img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Tøff i trynet – parkerer selv
PRØVEKJØRT: Hyundais tøffeste SUV fjernparkerer du med nøkkelen i handa. Dessuten klarer bilen drøyt 50 km på strøm. Møt fjerde generasjon Tucson.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.

Det nærmet seg jul, men uten påtrengende mange biler på parkeringsplassen utenfor senteret. Det vil si, helt til jeg litt senere skulle hente Hyundaien og oppdaget at det knapt var mulig å åle seg inn uten å skitne til klærne. Men hva var egentlig problemet?

For slike bagateller har jo Hyundai elegant tatt hånd om under rubrikken selvparkering: Lås opp bilen og lås den igjen. Trykk innen fire sekunder på startknappen på fjernkontrollen, og bilen starter.

Så er det bare å trykke på bak- eller framoverknappen, og bilen kommer kjørende ut av parkeringslommen (eller eksempelvis en trang garasjeplass) av seg selv. Om det skulle dukke opp en hindring foran, bak eller på siden av bilen, så stopper den med en gang.

Smart, ikke sant?

BLINDSONESKJERM
Hyundais Tucson er smartere enn som så. Instrumentskjermen inneholder en liten, men ganske vesentlig, detalj hentet fra andre modeller i Hyundai/Kia-konsernet: når blinklysbryteren slås på, aktiveres et kamera plassert under speilet på den siden det blinkes til. Bildet kommer opp i det venstre instrumentet når det blinkes til venstre, og i høyre instrument når det blinkes til høyre. Hvorfor har ikke alle biler denne løsningen?

På mange biler åpnes bakluka ved å føre foten under støtfangeren. Men våger du det der du står på holka med fire bæreposer i hendene? Kanskje ikke, så også det har Hyundai tenkt på. For nøkkelen har du jo i lommen, så stå bare stille ved bakluka i tre sekunder, og simsalabim, så åpnes den og du kan sette posene rett inn. At Hyundai glemte å montere skikkelige posekroker slik eksempelvis Skoda har, bærer jeg over med.

Lansert allerede i 2004, oppnådde Tucson aldri høyere status enn å være traust familiebil, og i seneste generasjon med en ikke altfor frisk dieselmotor til framdrift.

FJERDE GENERASJON
Men alt dette er historie og vil være mer eller mindre glemt når fjerde generasjon Tucson entrer vinterslappe veier i overgangen til lange og lyse kvelder, med hele 265 bensin/elektriske hybridhestekrefter klare til å trekke på alle hjulene, og med et forbruk/CO2-utslipp så lavt at bilen helt slipper unna engangsavgifter når den krysser grensen på vei til en bilbutikk nær deg.

Hyundai har vært en viktig bidragsyter til elektrifiseringen av den norske bilparken. Nå kutter merket ut alt som ikke har ladeledning, og lanserer samtidig en rekke modeller i et ladehybridmarked som har økt fra 13 til 20 prosent av personbilvolumet det siste året. Og som trolig kommer til å vokse enda mer i 2021.

Det er her Hyundai angriper med den tvers igjennom omarbeidede Tucson. Plattformen er ny, og alt du ser utvendig og inni bilen minner knapt om forgjengeren. Økt bredde og høyde samt lengde til 4,50 meter gir mer plass, spesielt i baksetet og bagasjerommet.

(saken fortsetter)

LØFTET MATERIALVALG
Samtidig gjør Hyundai som Mazda, og legger listen høyere på materialvalget for at de som oppholder seg i bilen skal trives enda bedre. Tiden for billig plast ser nå ut til å være på vei ut selv av helt vanlige familiebiler. Og takk for det!

Særlig den nye fronten i et designspråk Hyundai kaller Parametric Dynamics skiller seg ut ved at kjørelysene, som er en del av grillen, blir «usynlige» når lysene slås av. Resten av lyspakken består av LED, men uten matrix-teknologi på hovedlyset.

TATT EN «MERCEDES»
Innvendig er Tucson helt endret. Her har Hyundai tatt en «Mercedes» og løftet instrumentskjermen helt fram til kanten av dashbordet. Grafikkvalg og kontrast gjør at dette fungerer fint selv når solen skinner rett inn på skjermen.

Nesten alt av knapper, inkludert audioanleggets volumhjul, er borte og erstattes av skjermberøringspunkter. Berøringsfølsomme skjermer er ikke uten problemer i en bil, og jakten på favorittradiokanalen førte til at jeg måtte stanse bilen for å finne den.

Naturligvis kan slike viktigheter og det meste av andre funksjoner i bilen styres fra rattet, men det blir ofte mange distraherende knappetrykk før rett informasjon dukker opp. Det hadde heller ikke gjort noe om Hyundai hadde løftet infotainmentskjermen høyere opp, slik Kia har gjort i storehalvbroren Sorento.

GIRVALG MED KNAPPER
Det er flere år siden Hyundai tok i bruk knapper til girvalg, og i Kona står de logisk plassert med framover på venstre side og bakover på høyresiden av velgeren. Men i Tucson har det gått litt i ball for koreanerne, ved at knappen for å kjøre framover står bak knappen for å kjøre bakover.

Jeg forstår tankegangen om man forholder seg til tradisjonelle biler med automatgirspak, men Jaguar-løsningen i I-Pace ved å bytte om knappene faller mer naturlig når de bare skal trykkes på.

(saken fortsetter)

KJØREGLAD
Drivlinjen og kjøreoppsettet vil du heller ikke kjenne igjen fra utgående Tucson. Her bys på nok krefter, og klart forbedret styring og demping som strammes såpass mye opp at Tucson tar i vei med mer enn et snev av sportslighet, den innbyr faktisk til engasjert kjøring på litt friske turtall.

Tucson har en rekke kjøreprogrammer, men der stadig flere produsenter elektrifisere bakakselen for å spare penger og mellomakselplass, holder Hyundai seg til mekanisk kraft fra forhjulene og bakover. Normalt triller bakhjulene bare med, men inntil halvparten av tilgjengelig kraft kan overføres bakover ved behov.

Hyundai har også utstyrt Tucson med Highway Driving Assist, som både holder bilen midt i filen, sørger for riktig avstand til andre kjøretøyer, og bruker navigasjonsdata for å tilpasse hastigheten.

MINST 50 KM
Nå iler jeg til med å si at dette førsteinntrykket baseres på noen timer i den hybride varianten som ikke skal selges her, men ytelsene og kjøreopplevelsen vil trolig være ganske lik ved at økt vekt på grunn av tyngre batteri kompenseres av sterkere elektrisk motor.

Det betyr at samlet effekt i hybriden oppgis til 230 hk og til 265 hk i ladehybriden. Bensinmotoren på 1,6 liter/180 hk er den samme i begge. Ladehybriden starter på strøm med antydet WLTP-rekkevidde rett over 50 km.

Vil man spare strømmen til senere, så kjører bilen i vanlig hybridmodus, og det er mulig å lade batteriet med bensinmotoren før man kommer til et område som krever null utslipp.

(saken fortsetter)

13,8 kWt 
Mens hybridens batteripakke i sin helhet befinner seg under baksetet, ligger den fysisk vesentlig større ladehybridpakken på 13,8 kWt (produseres av LG i Polen) i gulvet, tar litt av høyden til baksetet og stjeler litt bagasjeplass.

Ut over det er hybriden og ladehybriden så godt som like, men årsaken til at hybriden ikke vil bli tatt til Norge henger sammen med at engangsavgiften på hybriden er høyere enn pristillegget for mer avansert teknologi/batteri i ladehybriden.

At Hyundai nå vil vise at de ikke bare er et elektrisk bilmerke i Norge, med også beveger seg inn i det ladehybride sporet, beviser prisingen av Tucson hvor toppmodellen havner tusenlappen under dagens toppmodell, og på grunn av utstyr og teknologi framstår som et langt mer attraktivt kjøp enn utgående Tucson.

Ny Tucson prisstarter på 464.000 kroner for den litt enklere utstyrte Trend, mens toppmodellen Premium ender rundt 509.000 kroner.

Viktige konkurrenter vil være Mitsubishi Eclipse, Toyota Rav4, Suzuki Across, BMW X1, Volvo XC40, Ford Kuga, Jeep Compass og MG EHS.

VI SYNES
Flott og viktig konkurrent og bidragsyter i et voksende ladehybridmarked.

Hyundai Tucson
  Hybrid 4x4 Ladehybrid 4x4
Motor: 1598 ccm, R4, turbo bensin 1598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 180 hk/ 265 Nm 180 hk/ 265 Nm
Elmotor: 60 hk/ 264 Nm 91 hk/304 Nm
Samlet effekt: 230 hk/ N Nm 265 hk/350 Nm
Drivlinje: 6A, firehjulsdrift 6A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 8,3 sek 8,6 sek
Toppfart: 193 km/t 190 km/t
Batteri: n/a 13,8 kWt
El-rekkevidde: Ikke Over 50 km
Ladefart: Lades ikke 7,2 kW
Bensinforbruk 0,59 l/mil n/a
CO2/NOx:  135 g/km/10,3 mg/km n/a
Mål LxBxH: 450/187/165 cm 450/187/165 cm
Akselavstand: 268 cm 268 cm
Bakkeklaring: 17,0 cm 17,0 cm
Bagasjerom: 616 - 1795 liter 558 - 1737 liter
Egenvekt: 1634 kg 1924 kg
Tilhengervekt: 1650 kg 1650 kg
Euro NCAP Ikke testet Ikke testet
Pris Trend: Tas ikke til Norge Ca 464 000 kroner
Pris Premium: Tas ikke til Norge Ca 509 000 kroner
Miljøklasse: E B

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer