img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Den nye folkebilen
PRØVEKJØRT: Volkswagen jager opp elektrifiseringstempoet. ID.4 er her og de første kundene har allerede fått bilen som uten tvil blir VWs viktigste i Norge i år. Men 4x4-varianten kommer først til sommeren, og har ID.4 nok appell til å bli landets mest kjøpte bilmodell i 2021?

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.

Sent i 2019 hadde mange Volkswagen ID.3 som 2020-favoritt. Men ID.3 kom for sent og klarte aldri å ta igjen e-tron, så det ble Audis år.

Å ha et tidlig startnummer kan ha fordeler. Spørsmålet er likevel om VW ID.4 får opp høy nok startfart til å holde unna for konkurrentene som dukker opp utover våren og sommeren.

For de er mange, de er interessante og de kommer til å by ID.4 på hard konkurranse i et 2021 som uansett blir et rotterace for elektriske biler, fram mot en mulig og fryktet momsintroduksjon fra 2022.

FOLKEELBILER
Samtidig ser 2021 ut til å bli året hvor folkeelbilene fyller et dårlig møblert rom mellom de mange små og forholdsvis rimelige variantene, og de store og dyre. ID.4 tilbyr det de små ikke har, som stort bagasjerom, et baksete det er godt å sitte i for langbeinte, mulighet til å trekke tilhenger og innpå 500 km rekkevidde – alt dette for rundt 400.000 kroner. Inkluder mer utstyr og legg så til firehjulsdrift, og pakken er komplett for rundt 500.000 kroner.

Som navnet tilsier, framstår ID.4 som storebror til ID.3. Det merker du lite til bak rattet. Kun detaljer skiller de to. Instrumentskjermen er så godt som lik, girvelgeren (hvis idé er rappet fra BMW i3) er den samme. og det gjelder også infotainmentskjermen og rattet.

STORT I BAKSETET
De 32 cm VW har lagt på ID.4 i lengden sammenliknet med ID.3 (4,58 mot 4,26 meter), tilgodeses baksetet og bagasjerommet. 77 cm beinplass bak en 180 meter lang fører, er på nivå med biler som opptar langt mer gateplass enn ID.4. 33 cm plass mellom kanten på bakseteputa og B-stolpen forenkler det å gå inn og ut av bilen, og bakdører som åpner nesten i 90 grader gjør det ekstra lett å løfte inn barn i barnestolen.

101 centimeter dypt, ganske firkantet og 61 cm høyt bagasjerom som laster 543 liter, forenkler pakking til ferien, dog med upraktisk terskel når seteryggene legges ned og rommet øker til 1575 liter.

Et lite rom under gulvet helt bak mot støtfangeren huser de to ladekablene, og fortsatt undrer det meg at VW ikke har satt av rom til dem under panseret. Det er plass nok der, og Audi fikk det til på e-tron.

(saken fortsetter)

ROMFØLELSEN 
ID-familien representerer et like fundamentalt brudd med fortiden som Passat/Golf/Polo gjorde i forhold til de hekkmotoriserte VW-bilene fram til tidlig i 1970-årene. Ved å trekke frontruta langt framover oppleves bilen enda større enn den er innvendig, og instrumenteringen med en liten skjerm festet til rattstammen og en større vinklet mot føreren på dashbordet, gir en klar følelse av å sette seg inn i fremtiden. Men jeg innrømmer villig vekk at VW fortsatt har mye å lære av Tesla i å gjøre skjerminformasjonen lett tilgjengelig og uten å ta for mye av oppmerksomheten vekk fra selve kjøringen.

Noen vil sikkert oppleve det komplisert å åpne vinduene bak, for her må det to og ikke bare ett knappetrykk til for å åpne og lukke dem.

Bilen har startknapp, men mer for syns skyld. Her holder det å sette seg inn i bilen (med nøkkelen i lommen) og vri på girvelgeren. Når bilen stanses er det bare å trykke på P-knappen. Bilen slår seg av så snart man går ut av førersetet, akkurat som i Tesla.

MOTOR BAK 
Jeg nevnte Bobla, og på ett punkt sluttes ringen med ID-familien ved at hovedmotoren igjen sitter bak og driver bakhjulene. Batteripakken fordelt mellom akslene gir i utgangspunktet optimal vektfordeling, men drøyt 300 kilo mervekt i ID.4 1ST målt mot ID.3 1ST gjør lillebror mer leken og aggressiv, og storebror mer tilbakelent komfortabel. Begge 1ST-variantene kommer med den foreløpig største motoren på 204 hk som i utgangspunktet gjør ID.4 med tomvekt på 2049 kilo mer enn rask nok, men likevel til en sinke sammenliknet med konkurrenter som Tesla Model 3, Volvo XC40 Recharge og Polestar 2.

ID.3 trekker kun på bakhjulene, og de første månedene må VW leve med samme løsning på ID.4. Det førte til at jeg på en av de snørike dagene i mars satte meg bom fast på egen gårdsplass og måtte spa ut bilen. Det overrasket og sier meg bare at her er det god grunn til å vente til den kommer med firehjulsdrift utpå sommeren. Som bruktbil ville jeg neppe valgt å kjøpe ID.4 med kun tohjulsdrift.

(saken fortsetter)

TILHENGERFESTE
Nytt på ID.4 er at den trekker inntil 1000 kg tung tilhenger. Selv om VW har antydet høyere tilhengervekt på 4x4-varianten, uten at de nå vil si hvor mye trekkvekten øker, er ett tonn mer enn nok for de fleste. Selv om ID.4 i utgangspunktet har krefter til å trekke ekstra tungt, er ikke ID.4 bilen du sleper en tung båt med.

Det som slår meg både med ID.3 og ID.4 er hvor lite VW vektlegger velvære inne i bilene. Alt er rent og glatt, men sterilt og ganske langt fra de elegante interiørene i Audi.

DUGG PÅ RUTENE
Feil på feil har plaget lanseringsmodellene av ID.3. En av dem har vært plutselig dugging på rutene. Det samme skjedde meg under kjøring i 110 km/t på E18. Været var dårlig, men jeg hadde kjørt rundt tre mil uten problemer da dugg plutselig la seg på bakruta, alle sidevinduene og øvre del av frontruten. Først etter å ha stilt klimaanlegget på manuell og kjørt maksimalt med luft opp på frontruten, ble rutene klare igjen. La meg håpe dette bare gjelder denne ene bilen.

Dessuten ser ID.4 syner, altså leser fartsskilt som ikke eksisterer, men som det kan ligge spor av i navisystemet. Ved flere anledninger bremset den ned til lavere fart på E18 uten at farten var skiltet ned. Dette gjelder dessverre mange andre biler inkludert nye Skoda Octavia, og kan være direkte farlig.

For å gjøre det enkelt i startfasen lanserte VW ID.3 og ID.4 som godt utstyrte 1ST-varianter. For ID.4s del inkluderer det den største batteripakken på 77 kWt, 125 kW DC-ladefart, 204 hk motoreffekt og skjult tilhengerfeste. Fortsatt finnes det noen eksemplarer igjen av denne, men ID.4-programmet ser heretter slik ut:

 

Pris*

Effekt

Batteri

Rekkevidde

City

349.000

148 hk

52 kWt

343 km

City Performance

361.800

170 hk

52 kWt

343 km

Style

386.600

148 hk

52 kWt

341 km

Style Performance

399.200

170 hk

77 kWt

341 km

Life

417.000

204 hk

77 kWt

517 km

Business

451.000

204 hk

77 kWt

515 km

Family

461.300

204 hk

77 kWt

510 km

Tech

489.200

204 hk

77 kWt

506 km

Max

507.500

204 hk

77 kWt

505 km

ID.4 1ST

416.900

204 hk

77 kWt

495 km

ID.4 1 ST Max

497.400

204 hk

77 kWt

487 km

*kundepris levert til Oslo

VW ID.4 oppsummert:
* Storbil pakket som kompaktbil.
* Enorm bakseteplass.
* Svært lettlastet bagasjerom.
* Ganske komfortabel.
* Rekkevidde inntil 500 km.
* Trekker 1000 kg tung tilhenger.
* Laster 75 kg på taket.
* Har skiluke.
* Overraskende sterilt plastinteriør.
* Kommer senere med 4WD.

VI SYNES
Mye plass og lang rekkevidde trekker opp, men vent på 4x4-utgaven.
 

Volkswagen ID.4 1ST
   
Pris billigste* Kr. 416.900
Pris testbil* Kr. 416.900
Motortype Elektrisk
Motor bak 204 hk/310 Nm
Batteri 77 kWt
Lading DC/AC 125 kW/11 kW
Drivlinje 1A/bakhjulsdrift
0-100 km/t 8,5 sek
Toppfart 160 km/t
CO2/NOx 0 gram/km
Strømforbruk 18,2 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP) 495 km
Dimensjoner (L/B/H) 458/185/164 cm
Akselavstand 277 cm
Bilvekt 2049 kg
Bakkeklaring 16,3 cm
Tilhengervekt 1000 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 543 - 1575 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
* Levert kunde i Oslo  

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer