Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020. Kias ganske omfattende fossile modellprogram har de siste årene havnet i skyggen av deres få elektriske modeller. Særlig storselgeren Soul bidrar til at mange nå oppfatter Kia som et rent elbilmerke. Men det er ikke tilfelle. Kia har tenkt på det meste for deg da de utviklet Ceed stasjonsvogn. Til i utgangspunktet å være definert å være kompaktbil, er den med lengde på drøyt 4,6 meter mer enn stor nok til å dekke de fleste familiebehov. Så får det være at konkurrentene, med Skoda Octavia som den toneangivende i Norge, har tenkt akkurat de samme tanker. VINNER Mens Skoda leverte ut nær 4900 stasjonsvogner av Octavia i årets åtte første måneder, måtte eksempelvis Kia nøye seg med 78 stasjonsvogner (og like mange kombivarianter). Så Kia har virkelig en jobb å gjøre for å få fram fossilbilene. Men noen går mot strømmen og synes det er kult med bil ingen andre i gata har. Sånn sett dekker Kia Ceed behovet for dem som etterspør problemfritt bilhold, i hvert fall de første sju årene, som nybilgarantien dekker. Garantien er, etter min mening, Kias største fordel. Så er det jo greit at pakken til 421.000 kroner inneholder varme i rattet og tretrinns kjøling i forsetene, varme i baksetet og bakseterygger som felles ned 40/20/40 slik at skiposene får plass inne i bilen, selv med fire voksne på plass. (saken fortsetter) STOR BAK Bakluka åpnes elektrisk til et 108 cm dypt bagasjerom, som med ryggene bak lagt ned forlenges til 180 cm. Men husk at batteripakken på 8,9 kWt tar plass og sluker 188 liter av bagasjerommet, både med baksete i bruk og når ryggene legges ned (fra 625 til 437 og fra 1694 til 1506 liter). I en såpass stor bil forventes det å sitte bra i baksetet med god plass til beina og uten å skalle hodet i taket. Fordi Kia har tenkt på så mye for å gjøre den ladehybride stasjonsvognen praktisk, stusser jeg over at føttene ikke kan stikkes under forsetene når setene står i nedre posisjon. Konkurrenter har løst dette elegant. Dessuten grenser det til gjerrighet å ikke ha USB-uttak lett tilgjengelig i baksetet. KOMFORT Ikke alle ladehybrider trekker tilhenger, eller bare en svært lett henger. Testbilen trekker 1300 kg, bare 110 kg mindre enn fossilutgaven. 47 km elektrisk rekkevidde holder for mange, og er nok til å frita Ceed SW PHEV for engangsavgift. Like fullt tar Kia nær 50.000 kroner mer for ladehybriden, sammenliknet med utgaven med 140 hk bensinmotor og automatgir (Active utstyrspakke). For sistnevnte, svares 71.800 kroner i engangsavgift. Forskjellen sier det meste om hvor mye ladehybrid teknologi drar opp bilprisen. VI MENER
OBS!
|