img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Ribbet A3-program
PRØVEKJØRT: Da Audi bladde om kalenderen til 2021, strøk de alle vanlige bensin- og dieselvariantene fra det norske A3-programmet. Ladehybridene og S3 overlevde massakren. Utpå høsten dukker RS3 opp.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.

De store avgiftsfordelene som ladbare biler nyter godt av, er med på å strupe modellutvalget for alminnelige fossilbiler. Det første merket dette rammet i år, var Audi, som kuttet så godt som alle fossilbilene ved årsskiftet.

Men fortvil ikke, for i Norge velger Audi nå å rendyrke ladehybridkonseptet. I tillegg beholdes S og RS-variantene inn i fjerde generasjon A3.

Og hva er i veien med ladehybridene? Så vidt jeg kan se, knapt noe. Ulemper som eksempelvis lavere trekkevne på tilhengerkroken og mindre bagasjerom fordi batteriet stjeler plass, veies som oftest opp av mer motorkraft og lavere forbruk.

65 KM PÅ STRØM
For mange vil det å kjøre elektrisk, for Audi A3s del opp til 65 WLTP-kilometer under gunstige forhold og fulladet batteri, være viktig – om ikke annet enn for å skryte på seg et miljøalibi. Under de vinterlige forholdene som rådet da jeg jeg kjørte bilen (minus 5 grader), tok ladestrømmen slutt etter 42 kilometer.

Når strømmen tar slutt, fortsetter jo reisen som om intet har skjedd. Litt mer motorlyd, og for mange er jo nettopp lyd bekreftelsen på det mekaniske livet under panseret som driver bilen framover. Ladehybrider er altså elbiler fritatt for lade- og rekkeviddeangst. Hjemme plugges bilen til ladekontakten, og innen solen står opp er nye elektriske kilometer på plass.

For dem det ikke alltid passer å lade, eller som ikke bryr seg om det, har lading eller ei ingen praktisk betydning. Bilen fungerer like godt med og uten ladestrøm, og er fortsatt like kraftfull fordi en god del av batterikapasiteten er satt av til hybrid kjøring.

13,2 KWT BATTERI
Nevnte elektriske kjørelengde for A3, i dette tilfellet en 40 TFSI e S-Line, hentes ut fra en 13,2 kWt batteripakke og vil være nok til å dekke manges hverdagsbehov og sånn sett minimere bensinregningene. Målt mot forrige generasjon A3 er den elektriske rekkevidden økt betydelig, samtidig som forbruket med «tomt» batteri også har gått ned.

Forbruk uten ladestrøm vil selvfølgelig variere med type kjøring, men som eksempel under ugunstige forhold kan følgende rapporteres: En 92 km lang reise på motorvei i 9,5 minusgrader og med 87 km/t som gjennomsnittsfart endte med forbruk på 0,58 liter per mil samtidig som bilen genererte og forbrukte 1,3 kWt/100 km. Dette er ikke på noen måte avskrekkende med tanke på 1555 kg bilvekt.

204/245 HK
Rent teknisk bygges A3 40/45 TFSI e over samme lest som ladehybride Golf GTE og den litt rimeligere eHybrid. Det vil si at valget står mellom 204 hk eller 245 hk. Bensinmotoren med 1,4-liters volum og 150 hk/250 Nm yter det samme i begge variantene, mens toppeffekten reguleres gjennom uttaket av elektrisk energi. Verken Audi eller VW tilbyr noe mer enn drift på forhjulene i ladehybridene.

For Golfs del er prisforskjellen mellom eHybrid med 204 hk og Golf GTE utrustet med 245 hk hele 45.000 kroner. Her inneholder GTE-pakken ikke bare mer motoreffekt, men også betydelig mer GT-dedikert utstyr.

LITEN PRISFORSKJELL
For A3s vedkommende koster de 21 ekstra hestekreftene og 50 Nm mer i moment bare 16.300 kroner i S-Line innpakning, men sammenlikningen blir urettferdig, for Audien blir først trivelig å oppholde seg i etter å ha krysset av for mange titusen kroner i tilvalg, akkurat som man må gjøre på konkurrenten Mercedes A250e. Sånn sett faller det mer naturlig å sammenlikne A3 40 TFSI med A250e.

Selv med nesten 100.000 kroner i tilvalg på testbilen (A3 40 TFSI e) og pris nær 600.000 kroner, virker ikke bilen det minste utstyrsoverlesset. Selv med kun manuelle innstillinger ville jeg ikke et sekund unnvært de gode sportssetene med uttrekkbar sittepute, ei heller det passe tykke og flatbunnede rattet.

Men at adaptiv cruise, fjernlysassistent og automatisk avblendbart innvendig speil skal koste ekstra, synes ganske meningsløst for en kompaktbil som i basis nærmer seg en halv million kroner. Og hvor har Audi gjort av varme i rattet? LED Matrix-lys prises til 10.700 kroner ekstra, det er standard på Golf GTE, headup-display tar Audi 12.230 kroner for til A3, mens prisen for flerfarget ambientebelysning koster 5360 kroner.

TEKNISK LIK GOLF
Selv med identisk teknikk i A3 og Golf, skal det – med unntak av girvelgeren – godt gjøres å finne synlige likheter. Audien er lengre, litt lavere og innvendig i langt større grad bygget rundt føreren.

For Audi betyr materialvalg inni bilen nye, og av volummerkene i VW-konsernet skal Audi være klart best på velvære, med mykere materialer som er gode å ta på. Flere funksjoner enn i Golf betjenes via knapper, og lydvolumet styres med et rullehjul på rattet – eller via en sirkelrund berøringsflate på midtkonsollen, der VW har tilsvarende funksjon i nedkant av dashbordskjermen.

Rent kjøremessig skiller det lite mellom 204 hk Audi og 204 hk Golf. Begge er svært kraftfulle, og jeg ville ikke byttet bort en ladehybrid med en vanlig bensin- eller dieselutgave for å få rundt 100 liter mer bagasjeplass enn de 280 litrene ladehybride Audi A3 byr på.

Forrige ladbare Audi A3 solgte i drøyt 7000 eksemplarer de fire årene den var tilgjengelig fra 2015. Et slikt volum kan Audi bare drømme om med nåværende A3. Til det er konkurransen for hard, både fra de fossilbilene som fortsatt er å få kjøpt, men også fra et stadig bredere utvalg av elektrifiserte biler.

På side 78 finner du duellen mellom Golf eHybrid og Mercedes-Benz A250e.

VI SYNES
Kraftfull bil, men for høyt priset med de tilvalgene som gjør den attraktiv og ekstra god å sitte.
 

Audi A3 40 TFSI e S line
   
   
Motor: 1395 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 150 hk/250 Nm
Elmotor effekt/moment: 102 hk/300 Nm
Samlet ytelse: 204 hk/350 Nm
Drivlinje: 6A/forhjulsdrift
0-100 km/t: 7,6 sek
Toppfart: 227 km/t
Batteri: 13,2 kWt
El-rekkevidde WLTP/test: 65 km
Forbruk WLTP/test* 0,10 l/mil
CO2/NOx:  25 g/km - 14,6 mg/km
Mål LxBxH: 434/182/146 cm
Akselavstand: 264 cm
Bakkeklaring: n/a
Bagasjerom: 280 - 1100 liter 
Egenvekt: 1555 kg
Tilhengervekt: 1700 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2020)
Pris fra: Kr. 450 900
Pris testbil: Kr. 572.570
Miljøklasse: B
   
* Med tomt batteri  

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer