img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
94 bilder i galleri
Volkswagens 3. ikon
PRØVEKJØRT: Alle de som har bestilt Volkswagens nye «ikon» ID.3 uprøvd, kan bare glede seg.

Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.

Det var litt høytidsstemning da Volkswagens tredje største nyhet (etter Bobla og Golf) ID.3 ble avduket på Frankfurt-utstillingen i fjor høst. Det var vel så mye pomp og prakt da selveste forbundskansler Angela Merkel offisielt åpnet produksjonen av bilen på fabrikken i Zwickau i november 2019. Ansatte vi møtte under åpningen, var tydelige stolte over både bilen og fabrikken.

Det viktigste spørsmålet har vi imidlertid ikke fått svar på, før nå: «Hvordan er ID.3 å kjøre?» Vel, Volkswagen er ikke kjent for de aller største overraskelsene, men noen aha-opplevelser får man bak rattet.

Du setter deg inn i, for ikke å si opp, for du sitter høyere enn i for eksempel en Golf.

SKJERMENE
Mens dashbord-oppsettet og logikken har vært relativt uendret i Volkswagen-konsernets biler i en årrekke, er det et helt nytt tankesett som gjelder nå. Som i de fleste biler har du en midtplassert skjerm hvor du styrer det meste. Rett foran rattet har du en liten skjerm som kan skreddersys, men som i hovedsak viser hastighet, navigasjon, batterikapasitet osv. Mye styres fra rattet.

Noen startknapp finnes ikke. I stedet vipper du girbryteren, som befinner seg øverst på dashbordet, skjult av rattet, i Drive og kjører av gårde.

SÅ STILLE
Første aha-opplevelse får du når du ruller av gårde. Lydløst! Det vil si, i hastigheter under 30 km/t hører fotgjengere en viss kunstig lyd fra bilen, noe som nå er lovpålagt i mange land. Inne er det tyst.

Det er i og for seg ikke uvanlig at en elbil går stille. Det overraskende er hvor stille bilen går i 80 km/t, i 100 km/t og faktisk helt opp mot toppfarten på 160 km/t, som vi var oppe i i en av frifart-sonene på motorveiene rundt Wolfsburg. I de høyeste hastighetene hører du bare litt vindstøy, men ingenting sjenerende.

Volkswagen har brukt mye tid på å få ned støynivået i bilen. Blant annet er dekk fra tre produsenter, som gir ekstra lavt støynivå, tilgjengelig på ID.3.

Det er gjerne sånn at når motoren blir lydløs, merker man annen støy mye bedre. Over 60 km/t er det som regel dekkstøy som blir fremtredende. Har du kjørt en Tesla, vet du hva vi snakker om.

Det er mulig vi blir litt «lurt av» tysk asfalt, som er betydelig mer finkornet enn den norske, men støy er tilnærmet fraværende i ID.

HELLO ID!
«I ID.3 kan du nyte favorittmusikken», var budskapet fra en av Volkswagens representanter. Helt riktig. ID.3 kan være fristedet for musikkelskere. Vi ba bilen (Hello, ID!) spille litt rock, og jaggu ble «Radio BOB» satt på.

Det er i og for seg ikke noe nytt at du kan fortelle bilen hva du vil den skal gjøre. Det ender som regel opp med misforståelser og «krangler» med «dama i dashbordet». Det oppstod en uenighet i ID.3 også, men systemene har blitt bedre.

Foreløpig oppleves stemmestyringen mest som en gimmick, men i enkelte situasjoner kan det ha noe for seg, ikke minst når du er fersk sjåfør i bilen og ikke har satt deg inn i alle funksjoner.

SELVKJØRENDE
Den andre aha-opplevelsen, etter lydnivå, fikk vi da vi testet ut den adaptive cruisekontrollen og de mer eller mindre selvkjørende egenskapene. Her ligger ID.3 langt fremme.

Data fra navigasjonen kobles sammen med skiltgjenkjenning, heller ikke det noe nytt i seg selv, bare en opplevelse av det funker så til de grader bra. Når dette igjen fintunes i forhold til assistansesystemer som «lane assist», blir det veldig bra.

Lar du automatikken ta hånd om kjøringen, følger bilen fartsgrensene. I Tyskland går gjerne fartsgrensene fra 100 km/t rett ned til 50 km/t. Da begynner bilen å sakke ned i god tid før fartsgrensen senkes, slik at den er nede i 50 km/t når du er ved skiltet. Det kan muligens kreve litt tålmodighet for bilen som ligger bak …

IKONISK
Designmessig er ID.3 noe helt nytt. Volkswagen kaller den et nytt ikon. Mens Golf har vært en endeløs rekke av relativt forsiktig evolusjon, er det revolusjon på gang nå. Enn så lenge skal de to kompakte Volkswagen-modellene leve side ved side i flere år, mens e-Golfen, som har vært så populær her hjemme, forsvinner snart ut til fordel for ID3.

Den nye MEB-plattformen, som hele ID-familien og en rekke andre modeller fra konsernet skal bygges på, gir nye muligheter. Korte overheng, store hjul og en helt ny designretning starter en ny tidsregning.  Fronten, med lukket grill og lykter som minner om øyne, skal gi bilen et vennlig uttrykk.

20 TOMMER
De store hjulene løfter designopplevelsen. Testbilene vi kjørte stod på 20-tommere. I 2020 er det ingen sensasjon. De store hjulene bidrar nok til at bilen blir stivere enn den kunne har vært. Det merket vi ikke minst på dårlig asfalt.

Det blir interessant å oppleve hvordan ID.3 vil fungere på svingete norske småveier. I Tyskland var det langt mellom de mest utfordrende svingkombinasjonene. Utgangspunktet er det beste. Batteripakken gir et lavt tyngdepunkt.

Takket være bakhjulsdrift slipper du «torque steer», som forhjulsdrevne varianter med mye krefter kan være beheftet med. Vektfordelingen er tilnærmet 50/50, som gir utmerkede kjøreegenskaper.

ID.3 leveres fra start med to ulike batteripakker på henholdsvis 58 kWt (Pro) og 77 kWt (Pro S). Rekkevidden på disse er i teorien på inntil 420 og 550 km. Det er den minste av disse pakkene som er ventet å bli bestselgeren. Det er også denne 1st Edition, som er bilene som leveres ut først, bygger på.

Første modell ut er dessuten en Power-utgave, som har høyest effekt og raskest ytelse. 0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder. En mindre pakke som skal gi 330 km rekkevidde, kommer senere.

NORSKE SKUFFELSER
Hva så med skuffelsene? Det har lenge vært kjent at ID.3 verken kan ha taklast eller tilhenger. Det er nok den største «norske» innvendingen og det som diskvalifiserer den for mange. Mange ville nok også ønsket firehjulstrekk. Den gode nyheten er at alt dette kommer på den litt større ID.4 som bygger på samme plattform.

MILEPÆL
Det blir litt svulstig å snakke om et nytt ikon, men ID.3 gir milepæl-fornemmelsene vi svært sjelden opplever når vi kjører en ny bilmodell.

VI SYNES
Alt i alt gir Volkswagen ID.3 er pakke som bør appellere til mange nordmenn, med nytt design, god plass, gode kjøreegenskaper og et svært lavt støynivå.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer