img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Har tenkt på det meste
PRØVEKJØRT: Ceed SW er Kias mest praktiske fossilstasjonsvogn, som etter at den fikk stikkontakt ble mindre fossil, men ikke billigere.

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

Kias ganske omfattende fossile modellprogram har de siste årene havnet i skyggen av deres få elektriske modeller. Særlig storselgeren Soul bidrar til at mange nå oppfatter Kia som et rent elbilmerke.

Men det er ikke tilfelle.

Kia har tenkt på det meste for deg da de utviklet Ceed stasjonsvogn. Til i utgangspunktet å være definert å være kompaktbil, er den med lengde på drøyt 4,6 meter mer enn stor nok til å dekke de fleste familiebehov. Så får det være at konkurrentene, med Skoda Octavia som den toneangivende i Norge, har tenkt akkurat de samme tanker.

VINNER
Skodaen er også blitt ladbar etter siste generasjonsskifte, men den tilbys også med dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift og automat. Blant kunder som skygger unna SUV-er, har Skoda-løsningen så langt vist seg å være uslåelig.

Mens Skoda leverte ut nær 4900 stasjonsvogner av Octavia i årets åtte første måneder, måtte eksempelvis Kia nøye seg med 78 stasjonsvogner (og like mange kombivarianter). Så Kia har virkelig en jobb å gjøre for å få fram fossilbilene.

Men noen går mot strømmen og synes det er kult med bil ingen andre i gata har. Sånn sett dekker Kia Ceed behovet for dem som etterspør problemfritt bilhold, i hvert fall de første sju årene, som nybilgarantien dekker. Garantien er, etter min mening, Kias største fordel.

Så er det jo greit at pakken til 421.000 kroner inneholder varme i rattet og tretrinns kjøling i forsetene, varme i baksetet og bakseterygger som felles ned 40/20/40 slik at skiposene får plass inne i bilen, selv med fire voksne på plass.

(saken fortsetter)

STOR BAK
Tre kroker til å henge bæreposene på i bagasjerommet, slås bare av Skoda, batteriet sitter lett tilgjengelig bak, og det er godt med plass til ladekabler og annet som gjerne ligger løst i bilen under bagasjeromsgulvet.

Bakluka åpnes elektrisk til et 108 cm dypt bagasjerom, som med ryggene bak lagt ned forlenges til 180 cm. Men husk at batteripakken på 8,9 kWt tar plass og sluker 188 liter av bagasjerommet, både med baksete i bruk og når ryggene legges ned (fra 625 til 437 og fra 1694 til 1506 liter).

I en såpass stor bil forventes det å sitte bra i baksetet med god plass til beina og uten å skalle hodet i taket. Fordi Kia har tenkt på så mye for å gjøre den ladehybride stasjonsvognen praktisk, stusser jeg over at føttene ikke kan stikkes under forsetene når setene står i nedre posisjon. Konkurrenter har løst dette elegant. Dessuten grenser det til gjerrighet å ikke ha USB-uttak lett tilgjengelig i baksetet.

KOMFORT
141 hk i samlet effekt gjør ikke 1533 kg tunge Ceed til noen racer, selv med sportknappen trykket inn. Men det er den heller ikke konstruert for å være. Her gjelder først og fremst mest mulig komfort, så akselerasjon til 100 km/t etterspørres neppe av kundene (tar 10,8 sekunder).

Ikke alle ladehybrider trekker tilhenger, eller bare en svært lett henger. Testbilen trekker 1300 kg, bare 110 kg mindre enn fossilutgaven.

47 km elektrisk rekkevidde holder for mange, og er nok til å frita Ceed SW PHEV for engangsavgift. Like fullt tar Kia nær 50.000 kroner mer for ladehybriden, sammenliknet med utgaven med 140 hk bensinmotor og automatgir (Active utstyrspakke). For sistnevnte, svares 71.800 kroner i engangsavgift. Forskjellen sier det meste om hvor mye ladehybrid teknologi drar opp bilprisen.

VI MENER
Herlig at Kia har tenkt på så mange praktiske løsninger i Kia Ceed PHEV.

Kia Ceed SW plug-in hybrid

Motor:

1580 ccm, R4, turbo

Effekt/moment:

105 hk - 147 Nm

Elmotor 1:

60,5 hk - 265 Nm

Samlet effekt:

141 hk - 265 Nm

Drivlinje:

6A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

10,8 sek

Toppfart:

195 km/t

Batteri:

8,9 kWt

El-rekkevidde:

47 km

Bensinforbruk:

0,15 l/mil

CO2/NOx:

33 g/km - 6,7 mg/km

Mål LxBxH:

461/180/147 cm

Akselavstand:

265 cm

Bakkeklaring:

14,0 cm

Bagasjerom:

437 - 1506 kg

Egenvekt:

1533 kg

Tilhengervekt:

1300 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2019)

Pris fra:

Kr. 344 900

Pris testbil:

Kr. 420 890

Garanti:

7 år/150 000 km

Miljøklasse:

B

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer