Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er bare tre år siden Porsche gikk på den samme smellen. Denne gangen dreide det seg imidlertid om gamle, gode Transporter. T1. Den skikkelige, mikrobuss, splitscreen, vinduer i taket. Hos Model Car World har de ganske mange varianter av denne, også i forskjellig målestokk. Dette likte Volkswagen dårlig. De gikk til retten og sa at dette ødela merkevarens verdi og gjorde gruppens reklame- og informasjonsvirksomhet vanskelig. De kunne selvfølgelig vise til en rekke merkevare-beskyttelser, både for 2D og for 3D-former, men modellbyggeren mente at dette forholdsvis nye trikset med å forlenge et produkts design-enerett til en merkevarebeskyttelse av en 3D form, i hvert fall ikke skal gjelde for leketøy. Dette ble også dommerens syn: – Det er ingen som oppfatter en slik modell som noe som representerer originalproduktet eller originalprodusenten, sa retten da Volkswagens krav ble avvist. Denne saken har gått i fem år og Klaus Kunke, mannen som står bak produksjonen av denne modellen, sier at han er lettet over avgjørelsen og at den på mange måter er en prinsipp-dom. Men han vil ikke anbefale andre små modellprodusenter til å gå i clinch med en stor bilprodusent. – Det har vært et enormt press, sier han, – og man kan fort bruke både tid og penger i en slik skala at et lite selskap går under av den grunn. Retten kunne forresten også vise til en sak fra 2010 da Opel ikke fikk stanset modellbygger Kurt Hesse i bygging av en Opel-modell. Senere, i 2017, forsøkte Ferrari seg, men Hesse gikk seirende ut og fikk fortsette med Testarossa-navnet. Halvannet år senere forsøkte Porsche seg med 911. Da måtte saken til og med innom EUIPO, EUs kontor for intellektuell eiendom, før Hesse gikk seirende ut av den også.
|