img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Velkommen tilbake
PRØVEKJØRT: Etter et snaut års fravær, er CX-3 tilbake som Mazdas rimeligste SUV-alternativ med fossilmotor. Takk og pris for varmen i rattet, da gradestokken viste minus 19.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.

Kirkespiret stikker opp gjennom frostrøyken som teppelegger Røros sentrum med 19 minusgrader. Jeg børster nattens dunlette krystaller av Mazdas nygamle CX-3, og trykker på startknappen. To-literen på 121 hk våkner til liv, som om det skulle vært pluss 20 grader under panseret.

Takk og pris for at rattvarmen etter bare et halvt minutt gir liv til fingrene mine igjen, og at skinnsetene i CX-3 er utstyrt med varme i tre trinn. Fordi Mazda i det minste har lagt litt ekstra i sensorene som styrer det automatiske klimaanlegget, holder temperaturen seg på behagelige 21 pluss etter hvert som kuldegradene gir opp i møte med lavlandet.

KORT SITTEPUTE
Men etter 370 kilometer i denne relanserte og lett oppgraderte lille SUV-en, skulle både reisefølget og undertegnede ønsket oss et førersete med lengre sittepute for bedre å støtte høyrebeinet. – Jeg hadde det bedre bak rattet i Honda Jazz på langturen over fjellet i sommer, var reisefølgets umiddelbare kommentar.

Oppgradert teknologi med lavere utslipp, var Mazdas strategi for å møte skjerpede utslippskrav fra EU. Den lille SUV-en CX-3 hadde eksistert siden forsommeren 2015, bilen var oppgradert minst én gang og hadde gjort det den skulle gjøre for Mazda i Europa. Så selv om CX-3 i Norge solgte greit som Mazdas nest mest populære bilmodell etter storebror CX-5, var det over og ut mot slutten av 2019.

NY OG STØRRE
Nye tider banet vei for ny plattform og mye rommeligere CX-30. Det var bare en liten hake ved det hele: Europa kunne ikke få nok av de små SUV-ene, og selv om mange av dem i stor grad nå tanker strøm og ikke bensin i Norge, er det fortsatt et marked for tradisjonelle drivlinjer, med og uten firehjulsdrift. Salgstallene for eksempelvis Ford Puma, Peugeot 2008 og VW T-Cross, viser det.

Så derfor er Mazda CX-3 tilbake, men bare med én motor og to utstyrspakker. Begge leveres med sekstrinns manuell girkasse, alternativt sekstrinns automatgirkasse. Borte fra Norge er firehjulsdriften, 150 hk-motoren med 4x4 og automatgir – og dieselmotoren med seige 115 hk, også i kombinasjon med 4x4 og automat.

TØRST
Mazda sier at sylinderutkobling på varianten med manuell girkasse har senket forbruket såpass mye, at det har vært mulig å prise CX-3 godt under CX-30, og bare litt opp i forhold til 2019-prisen – og sånn sett være et reelt alternativ for dem som klarer seg med mindre plass.

Jeg er redd oppholdet for CX-3 denne gang blir kortvarig. For hvem roper etter biler med manuelt gir, når automatgir bare er et tilvalg unna? Og der konkurrenten Peugeot 2008 kundepriser åttetrinns automatkasse til 21.000 kroner, ber Mazda om 32.000 kroner, og fortsatt er sannsynligvis automatgiret «subsidiert», for høyt forbruk (hele 0,69 liter/mil) drar opp CO2-avgiften til 67.400 kroner i følge OFV-tall, mens tilsvarende avgift på 2008 er 39.600 kroner.

IKKE TURBO
Mazda har lenge skygget unna turbo så godt de kan. Derfor yter ikke den 2,0 liter store motoren i CX-3 mer enn 121 hk/205 Nm. I en bil som kun veier 1195 kg holder det, men en hybridløsning à la siste generasjon Toyota Yaris hadde gjort susen i CX-3, og ikke minst redusert forbruket med minst en tredel.

CX-3 stiller med kvaliteter som påkostet materialvalg inne i bilen og et «lass» med utstyr. Dette lukter premium lang vei, interiøret er godt å ta på og beviser at Mazda ønsker å skille seg ut, hvilket de i særlig grad gjør med elektriske MX-30.

CD-SPILLER
Headupdisplay, Bose-anlegg, trådløs Apple CarPlay, girhendler på rattet og adaptiv cruise er veldig kjekt å ha, men CD-spilleren viser både at bilen har eksistert i en del år og at kundegruppen er godt voksne. Ryggekameraet har altfor dårlig oppløsning i mørket, tiden har også løpt fra den lille infotainmentskjermen og konservative instrumenteringen, men takk og pris for at Mazda tviholder på å styre innholdet på skjermen fra knapper og et hjul på midtkonsollen.

Foran er det mer enn nok plass i CX-3, men baksetet mangler både beinplass og takhøyde for voksne, og selv om bagasjerommet på papiret rommet 350 liter når alt regnes med, laster ikke bruksvolumet med gulvet på øverste nivå mer enn et par godt stappede kabinkofferter.

VI SYNES
Velkommen tilbake, du godt bygde og flotte CX-3. Men førersetet er for kortvokste japanere.

Mazda CX-3 Optimum
Motor: 1998 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 121 hk, 204 Nm
Drivlinje: 6A, forhjulsdrift
0-100 km/t: 9,9 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk: 0,69 l/mil
CO2/NOx: 160 g/km - 14,3 mg/km
Energiforbruk: 59,89 kWt
Mål LxBxH: 427/177/154 cm
Akselavstand: 257 cm
Bakkeklaring: 15,5 cm
Bagasjerom: 350 - 1260 liter
Egenvekt: 1195 kg
Tilhengervekt: 1200 kg
Euro NCAP: 4 stjerner (2015)
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 292 500
Pris testbil: Kr. 360 300
Miljøklasse F

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer