Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021. De store avgiftsfordelene som ladbare biler nyter godt av, er med på å strupe modellutvalget for alminnelige fossilbiler. Det første merket dette rammet i år, var Audi, som kuttet så godt som alle fossilbilene ved årsskiftet. Men fortvil ikke, for i Norge velger Audi nå å rendyrke ladehybridkonseptet. I tillegg beholdes S og RS-variantene inn i fjerde generasjon A3. Og hva er i veien med ladehybridene? Så vidt jeg kan se, knapt noe. Ulemper som eksempelvis lavere trekkevne på tilhengerkroken og mindre bagasjerom fordi batteriet stjeler plass, veies som oftest opp av mer motorkraft og lavere forbruk. 65 KM PÅ STRØM Når strømmen tar slutt, fortsetter jo reisen som om intet har skjedd. Litt mer motorlyd, og for mange er jo nettopp lyd bekreftelsen på det mekaniske livet under panseret som driver bilen framover. Ladehybrider er altså elbiler fritatt for lade- og rekkeviddeangst. Hjemme plugges bilen til ladekontakten, og innen solen står opp er nye elektriske kilometer på plass. For dem det ikke alltid passer å lade, eller som ikke bryr seg om det, har lading eller ei ingen praktisk betydning. Bilen fungerer like godt med og uten ladestrøm, og er fortsatt like kraftfull fordi en god del av batterikapasiteten er satt av til hybrid kjøring. 13,2 KWT BATTERI Forbruk uten ladestrøm vil selvfølgelig variere med type kjøring, men som eksempel under ugunstige forhold kan følgende rapporteres: En 92 km lang reise på motorvei i 9,5 minusgrader og med 87 km/t som gjennomsnittsfart endte med forbruk på 0,58 liter per mil samtidig som bilen genererte og forbrukte 1,3 kWt/100 km. Dette er ikke på noen måte avskrekkende med tanke på 1555 kg bilvekt. 204/245 HK For Golfs del er prisforskjellen mellom eHybrid med 204 hk og Golf GTE utrustet med 245 hk hele 45.000 kroner. Her inneholder GTE-pakken ikke bare mer motoreffekt, men også betydelig mer GT-dedikert utstyr. LITEN PRISFORSKJELL Selv med nesten 100.000 kroner i tilvalg på testbilen (A3 40 TFSI e) og pris nær 600.000 kroner, virker ikke bilen det minste utstyrsoverlesset. Selv med kun manuelle innstillinger ville jeg ikke et sekund unnvært de gode sportssetene med uttrekkbar sittepute, ei heller det passe tykke og flatbunnede rattet. TEKNISK LIK GOLF For Audi betyr materialvalg inni bilen nye, og av volummerkene i VW-konsernet skal Audi være klart best på velvære, med mykere materialer som er gode å ta på. Flere funksjoner enn i Golf betjenes via knapper, og lydvolumet styres med et rullehjul på rattet – eller via en sirkelrund berøringsflate på midtkonsollen, der VW har tilsvarende funksjon i nedkant av dashbordskjermen. Rent kjøremessig skiller det lite mellom 204 hk Audi og 204 hk Golf. Begge er svært kraftfulle, og jeg ville ikke byttet bort en ladehybrid med en vanlig bensin- eller dieselutgave for å få rundt 100 liter mer bagasjeplass enn de 280 litrene ladehybride Audi A3 byr på. Forrige ladbare Audi A3 solgte i drøyt 7000 eksemplarer de fire årene den var tilgjengelig fra 2015. Et slikt volum kan Audi bare drømme om med nåværende A3. Til det er konkurransen for hard, både fra de fossilbilene som fortsatt er å få kjøpt, men også fra et stadig bredere utvalg av elektrifiserte biler. På side 78 finner du duellen mellom Golf eHybrid og Mercedes-Benz A250e. VI SYNES
|