img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Countach – hvorfor?
Da Countach åpenbarte seg for første gang på Genève-utstillingen for 50 år siden, trakk halve bilverdenen pusten i en slags sjokk-reaksjon. Den andre halvparten ga blaffen – uansett.

Poenget er: den opprinnelige Gandini-designede Countachen var et sjokk.

Det var den også ment å være. Sjokkbølgene fra Miura – også Gandini, men fem år tidligere – hadde begynt å legge seg. Lamborghini trengte en ny sensasjon.

Det skal jeg si de fikk – prosjekt LP112 som den het internt – var så oppsiktsvekkende og upraktisk at det tok tre år før de fikk tonet den såpass ned at den var brukbar nok til at noen ville kjøpe den.

Ingen vil kunne kalle den nye Countachen oppsiktsvekkende, den bilen som Lamborghini nå presenterer under den store jålebil-uken nær Monterey med sentrum på Pebble Beach.

Jo visst, det er klart at dette er en superbil, men det er ikke engang åpenbart klart at det er en Lamborghini. De historiske særmerkene med hexagoner og skarpe kanter er nesten helt forsvunnet.

Der den opprinnelige Countachen kunne vært hogd ut av et solid isblokk, ser den nye ut som softice som har vært slikket på en stund.

Mitja Borkert hadde vært hos Porsche i mer enn 15 år da han overtok sjeftegnerplassen hos Lamborghini. Riktignok har han gjort biler som Sian, men streken hans har blitt mykere og mykere. Det er ikke mye hardcore Lambo i en Urus

Og det er en riktig vei, for det er helt opplagt at den opprinnelige Lamborghini-karakteristikken har gått ut på dato og at merket trenger et nytt språk – gjerne i retning av den nye Countach.

Men hvorfor kalle den nye bilen Countach når det eneste den har felles med den gamle er telefonskive-felgene, litt sekskant i baklysene, periskop i taket og to sett med luftinntak?

(saken fortsetter)

Men se på forskjellen i forholdet mellom de enkelte elementene. Hjulene ser jo ut som små trillebårhjul på den gamle – men gjorde seg bra den gangen. De gamle NACA-inntakene på sidene ser ut som designeren glemte å fullføre dem – selv om de er teknisk perfekte.

På den nye ser de ut som er klar til å spise opp en av de gamle bilene. Og rutene på den gamle ser jo nesten flate ut – og passet glimrende til grunnformen.

Det er ikke noe galt med den nye – men hvorfor kalle den Countach når den har så lite å gjøre med den gamle? Eller hvorfor ikke bygge en som var mye mer en hilsen til den gamle – kanskje a la Walter de Silvas Miura Concept fra 2006 – Miuras 40-årsdag.

Les også: Miura-fest i Paris

Eller på den annen side, man kunne jo også laget et virkelig sjokk-artet konsept som forsvarte Countach navnet. Kanskje a la Egoista som – den mannen igjen! – Walter de Silva lagde for å feire fabrikkens første 50 år i 2013

Den nye modellen skiller seg ut fra den gamle ved å være mye feitere: 73 cm lengre, 7 cm høyere og 530 kg tyngre på tross av karbon og andre moderne muligheter til å spare vekt.

(saken fortsetter)

Til gjengjeld så interiøret ut til å ha eksellent og smakfull finish – hilsen fra Ad Personam, skreddersøm-avdelingen – og såpass god plass at du ikke var garantert livstidshandicap dersom du tilbragte mange timer i den skeive, trange Countach-førerplassen.

Men for å få det hele ned på jorden igjen: den nye Countach er ganske enkelt en Sian med et nytt karosseri som er banket sammen ut fra en brief som er vanskelig å oppfatte.

Mekanisk betyr dette den historiske 6,5-liters V12 motoren med 769 hester pluss en mild hybrid, med en superkondensator i stedet for batteri, som legger til 34 hester på elmotoren på bakhjulene.

I ytelse, hvis noen kommer til å kjøre fort med denne, vil det si 360 km/t i toppfart og nulltilhundre på 2,8. Til 200 vil du trenge 8,6 sekunder, på tross av at du må jobbe deg gjennom noen av trinnene i den eldgamle Independent Shifting Rod syv-trinns kassa som de har jobbet med siden Aventadorens tid.

Underlig valg, Volkswagen-gruppen er vel fremdeles verdensmestre på dobbeltclutch automatisert girskift?

Bilen skal produseres og selges, men bare i 112 eksemplarer. (Noen som husker hva gamle-Countach sin prosjektbetegnelse var?) Det ble fortalt at da utstillingsbilen forlot Italia på vei til debuten, var det fem byggenummer som enda ikke var solgt.

Tipper det har endret seg nå til type: Utsolgt.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer