img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
I James Bonds forgård
PRØVEKJØRT: Har James Bond fått god tid? I hvert fall skygget produksjonsteamet unna DBX, Aston Martins første SUV, i «No Time To Die».

Først publisert i Bladet BIL  nummer 11/2020.

James Bond har det kanskje ikke så travelt lenger når han beveger seg utenfor asfalten, for om skurkene virkelig halset etter ham over heiene, ville det opplagte valget vært å holde seg til det vante firmabilmerket, til Aston Martin. Til SUV-en DBX. Og til den legendariske bilprodusentens første skritt ut i et terreng, som har reddet bunnlinjen til mang en sportsbilprodusent og bidratt til at bilmerker og modeller som fort kunne havnet på de evige motorveier, fortsatt er blant oss.

Selvfølgelig kjører James Bond fortsatt Aston Martin. DB5. DBS Superleggera, som med 5,2-liters V12 og et par turboer sparker ut 725 hk, er også med i filmen, men Bond holdt fingrene unna Aston Martin DBX i «No time to die». Produksjonsselskapet endte opp med Land Rovers nye Defender.

SPORTSKOMFORT
Hadde Bond derimot kjørt DBX, kunne han gledet seg over luftfjæret komfort, seks kjøreprogrammer tilpasset nærmest alle tenkelige forhold, og det hele pakket i britisk interiørhåndverk og skinn med detaljer i sømmer bare Bentley og Rolls-Royce kan varte opp med, men de er jo halvt tyske, så i den retningen ser neppe Bond-folket. Eller? Jeg kommer tilbake til det tyske.

Aston Martin handler ikke først og fremst om ytelser, selv om det også handler om det. Som det står i brosjyren for bilen, som førøvrig er bundet inn og med stive permer: «Sport is not only about performance, it’s a choice and a lifestyle.»

HANDLER OM STIL
Så det handler like mye om stil. Om britisk stil, i betydningen av eleganse. Som litt fordekt utfordrer eieren på at omgivelser og bruken står i stil med kjøretøyet. Uansett om DBX som første Aston Martin med tilhengerfeste (!) trekker inntil 2,7 tonn etter seg, ser det bedre ut med en slank og dyp blå Hydrolift på slep, enn et lass søppel på en slitt og overlastet Gaupen-henger på vei til bossplassen en lørdag formiddag.

Det siste er sånt man til nød gjør om trekkdyret heter Porsche Cayenne Coupe Turbo (550 hk), eller er en 625 hk BMW X6 M Competition eller 612 hk Mercedes-AMG GLE/GLS, alle, for øvrig, med mer motorkraft enn DBX.

(saken fortsetter)

Joda, det finnes SUV-er som holder følge med DBX ut av lyskrysset – selv performance-utgaven av den falkevingede bastarden fra California, gjør det uten nevneverdige problemer. Men det er ikke i den retningen Aston Martins folk hos Insignia orienterer seg, når de fra åskammen oppe under Ekebergsletta skuer etter kunder.

BENTLEY
Nei, de ser vestover, mot Billingstad, der entusiaster flokker seg i det nye Bentley-tempelet, etter at Bentley puttet V6 Audi-motor under panseret og koblet til ladeledning, som over natten senket prisen på Bentayga ned mot et par millioner kroner. Noen OBOS-SUV endte de ikke akkurat opp med, men tilgjengelig ble Bentleyen for langt flere enn V8-variantene – for ikke å snakke om langspurteren med W12-motorer.

Sånn sett kjører Aston Martin DBS med inngangspris rett under tre millioner (3,4 mill for testbilen), inn i samme prissjikt som de feteste Range Rover Sport med 5-liters V8-motor. Det vil si over billigste Bentayga, men godt under de dyreste.

Noen vil sikkert hevde, slik de har gjort siden Porsche klistret navnet sitt på Cayenne, og beviste at selv et høybygg kan kjøre bra, at SUV har ingen ting med sportsbiler å gjøre, og bare er med på å trekke imaget ned i den søla SUV-er så gjerne bader i for å vise at de er SUV.

GJENKJENNELIG
Ok, de som påstår dette blir heldigvis stadig færre, og både Lamborghini og Rolls Royce er for lengst på veien med SUV-er. Sånn sett kommer Aston Martin ganske seint til festen, men til gjengjeld stråler DBX mye kraft og fart selv når den står stille. Den særpregede grillen og den kraftige hekkspoileren med tverrgående signallys-stripe, gjenkjennes på så lang avstand som det er mulig å gjenkjenne et bilmerke.

Men nå er det på tide med litt historiefortelling: DB har opphav i navnet David Brown, mannen med traktorene og landbruksmaskinene som eide og utviklet Aston Martin fra 1947 til 1972. Allerede i 1950-årene gikk Brown med tanker om å bygge et luksuriøst, terrenggående høybygg. Han fikk til og med bygd en prototype, men gikk ikke videre med planene.

(saken fortsetter)

SKREDDERSØM
DBX, med mer crossover- enn SUV-preg, understreker med 325/35 YR 22 hjul bak og 285/40 YR 22 foran, vitaliteten til Aston Martin, og du skal være ganske kresen for ikke å føle det historiske suset når den kjente logoen i dørterskelen forsvinner av syne, og dørene lukkes med et lite sukk.

I setet med Aston Martin-logoen i hodestøttene, regulerer du deg elektrisk til en så perfekt kjørestilling som mulig i det spesialpreparerte skinnet, som bekler så godt som alle overflater i bilen. Skulle du ikke være fornøyd med standardvarianten, oppgraderer Aston Martins håndverkere gjerne med en Q-variant til 160.000 kroner. Spesiallakk til 96.000 individualiserer DBX ytterligere.

Her er varme rundt hele rattet, kjøling i setene, fortsatt mulighet for å stenge av den lovpålagte, men idiotiske start/stopp-funksjonen og kameraer rundt hele bilen. Det lukter altså velvære fra forsetene til bagasjerommet i en Aston Martin DBX, og bare Bentley og Rolls Royce matcher dette håndverksnivået.

Legg også merke til start- og girknappene øverst på dashbordet.

DYNAMIKK
Der Bentley Bentayga framstår som enda mer påkostet, tar Aston Martin det igjen på dynamiske egenskaper. Ikke minst på grunn av 400 kg mindre vekt å dra på enn Bentayga, oppleves DBS adskillig nettere å kjøre. DBX med lengde på drøyt fem meter, tar plass i garasjen, men krymper på veien, avhengig av hvilket av de fire kjøreprogrammene som velges, fra GT (betyr komfort hos Aston Martin) ned til Sport+.

Et par terrengprogrammer ligger også inne, og det er sikkert at DBX klarer seg like godt der veien slutter, som andre SUV-er med justerbar bakkeklaring med minus 50 millimeter til pluss 45 millimeter fra standardhøyde på 19 centimeter. Vadedybde i elver og flomvann, oppgis til 50 centimeter.

Men takk og pris for at bilen ikke leveres med snorkel á la Defender. Der går grensen …

(saken fortsetter)

MERCEDES-AMG
Dette biter virkelig i asfalten når kreftene slippes løs. At så mye som 54 prosent av vekten hviler på forakselen, kompenseres gjennom chassisbyggingen, oppsettet og elektronikkens individuelle fordeling av krefter til hjulene.

Og hvor kommer kreftene fra? I hvert fall ikke fra Wales, hvor bilen håndbygges (!) på en dedikert plattform i en helt ny fabrikk.

Jeg nevnte jo innledningsvis tysk påvirkning. Heller ikke Aston Martin kommer utenom. Så vi snakker om AMGs M177-motor, også den håndbygd. V8, fire liter, to turboer. Du kjenner tallene igjen fra flere AMG-bygde Mercedes-modeller.

550 HK
Etter å ha inngått et omfattende drivlinjesamarbeid med Daimler AG i 2013, er alt som driver bilen framover, hentet fra Mercedes. Men Aston Martins egen motorstyring sørger for 550 hk og 700 Nm i dreiemoment. Hvem sa at det var viktigere å komme seg til 100 på mindre enn 4,5 sekunder, og krysse Europa med toppfart over 290 km/t? Så vidt jeg husker, matcher kun Lamborghini, Bentley og Jeep Grand Cherokee Trackhawk, dette.

Også DBX trekker primært på bakhjulene, kreftene øses ut via den samme nitrinns girboksen Mercedes bruker, og kraft fordeles framover etter behov og programvalg.

Avhengig av kjøreprogram som ligger inne, starter kraftverket med eksoslyd som overgår BMW, og fullt ut svarer på lydbildet til Mercedes-AMG. Deilig!

TILHENGERFESTET
Infotainmentpakken kommer også fra Mercedes. Aston Martin forsøker å skjule det så godt de kan, men hjulet som styrer infotainmentskjermen er helt likt, og oppbyggingen av innholdet på instrumentskjermen er bare dårlig skjult Mercedes-design. Ikke noe galt med Mercedes, men Mercedes har selv tatt presentasjonsformen til neste nivå.

Jeg skrev om inntil 2700 kilo trekkevne. Kjempeflott, men hvem vil kjøre rundt med et fislete, manuelt avtakbart tilhengerfeste stikkende ut mellom to fete eksosrør, på en bil til 3,4 millioner? Selv om det bare koster 15.000 kroner ekstra. Her har virkelig Aston Martin en jobb å gjøre, og når de først gjør endringer, bør oppgradering til LED Matrix være i pakken.

En liten detalj til slutt: Blinklyslyden er også helt spesiell, og minner mest om David Brown som står langt borte og banker på noe hardt med en hammer. Så spesiell er lyden, at det tar tid å venne seg til den.

VI MENER
Deilig med SUV i grenselandet mellom ekstrem sport og ekstrem luksus.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer