img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Citroën sikter høyere
PRØVEKJØRT: Med elektrifiserte modeller, sikter Citroën mot en tredobling av bilvolumet i Norge neste år. Først ut er ladehybride C5 Aircross.

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

C5 Aircross er uten tvil Citroëns mest kjøpte bilmodell Norge i år, men volumet er lite for et merke som på seks år har krympet fra 1,9 til 0,9 prosent markedsandel.

Med elektrifisering av flere modeller på vei mot 2021, ser situasjonen langt lysere ut.

– Vi ser for oss en tredobling av volumet, er merkesjef Ole S. Nedenes klare beskjed, ved lanseringen av Citroëns første ladehybride modell. Det betyr i klartekst at C5 Aircross heretter blir å få kjøpt med stikkontakt, hele 225 hk motoreffekt og 55 kilometer rekkevidde.

SLIPPER AVGIFT
Fritaket for engangsavgift på grunn av det lave CO2-utslippet (forbruk 0,18 liter/mil) senker ikke prisen så mye at den undergår de rimeligste fossilvariantene av C5 Aircross, men nok til at Citroën rydder i modellutvalget på en slik måte at der kundene har mulighet til å velge elektrifisert framdrift, vil det bli lite fossilt å velge blant. Nedenes tror 70 prosent av Citroën-volumet i Norge neste år blir ladbare/batterielektriske modeller.

Det mest nærliggende spørsmålet å stille denne gang, vil likevel være hvorfor ikke Citroën like godt la inn firehjulsdrift på C5 Aircross, når bilen har formidable 23 centimeter i bakkeklaring og ser ut som en SUV? Teknologien er jo der allerede på konsernbrødrene Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland, alle ladehybrider med den samme 1,6-literen og 180 bensinhester som basis.

FÆRRE KONKURRENTER
Importøren unnskylder seg med at siden så mange av de ladbare familie-SUV-ene allerede har AWD, slipper de unna med mindre konkurranse. Mon tro det, sju av ti som så langt i år har kjøpt ny SUV, valgte en med 4x4.

Nei, livet blir ikke enklere for de volumsmå fram mot jul, men det skal i det minste Citroën ha, at C5 Aircross vekker en smule oppsikt og unngår å havne i den grå massen av nesten like biler. C5 har sjarm, er usedvanlig lettkjørt, og oppleves langt fra så bred (1,86 meter) i trange bygater som den faktisk er.

(saken fortsetter)

DESIGN
De rektangulære elementene i eksempelvis baklysene og i dekoren foran og på sidene, gjentas inne i bilen uten at det løfter funksjonaliteten. Dessuten er heller ikke utformingen av brytere og knapper på DS-nivå, men det hadde jeg ikke forventet. Citroën skal i PSA-systemet være billigere og mer folkelig enn DS.

Citroën landet i C5 på tredelt seteløsning bak, hvor hver av de tre setene lengdereguleres individuelt, og midtsetets bredde nesten matcher i bredde med setene på hver side. For voksne fungerer normalt 40/20/40-deling bedre, men for barn er den ideell, og for en familie på fem helt optimal.

Med lengde på 4,50 meter og med inntil 460 liters bagasjerom før bakseteryggene legges ned, byr C5 Aircross på nok plass for de fleste familier.

55 KM REKKEVIDDE
13,2 kWt batteripakke skal holde til 55 kilometer utslippsfri kjøring, som alltid starter i batterimodus om det ikke er for kaldt (batteritemperatur under fem grader) eller annet program legges inn. Naturligvis kan bilen programmeres til hybrid og sport, og selvfølgelig til ren eldrift. Bensinmotoren lader opp batteripakken fra tom på rundt halvannen time, om det skulle være strengt nødvendig. Vegglading skjer med 3,7 kW, men kan utvides til det dobbelte.

Et blått lys under speilet som kan ses utenfra, lyser når bilen kjører utslippsfritt. Et slikt varsel kan bli fremtidig krav for å kjøre i nullutslippssoner.

En lynknapp tar deg til strømflytprogrammet på infotainmentskjermen.

Selv om ladehybriden drar på hele 340 kilo mer bilvekt enn dieselbroren, gjør systemeffekten på 225 hk/360 Nm naturlig nok C5 Aircross til en rask bil som heller ikke sinker trafikken på europeiske motorveier, den dagen det igjen blir lov å ferdes der uten karantenekrav ved tilbakekomst.

MEKANISK FJÆRING
Et av de historiske kjennetegnene ved Citroën, er komfort og teknologi. Og nettopp komfort byr C5 Aircross på i rikt monn, men likevel: Selv med spesielle puter i støtdemperne for å fange opp ujevnhetene, er det ganske langt fra Aircross til Citroëns hydrauliske fjæring, som døde med modellene C5/C6. Det er bare å innrømme at verden ikke alltid går framover.

Ladbar C5 Aircross koster i utstyrvarianten Feel 390.000 kroner. Legg gjerne på 30.000 kroner til Shine, som inkluderer det meste Citroën kan levere av utstyr, eksempelvis adaptiv cruisekontroll og bakluke som åpnes med en fotbevegelse.

Er så prisen god? Av de 13 ladbare folkehybridene jeg fant med kun forhjulsdrift i OFV-søket, finnes både dyrere og billigere varianter, men bare et par SUV-er som begge er dyrere.

VI SYNES
Annerledes SUV med mange praktiske løsninger, men hvorfor har den ikke firehjulsdrift?

Citroën C5 Aircross Shine PHEV

Motor:

1598 ccm, R4, turbo

Effekt/moment:

180 hk - 250 Nm

Elmotor:

110 hk - 320 Nm

Systemeffekt:

225 hk - 360 Nm

Drivlinje:

8A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

8,7 sek

Toppfart:

225 km/t

Batteri:

13,2 kWt

El-rekkevidde:

55 km

Bensinforbruk:

0,18 l/mil

CO2/NOx:

32 g/km - 15,5 mg/km

Mål LxBxH:

450/186/165 cm

Akselavstand:

273 cm

Bakkeklaring:

23,0 cm

Bagasjerom:

460 - 1510 kg

Egenvekt:

1770 kg

Tilhengervekt:

1300 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2019)

Pris fra:

Kr. 390 000

Pris testbil:

Kr. 420 000

Garanti:

5 år/100 000 km

Batterigaranti:

8 år/160 000 km

Miljøklasse:

B

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer