Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020. C5 Aircross er uten tvil Citroëns mest kjøpte bilmodell Norge i år, men volumet er lite for et merke som på seks år har krympet fra 1,9 til 0,9 prosent markedsandel. Med elektrifisering av flere modeller på vei mot 2021, ser situasjonen langt lysere ut. – Vi ser for oss en tredobling av volumet, er merkesjef Ole S. Nedenes klare beskjed, ved lanseringen av Citroëns første ladehybride modell. Det betyr i klartekst at C5 Aircross heretter blir å få kjøpt med stikkontakt, hele 225 hk motoreffekt og 55 kilometer rekkevidde. SLIPPER AVGIFT Det mest nærliggende spørsmålet å stille denne gang, vil likevel være hvorfor ikke Citroën like godt la inn firehjulsdrift på C5 Aircross, når bilen har formidable 23 centimeter i bakkeklaring og ser ut som en SUV? Teknologien er jo der allerede på konsernbrødrene Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland, alle ladehybrider med den samme 1,6-literen og 180 bensinhester som basis. FÆRRE KONKURRENTER Nei, livet blir ikke enklere for de volumsmå fram mot jul, men det skal i det minste Citroën ha, at C5 Aircross vekker en smule oppsikt og unngår å havne i den grå massen av nesten like biler. C5 har sjarm, er usedvanlig lettkjørt, og oppleves langt fra så bred (1,86 meter) i trange bygater som den faktisk er. (saken fortsetter) DESIGN Citroën landet i C5 på tredelt seteløsning bak, hvor hver av de tre setene lengdereguleres individuelt, og midtsetets bredde nesten matcher i bredde med setene på hver side. For voksne fungerer normalt 40/20/40-deling bedre, men for barn er den ideell, og for en familie på fem helt optimal. Med lengde på 4,50 meter og med inntil 460 liters bagasjerom før bakseteryggene legges ned, byr C5 Aircross på nok plass for de fleste familier. 55 KM REKKEVIDDE Et blått lys under speilet som kan ses utenfra, lyser når bilen kjører utslippsfritt. Et slikt varsel kan bli fremtidig krav for å kjøre i nullutslippssoner. En lynknapp tar deg til strømflytprogrammet på infotainmentskjermen. Selv om ladehybriden drar på hele 340 kilo mer bilvekt enn dieselbroren, gjør systemeffekten på 225 hk/360 Nm naturlig nok C5 Aircross til en rask bil som heller ikke sinker trafikken på europeiske motorveier, den dagen det igjen blir lov å ferdes der uten karantenekrav ved tilbakekomst. MEKANISK FJÆRING Ladbar C5 Aircross koster i utstyrvarianten Feel 390.000 kroner. Legg gjerne på 30.000 kroner til Shine, som inkluderer det meste Citroën kan levere av utstyr, eksempelvis adaptiv cruisekontroll og bakluke som åpnes med en fotbevegelse. Er så prisen god? Av de 13 ladbare folkehybridene jeg fant med kun forhjulsdrift i OFV-søket, finnes både dyrere og billigere varianter, men bare et par SUV-er som begge er dyrere. VI SYNES
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
|