Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020. Det var litt høytidsstemning da Volkswagens tredje største nyhet (etter Bobla og Golf) ID.3 ble avduket på Frankfurt-utstillingen i fjor høst. Det var vel så mye pomp og prakt da selveste forbundskansler Angela Merkel offisielt åpnet produksjonen av bilen på fabrikken i Zwickau i november 2019. Ansatte vi møtte under åpningen, var tydelige stolte over både bilen og fabrikken. Det viktigste spørsmålet har vi imidlertid ikke fått svar på, før nå: «Hvordan er ID.3 å kjøre?» Vel, Volkswagen er ikke kjent for de aller største overraskelsene, men noen aha-opplevelser får man bak rattet. Du setter deg inn i, for ikke å si opp, for du sitter høyere enn i for eksempel en Golf. SKJERMENE Noen startknapp finnes ikke. I stedet vipper du girbryteren, som befinner seg øverst på dashbordet, skjult av rattet, i Drive og kjører av gårde. SÅ STILLE Det er i og for seg ikke uvanlig at en elbil går stille. Det overraskende er hvor stille bilen går i 80 km/t, i 100 km/t og faktisk helt opp mot toppfarten på 160 km/t, som vi var oppe i i en av frifart-sonene på motorveiene rundt Wolfsburg. I de høyeste hastighetene hører du bare litt vindstøy, men ingenting sjenerende. Volkswagen har brukt mye tid på å få ned støynivået i bilen. Blant annet er dekk fra tre produsenter, som gir ekstra lavt støynivå, tilgjengelig på ID.3. Det er gjerne sånn at når motoren blir lydløs, merker man annen støy mye bedre. Over 60 km/t er det som regel dekkstøy som blir fremtredende. Har du kjørt en Tesla, vet du hva vi snakker om. Det er mulig vi blir litt «lurt av» tysk asfalt, som er betydelig mer finkornet enn den norske, men støy er tilnærmet fraværende i ID. Det er i og for seg ikke noe nytt at du kan fortelle bilen hva du vil den skal gjøre. Det ender som regel opp med misforståelser og «krangler» med «dama i dashbordet». Det oppstod en uenighet i ID.3 også, men systemene har blitt bedre. Foreløpig oppleves stemmestyringen mest som en gimmick, men i enkelte situasjoner kan det ha noe for seg, ikke minst når du er fersk sjåfør i bilen og ikke har satt deg inn i alle funksjoner. Data fra navigasjonen kobles sammen med skiltgjenkjenning, heller ikke det noe nytt i seg selv, bare en opplevelse av det funker så til de grader bra. Når dette igjen fintunes i forhold til assistansesystemer som «lane assist», blir det veldig bra. Lar du automatikken ta hånd om kjøringen, følger bilen fartsgrensene. I Tyskland går gjerne fartsgrensene fra 100 km/t rett ned til 50 km/t. Da begynner bilen å sakke ned i god tid før fartsgrensen senkes, slik at den er nede i 50 km/t når du er ved skiltet. Det kan muligens kreve litt tålmodighet for bilen som ligger bak … IKONISK Den nye MEB-plattformen, som hele ID-familien og en rekke andre modeller fra konsernet skal bygges på, gir nye muligheter. Korte overheng, store hjul og en helt ny designretning starter en ny tidsregning. Fronten, med lukket grill og lykter som minner om øyne, skal gi bilen et vennlig uttrykk. 20 TOMMER Det blir interessant å oppleve hvordan ID.3 vil fungere på svingete norske småveier. I Tyskland var det langt mellom de mest utfordrende svingkombinasjonene. Utgangspunktet er det beste. Batteripakken gir et lavt tyngdepunkt. ID.3 leveres fra start med to ulike batteripakker på henholdsvis 58 kWt (Pro) og 77 kWt (Pro S). Rekkevidden på disse er i teorien på inntil 420 og 550 km. Det er den minste av disse pakkene som er ventet å bli bestselgeren. Det er også denne 1st Edition, som er bilene som leveres ut først, bygger på. NORSKE SKUFFELSER VI SYNES OBS!
|