ytelsene var ikke til å fnyse av. Med 163 hester diesel, gjør den 0-100 km/t på 10 sekunder. T6 bensinutgaven gjør det samme på 7,6 sekunder.

Som forventet, er XC70 en veldig sikker bil. I tillegg til all elektronikk som skal sørge for at man unngår de store hendelsene på veien, er det også lagt inn ekstra støtabsorberende bjelker bak fangeren, og detaljer som nakkeslengbeskyttere, og spesielle bilbelter. De føles også ekstremt godt sammenskrudd, og selv om de er noe mer «nøytral» i interiørdesign enn konkurrenter som Audi, så gir den hyggelige timer bak rattet.

Økonomi
En tidlig utgave av XC70 får du for rundt 50 000 kroner. Er du ute etter siste produksjonsår – så får du en 2016-modell fra en halv million.

Sikkerhet:
Volvo scorer også høyt på voksne og barn i bil, men de scorer desto bedre på myke trafikanter. Her leverer de opp til sitt rykte.

Livet på innsiden
FRESHERE: XC70 har fått noen ansiktsløftninger underveis. I 2014 kom den blant annen med multimediaskjerm som ble plassert bedre, og instrumenter som var mer moderne som vist her.

KNAPT: Midkonsollen preges av fysiske knapper, og ingen berøringsteknologi. Noen liker det bedre. Girkassen er 6-trinns og koblet mot 163 hk diesel med 4x4, fungerer den godt.

SUVERENT: Interiøret i skinn er av svært høy kvalitet, og byr på nesten makeløs komfort.   

RYGGPROBLEM? Grunnet bakkeklaring på XC70, er inn – og utstiging enkelt. Man setter seg mer eller mindre inn og ikke ned.

VEITOG: XC70 har et velbalansert chassis og godt understell som gjør at den overrasker ved landeveiskjøring.

BAGASJE: Volvoen rommer 555 liter i bagasjen uten å felle ned baksetene. Gjør man det, har man 1600 liter. Bagasjerommet er kvadratisk, og er derfor enkel å stue varer o.l i.

BAKSETEGLEDE: Man sitter like komfortabelt som voksen i baksetene. Disse kan også deles 40:20:40, og har integrerte barneseter.

FORBEDRET: Den 6-trinns girkassen som sitter i nyere utgaver, girer faktisk når man ønsker. Man kan også overstyre ved å trekke spaken mot seg – og sjalte selv.

SOLID: Man har flere oppbevaringsrom og flaskeholdere/koppeholdere. Selv lokket som skjuler disse, er solide og knekker ikke om man er litt ivrig.

TILGJENGELIG: Rattet har flere funksjoner enn å bare svinge. Man kan også betjene diverse systemer som telefon, radio o.l. med tommelen.

Sjekkpunkter XC70:

1: Klunking. Sjekk lenkearmer.

2: Stopp. Bremseskiver

4: Tung. Lekkasjer på servosystemet.

5: Låst. Feil på sentrallås-systemet.

Pluss og minus XC70:

+ plass

+ sikkerhet

+ «offroad» egenskaper

- Litt utdatert følelse i forhold til konkurrenten

Det beste valget:
En 2015 modell med 215 hester er et godt valg. Man har krefter i massevis, og mer finspisset veiegenskaper. I tillegg er den oppdatert med mer moderne utseende, og utstyrsnivået er høyt.

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med en Subaru Outback? Bilen har fått navnet etter den røffe Australske villmarken, og er bygget i store trekk på Subaru Legacy. Her får du firehjulstrekk, svært god plass for å være japansk bil, 2-liters bensin på 150 hk, eller 2,5 diesel på 167 hk. Kvaliteten er god, og for en 2010-modell må du bare ut med rundt 80-90 000 kroner.

Du som vant lottopotten:
Tja. Hva med å prøve Bentley Bentayga med 600-hesters V12 under panseret OG bakkeklaring? Du må riktignok ut med 4 millioner, men jøss. Du tok jo lottopotten!

Styr unna denne!
Audi A6 Allroad fra perioden 2000 til 2005 er vel vi unisont enige om at man kan styre unna om man har behov for en bil som starter og går hver dag. Pepret med feil i både elektronikk, mekanikk og karosseri.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer