Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021.
Firehjulsdrift og 300 hk gir ikke uten videre GTI-opplevelse, påstår jeg, og hører gnålet i bakgrunnen om hvor kresen går det an å bli.
Men når Volkswagen innlemmer 4x4-utgaven av ID.4 i GT-porteføljen, er det mest for å markere effekt og ytelse, og ikke på noen måte å innlemme den som konkurrent til eksempelvis Golf GTI, selv om de to koster omtrent på krona det samme og bruker eksakt samme tid fra stillestående til 100 km/t: 6,2 sekunder.
RØDE SØMMER
Å sammenlikne de to, blir derfor helt feil. Noen røde sømmer på dashbordet, tre ekstra lys på hver side i fronten og seter med innebygde hodestøtter er der kun for å skille vanlig ID.4 med bakhjulsdrift fra 4x4-varianten, og gjør kanskje GTX eksklusiv (og kostbar) i markeder uten generelle bilavgifter, mens den i Norge kun er å oppfatte som en veldig praktisk og rommelig elbil for familier flest.
VW sier ikke annet om fordelingen av krefter mellom akslene enn at det styres elektronisk og at et eget offroadprogram hjelper til så du kjører deg fast på helt utilgjengelige steder om du ikke har vett på å stoppe før bilen gjør det. 17 cm bakkeklaring fremkaller ikke uten videre Jeep-egenskaper, men det har heller aldri vært meningen.
VELGER 4X4
Hvorfor vi mener ID.4 GTX kommer til å befinne seg blant bestselgerne utover høsten og inn i 2022, forklares først og fremst med norske bilkjøperes hang til å velge 4x4 når det er tilgjengelig. 95 hk ekstra (knyttet til forakselen), 150 Nm mer i drakraft og 1200 kg tilhengervekt framfor 1000 kg trekker også i positiv retning.
For å teste tilhengeregenskapene, hang jeg 1200 kg bak bilen. Kun på strømforbruket var det merkbart at bilen trakk en båt.
Er det nødvendig med 4x4 på en bil med drivhjulene bak og nær 50/50 vektfordeling? Vel, sist vinter satt jeg bom fast på flatmark med bakhjulstrekkeren av ID.4 fordi mye kram snø pakket under bilen. Med 4x4 kunne jeg enkelt rygget meg ut av problemet.
(saken fortsetter)
LANGTURSBIL
Bortsett fra frasparket er det liten kjøreforskjell på ID.4 og GTX. Sportsprogrammet med raskere gassrespons og fastere oppsett gjør ikke drøyt 2,1 tonn tunge GTX spesielt sportslig. Til gjengjeld er den ganske komfortabel og en typisk langtursbil, med 475 km i oppgitt rekkevidde.
Også GTX-setene foran leveres med forlengbar sittepute, og ryggmassasje for dem som vil betale ekstra for det. Alt av oppstartsprosedyrer er likt, bare å sette seg inn i bilen (med nøkkelen i lommen), vri på den instrumentbordplasserte girvelgeren (ide rappet fra BMW i3) og legge i vei.
«NORSKE» FELGER
Selv om ID.4 ikke leveres med full én-pedals funksjon som eksempelvis Opel Ampera-e, BMW i3 og Nissan Leaf, er bremsefunksjonen i B-posisjon såpass kraftig at ID.4 GTX nærmest kan kjøres kun med høyrepedalen.
Volkswagen har ikke i utformingen gjort noe forsøk på å skjule størrelsen på 1,64 meter høye GTX. 20 tommer store hjul er en del av pakken.
Men hvem vil kjøre rundt med «svenske» felger på bilen (ja, felgene bærer navnet Ystad) når GTX kan leveres med enda tøffere «norske» felger på 21 tommer? De heter naturligvis Narvik.
LADER GANSKE RASKT
VW lover lang rekkevidde fra 77 kWt netto batteripakke og høy DC ladefart. For å ta ladefarten først så startet jeg siste lading med 8 prosent igjen på batteriet, og farten (oppgitt til maks 125 kW) føk umiddelbart opp til 125,8 kW, falt til 105 kW ved 42 prosent fylling, til 78,1 kW på 60 prosent, og videre ned til 63,6 prosent på 70 prosent. Da hadde jeg på en drøy halvtime ladet nye 300 km rekkevidde. Det er høyst akseptabelt.
Forbruk på landeveiskjøring målte jeg til 16,2 kWt/100 km mens bilens gjennomsnittlige forbruk siden registrering (drøyt 1000 km) var 18,2 kWt (som er inkludert 60 km med maksimal tilhengervekt bak).
VI SYNES
ID.4 GTX har det som skal til for å bli blant elbilvinnerne: lang rekkevidde, lader raskt, god plass i baksetet og akseptabel tilhengervekt.
Volkswagen ID.4 GTX Pris billigste | Kr. 442 900 |
Pris testbil | Kr. 553 500 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 95 hk |
Motor bak | 204 hk |
Samlet ytelse | 299 hk - 460 Nm |
Batteri (netto/brutto) | 77/82 kWt |
Lading DC/AC | 125/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,2 sek |
Toppfart | 180 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Energiforbruk, oppgitt/test | 18,5/18,2 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 475 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 458/185/164 cm |
Akselavstand | 276 cm |
Bilvekt | 2136 kg |
Bakkeklaring | 17,0 cm |
Tilhengervekt | 1200 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 543 - 1575 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2021) |
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.