img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Ny storstue i Oslo
Hvis kinesiske Nio får det som de vil, kan de nok snart kalle sitt innslag på et av Oslos fornemste hjørner for Hovedstadens Nye Storstue.

Det er vel Oslo Spektrum som i det siste har forsøkt å markere seg som Oslos storstue. Men i forhold til adressen til Nios nye ‘House’, Karl Johans gate midt mellom Grand og Paleet, ligger jo Spektrum langt ute på landet.

Dessuten har Nios nye hjem mye mer preg av stue. Her finner du bokhyller, her finner du kaffe, her finner du bordtennis, her finner du sågar en peis.

Les mer om bil, konsept og priser her

Hvordan den vil bli brukt er jeg imidlertid veldig spent på.

Nio, vår ferskeste kinesiske bil, har en ekstrem filosofi om livsstil og kundeopplevelse. Og det å kunne dykke inn i en Nio-verden, gjerne midt på Karl Johan, eller midt i Beijing, er en del av denne visjonen.

Med mindre du ikke kan dypdykke inn i Nio-universet, vil åpenbart ikke forstå hva det er selskapet vil deg.

I siste instans er det selvfølgelig å selge deg en bil, men på for å komme dit er det enorme omveier via en utrolig mengde øko-systemer og servicetjenester og livsstilprodukter og brukeropplevelser og tjenestetilbud og alle disse ordene som egentlig ikke betyr annet en ‘håper’u har’e bra!’

Nettopp dette er også essensen i kritikken mot Nio hjemme i Kina. Deres app får stadig premier som den mest brukervennlige og den mest inkluderende av alle apper som kommer fra ledende kinesiske bilprodusenter. 1,6 millioner har lastet den ned, og de opplever 200.000 daglige brukere.

– Men, sier analytikere, – Nio mangler evnen til å monetizere – slå mynt på – denne utrolige aktiviteten. De klarer åpenbart å skape interesse rundt den siste vinen de har kjøpt i Frankrike som de nå tilbyr brukerne, eller Tom Dixons siste design-forslag – men de klarer ikke selge biler i samme fart.

Nå må man selvfølgelig ha klart for seg at Nio også tilhører den type startup elbilprodusenter som er helt rå på å produsere Excel-ark der en vanvittig inntjening vil dukke opp en gang på 2030-tallet. Imens sitter investorene og venter tålmodig.

Tesla-oppskrift.

Nio-sjefen William Li forsøker å ikke bløffe noen. Han sa nylig til Reuters at det er en lang vei før man kan håpe på suksess i Europa. – Vi vil komme til å trenge et helt ti-år for å få et skikkelig fotfeste der, sa han.

Og en del av oppskriften er åpenbart å invitere folk inn. Så gjenstår det å se om folk som rusler på Karl Johan lar seg friste av en kaffebar, en kjempestor Aula der Nio-symbolet øverst på veggen gir fjerne assosiasjoner av en Scientologi-kirke og trefargede, lange vegger, ubrutt av kontraster, minnet om moderne flyplass-arkitektur. 

I tillegg finner de besøkende et barnerom, et bibliotek, møterom som kan bookes, et bordtennisrom, lekre toaletter (litt skuffet over at det ikke er kinesiske imitasjoner av Toto potter der, sånne med varm luft og hornmusikk) og sikkert mye mer som jeg ikke fikk med meg.

(saken fortsetter)

Dessuten er det et utstillingsrom der selve formålet med øvelsen er stilt ut.

Akkurat nå er den avdelingen spesielt attraktiv. Du finner den blå EP9 to seters sportsbilen som satte rekord på Ringen. Tegnet av glupe David Hilton som etter den gikk til GAC og som nå er i California som designsjef for Karma. 

Dessuten finner du EVE, konseptbilen som debuterte i South by Southwest, Austin, USA, helt tilbake i 2017.

Men bilen ser moderne ut den – og vel så det. Men de som er så råtne at de går tilbake og leser beskrivelsen av bilen, med alle dens innebygde drømmer, vil oppleve hvor fort floskler om kundereiser og økosystemer blir ultra-daterte.

Det er ikke stor forskjeller på banalitetene fra 2017 og fra 2021.

Hva som ikke blir utdatert, er tegningene til Anette Moi. Jeg har applaudert henne før, da hun dekorterte bilene til Oslo Runway, som moteuken var omdøpt til, i 2017. Nå var hun invitert, sammen med Sandra Blikås, til å designe produkter til Nios store, globale kolleksjon.

Mens Moi hadde satset på geitost og vafler og sauer og noen herlige sardiner-på-puta produkter, hadde Blikås blant annet designet grafittidekor på 1:18 modeller av Nio-biler. Markedsført gjennom de riktige kanalene – modelldillafolkets organer – er dette garanterte profittobjekter. Her kommer samlerprisen til å øke fort.

Jeg gleder meg til å stikke innom en vanlig hverdag – det skal bli spennende å se hvordan dette fungerer. Men jeg nekter å tro at dette er en bedriftsøkonomisk sunn måte å selge biler på.

I et ti-års perspektiv, kanskje. Eller i et scientologi-evighets-perspektiv der man virkelig ser langt inn i fremtiden har det en mulig bærekraft. Men ut fra vanlig bilsalg/bilkunde-perspektiv ser dette egentlig umulig ut.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer