img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.

Elektriske SUV-er har vi 14 av på dusinet snart. Men hvor mange batterielektriske pickuper med tilsynelatende voksne prestasjoner har vi?

Foreløpig ingen. Det er mange vi venter på – men nå er Ford den første som har kastet seg ut i det. Da må man for det første ta bilen på alvor som et modent produkt, for det andre er det ikke tvil om at dette er en pioner-innsats.

Legg merke til at denne høyst sannsynlig vil gå utenpå Mustangen også når det gjelder pris – og dermed prestisje.

Riktignok skal «bruks»-versjonen komme på markedet for rett under 40.000 dollar – Mustangen starter på 43.000. Men Kumar Galhotra, president, Americas & International Markets Group, forteller lystig at denne fort kan ryke opp i 90.000 dollar i topp-utstyr versjonen.

Så langt går ikke Mustangen.

Bilen fikk en pangstart med en av verdens mest profilerte personer som testfører.

President Joe Biden var i Michigan for å pitche sin egen ambisiøse elbilplan da Secret Service slapp ned guarden og tillot at presidenten fikk en tur på Fords testbane.

Sittende presidenter får egentlig ikke ta i rattet selv.

Hva testsjåføren sa etterpå?

– This sucker’s quick, fortalte han journalistene.

Det er den. Ford sier nulltilhundre midt på fire-tallet.

Spesifikasjonene er greie. Bilen har hentet SuperCrew caben fra den vanlige F-150 og får bare en standard-lengde på planet: 168 cm.

Med 370 cm har den samme akselavstand som en vanlig F-150 og med 591 cm er den bare fraksjoner lenger enn den kjente modellen.

Vi finner åpenbart like mye bruk av aluminium i karosseriet som i forbrenningsmodellen, men her har vi en nyutviklet batteri-el-ramme i høyfast stål.

Ford har imidlertid ikke gitt oss noen vekt på denne bilen, men ved introduksjonen sa Linda Zhang – det er hun som har hatt program-ansvaret for den nye F-150 Lightning så hun burde vite det, at bilen veier ca. 500 kg mer enn den tilsvarende forbrenneren.

Siden den veier ca. 2.200 kg i en mellomutstyrt 4x4 versjon, kan man nok regne med at denne nye vil begynne å nærme seg tre tonn. Men hun forsikret at selv med en del ekstra vekt var bilen utviklet for å møte de samme pålitelighetskrav som alle andre trucks.

(saken fortsetter)

Et annet gøy poeng med den nye rammen er at de har kastet den gamle, stive bakakselen. Her er det montert en helt ny uavhengig opphengning – den første på en Ford truck.

Aluminium bære-armer og coil-overs som sammen med den styrkede forstillingen gir et en frigang på 22 cm – to mindre enn en vanlig Super Crew 4x4.

Zhang fortalte også at bilen skulle bygges i Rouge Electric Vehicle Center – et nytt anlegg bygget i forbindelse med det tradisjonsrike River Rouge komplekset.

Den nye er en fabrikk helt uten samlebånd, der automatiserte transport-roboter flytter bilene mellom de forskjellige stasjonene.

Vi har ikke fått alle elektriske detaljer – batterikapasiteten er for eksempel fremdeles ukjent. Men vi vet det er to motorer, en for hver aksel – og hver motor er alltid aktiv så det er aldri snakk om to-hjuls-drift. Men mengden pådrag kan endres mellom for- og bak.

Motorene byr på 426 hk og 1051 Nm. Med full-rekkevidde batteripakke kan effekten uppes til 563 hk. 

Det mest essensielle for amerikanske truck-kunder – henger-kapasitet – er også tatt godt vare på. Med den vanlige batteripakken kan bilen dra 3.500 kg, og med den store: hele 4500 kg (det låter spesielt bra når du kaller det 10.000 pund). Det vil si – ikke tro helt på det ennå – Ford sier de ‘tar sikte på’.

De snakker også om inntil 500 kilometer rekkevidde med den feteste batteripakken.

Det er mange avsnitt som forteller om de forskjellige lade-alternativene og -tidene. La det være nok med å si at de virker helt akseptable i dagens konkurransebilde. Det er dessuten et poeng at Ford har spesielle samarbeidspartnere i USA når det gjelder hjemmeladere eller lading langs landeveien.

(saken fortsetter)

Den andre veien kan bilen levere til sammen 2,4 kW gjennom fire stikk-kontakter, pluss at det er to USB-ladere med. Du kan lyse opp huset og lade mobiltelefonen din fra bilen.

James Turnbull som er marketing sjef fortalte at de hadde brukt seks år på markedsundersøkelser i forkant av denne modellen og at noe av det de hadde funnet ut var at kundene ville ha en bil som var «distinkt, men ikke særlig annerledes utseende». 

Derfor er design-endringene forholdsvis beskjedne. Lightning har fått griller som gjør den til den mest aerodynamiske noensinne – uten at det sier så mye. Og bortsett fra den tydelige LED hovedlys-signaturen forfra er det ikke lett å se forskjell på dem med eksosrør, og denne.

Innvendig har vi et 12-tommers instrument-cluster. Men toppmodellen har 15,5 tommers berøringsskjerm med Fords ferskeste SYNC 4A betjening.

BlueCruise henda-av-rattet vil også være om bord hvis du har bestilt den med Co-Pilot360 opsjonen. Mange andre dagsaktuelle finesser også, blant annet telefon-som-nøkkel funksjon.

Men en spesiell vri er at om bord-veiing av det du laster opp på planet er utviklet videre.  Nå justeres antatt rekkevidde automatisk etter den vekten som er registrert der bak.

Ta forresten med at du kan laste inntil nesten 200 kg bagasje under panseret foran også. En typisk elbil-fordel som verken luksusbilene fra BMW eller Mercedes byr på.

Produksjonen skal starte våren 2022. Men interesserte kan reserver sin i dag – mot et depositum på 100 dollar. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer