Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021. Kirkespiret stikker opp gjennom frostrøyken som teppelegger Røros sentrum med 19 minusgrader. Jeg børster nattens dunlette krystaller av Mazdas nygamle CX-3, og trykker på startknappen. To-literen på 121 hk våkner til liv, som om det skulle vært pluss 20 grader under panseret. Takk og pris for at rattvarmen etter bare et halvt minutt gir liv til fingrene mine igjen, og at skinnsetene i CX-3 er utstyrt med varme i tre trinn. Fordi Mazda i det minste har lagt litt ekstra i sensorene som styrer det automatiske klimaanlegget, holder temperaturen seg på behagelige 21 pluss etter hvert som kuldegradene gir opp i møte med lavlandet. KORT SITTEPUTE Oppgradert teknologi med lavere utslipp, var Mazdas strategi for å møte skjerpede utslippskrav fra EU. Den lille SUV-en CX-3 hadde eksistert siden forsommeren 2015, bilen var oppgradert minst én gang og hadde gjort det den skulle gjøre for Mazda i Europa. Så selv om CX-3 i Norge solgte greit som Mazdas nest mest populære bilmodell etter storebror CX-5, var det over og ut mot slutten av 2019. NY OG STØRRE Så derfor er Mazda CX-3 tilbake, men bare med én motor og to utstyrspakker. Begge leveres med sekstrinns manuell girkasse, alternativt sekstrinns automatgirkasse. Borte fra Norge er firehjulsdriften, 150 hk-motoren med 4x4 og automatgir – og dieselmotoren med seige 115 hk, også i kombinasjon med 4x4 og automat. TØRST Jeg er redd oppholdet for CX-3 denne gang blir kortvarig. For hvem roper etter biler med manuelt gir, når automatgir bare er et tilvalg unna? Og der konkurrenten Peugeot 2008 kundepriser åttetrinns automatkasse til 21.000 kroner, ber Mazda om 32.000 kroner, og fortsatt er sannsynligvis automatgiret «subsidiert», for høyt forbruk (hele 0,69 liter/mil) drar opp CO2-avgiften til 67.400 kroner i følge OFV-tall, mens tilsvarende avgift på 2008 er 39.600 kroner. IKKE TURBO CX-3 stiller med kvaliteter som påkostet materialvalg inne i bilen og et «lass» med utstyr. Dette lukter premium lang vei, interiøret er godt å ta på og beviser at Mazda ønsker å skille seg ut, hvilket de i særlig grad gjør med elektriske MX-30. CD-SPILLER Foran er det mer enn nok plass i CX-3, men baksetet mangler både beinplass og takhøyde for voksne, og selv om bagasjerommet på papiret rommet 350 liter når alt regnes med, laster ikke bruksvolumet med gulvet på øverste nivå mer enn et par godt stappede kabinkofferter. VI SYNES
OBS!
|