Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
35 år etter første generasjon ble lansert, kommer nå helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé med M xDrive som gir deg valget mellom tradisjonell bakhjulsdrift eller firehjulsdrift i én og samme bil. Det innovative firehjulsdriftssystemet M xDrive, som først ble introdusert i siste generasjon BMW M5, kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i kjent BMW M-stil. Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene. Under panseret i begge modellene finner man den turtallsvillige rekkesekseren hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7200 omdreininger. Med sine 510 hk og et dreiemoment på 650 Nm, gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder for begge modellene med M xDrive. Det er 0,4 sekunder raskere enn ekvivalentene med bakhjulsdrift takket være det ekstra grepet fra forhjulene. Kombinert med 8-trinns M Steptronic automatgirkasse gir det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet føreren muligheter for rikholdig kjøreglede under de varierende kjøreforholdene vi er vant med i Norge. Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter, og puristene kan nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience. – Helt nye BMW M3 Competition Sedan og M4 Competition Coupé spiller i ligaen med de ypperste kjøremaskiner. Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi også noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge. Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i BMW M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kg på taket. For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere. Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov. Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk som kan hentes ut. De to nye modellene lanseres i juli. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid. Prisestimatene er som følger:
Valgets kval? For sammenligning finner du priser og data for de øvrige BMW M-modellene her
|